Postabuszok voltak Magyarországon? Mi volt a céljuk?
A postabusz moden postakocsi.
Az utóbbi a postát és utasokat szállított. Bevallom, a történetét nem ismerem a társaskocsiknak.
Az uraknak volt saját alkalmatoosságuk, hontó, ló stb. A szolgák meg nemigen utaztak.
Talán deákok, világot járó mesteremberek.
Nem igen. Ez gyakorlatilag a postakocsi modern megfelelője volt.
Ritkábban lakott hegyvideki területeken (pl. Svájcban, Ausztriában) alkalmazták, ahol csak úgy érte meg buszjáratot üzemeltetni, hogy a postai küldeményeket is a busszal szállították.
1910-ben az első magyarországi helyközi buszjáratokat a Magyar Királyi Posta indította be, ezek a vasúttal nem ellátott területeken közlekedtek (elsőként Károlyváros-Plitvice között). Ezek feladata elsősorban a postai küldemények, másodsorban (sokszor csak a szabad kapacitás erejéig) a személyszállítás volt.
Az I. világháború előestéjén a Posta autóbuszüzeme 545 km-es hálózaton, 19 vonalon 32 autóbusszal szolgáltatott. A trianoni döntést követően a teljes hálózat valamint a járműpark nagyrésze (2 busz kivételével) az új országhatárokon kívülre került.
A Posta 1926-ban ismételten belépett az autóbusz-forgalomba, szintén utasforgalomra megnyitott postajáratokkal, elsőként Veszprémből indított járatokat.
1934 során a kormányzat a Posta buszjáratanak (ekkor Veszprémen kívül Keszthely, Putnok, Sopron és Szekszárd térségében is közlekedtek), valamint autóbuszainak (46 db Rába), a szükséges személyzetnek és infrastruktúrának) a MAVART-hoz történő átadásáról döntött. Ez 1935. január 1-jével megvalósult, ekkortól az időközben átszervezett, már MÁVAUT nevet viselő cégbe kerültek át a postai autóbuszjáratok.
Egyes autóbuszjáratok továbbra is szállítottak postai küldeményeket, ez a szolgáltatás kb. az 1960-as 1970-es évek fordulóján halt ki.
A postának az autóbuszüzem megszűnését követően is voltak autóbuszai illetve autóbuszból kialakított járművei is. Előbbiek különjárati célokat szolgáltak, utóbbiak vagy "Mozgóposta" gépkocsik voltak, ahol a vasúti postakocsikhoz hasonlóan a szállítás közben szortírozást is végeztek a kézbesítést meggyorsítandó, vagy "Autóposta" gépkocsik voltak, amik lényegében mobil postahivatalként működtek pl. rendezvényre kitelepülések vagy épületfelújítások alkalmával. Ezen felül egyes esetekben autóbusz-karosszériába épített speciális járművek is a Posta távközlési szervezetének szolgálatában álltak pl. mérőkocsiként.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!