Hogy működik a vonatokon az éberségjelző?
Itt van a főleg Vectron mozdonyokon alkalmazott Mirel VZ1 vonatbefolyásoló kezelési utasításból az Éberség ellenőrzés leírása:
MEN munka-üzemmódban a mozdonyvezető akkor köteles éberségét az éberségi felhívások nyugtázásával igazolni, ha a jármű sebessége túlépi a 15 km/ó sebességet. A vonatbefolyásoló berendezés minden 1550 méteres táv lefutása után éberségi felhívást szolgáltat. A táv mérése az éberségi pedál vagy az éberségi nyomógomb lenyomása pillanatában kezdődik. A mozdonyvezetőnek 150 méteres távolság áll rendelkezésére az éberségi felhívás nyugtázására. Ha az éberség nyugtázása elmarad, a vonatbefolyásoló berendezés beavatkozik és működésbe lép a vészfék.
A hangot pedig a vezérlőszámítógép játsza le hangszórón keresztül.
Huhh... hát erről a témáról könyveket írtak. Van olyan berendezés ami csak jelenlétet ellenőriz, a másik véglet meg gyakorlatilag a teljes önvezetés.
Két fő verziója van: az útfüggő és az időfüggő. Ami azt jelenti, hogy bizonyos időközönként, vagy bizonyos út (távolság) megtételen után szólal meg az éberségi felhívás. A számodra rendszertelennek tűnő jelzések teljesen rendszresek, nincs semmi random a megszólalásokban. Annál amelyik a megtett út alapján szólaltatja meg a jelzés ott változik a megszólalások közti idő. Lassabb sebességnél hosszabb idő megtenni ugyanazt a távot, nagyobb sebességnél épp ezért sűrűbben szólal meg. Jellemzően bizonyos sebeség (magyarországon 40kmh) felett aktiválódnak ezek a berendezések.
Az újabb berendezésekbe más jelek is befutnak, figyelnek több dolgot és ettől függően adnak felhívást a mozdonyvezető felé.
Magyarországon a legelterjedtebb az EÉVB
Ez már arra is alkalmas, hogy megfelelő pályaoldali kiépítettség esetén a pálya menti jelzők jelzési képeit is fel tudja venni, kiértékelni, a mozdonyvezető felé megjeleníteni (rossz látási viszonyok között hatalmas segítség) és figyelni is tudja zt, hogy a jelzősnek megfelelően cselekszik-e a mozdonyvezető. Ha mondjuk egy olyan jelzés mellett halad el a vonat ami arra utal, hogy a kövekezőkben csökkentett sebességgel kell majd közlekedni akkor sűrítetten adja a jelzést (emiatt gondolhatja a laikus rendom a jelzések adása) és ha a mozdonyvezető nem reagál időben akkor megállítja a vonatot.
Még újabb, modernebb az ETCS:
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!