Milyen Szlovákia vasúti közlekedése (a hazaival összehasonlítva)? Ott is sok a késés, lassúk és régiek a vonatok, lelakottak a vasúti épületek?
Mint felvidéki magyar nem értek egyet a 2. válaszoló véleményével. Nagyjából azonos a két ország vasútjának az állapota, a magánosítás erőltetése kicsit emelt a színvonalon (a mindenkori szlovák állam vezetése szívesen lemondana a személyszállításról és kiszervezné magánba az egészet, mert csak tehernek érzik erre költeni a pénzt)
A flotta is vegyes. Vannak ugyanúgy ősöreg BZ-k, (talán jobban karbantartottak), sok a még régi csehszlovák időben gyártott Skoda-Tatra mozdony, (nem jobbak vagy rosszabbak mint a Szili és társai)de vannak új(abb) Skoda, City-elefant emeletes motorvonatok. Vannak átfedések, megtalálhatóak (vagy asszem voltak, nem igazán járom újfent a témát) Desirok, Talentek is, van ugyanúgy Traxx, Vectron mint Magyarországon, de általánosan kijelenthető hogy a legjobb minőségű mozdonyok, motorvonatok, kocsik magánkézben vannak, de általában nem veszik, hanem lízingelik őket. A flotta összeségében változatosabb, a magyar kicsit egységesebb, a motorvonatok terén a FLIRT egyeduralkodó, ami azért célnak megfelelő rövidtávú utazásra, mozdonyok közül a Szili bár selejtezik már őket, de annak idején jó színvonalú volt, de a helyükre hozott Taurus, Traxx mozdonyokat se érheti sok rossz szó, az új vasúti kocsik megütik az európai szintet.
Felújítások terén, bár vannak a szlovák oldalon is újítások, nem akkora volumenűek mint a magyarországiak, pedig ott is sok mellékszakaszra bőven ráférne egy erős felújítás. Azt elkell ismerni hogy pl. a Bp.-Esztergom vonal villamosítása, felújítása pl. sikeres volt mert többszöröződött az utasok létszáma, ami ma nem mondható el egy szlovák vasúti szakasz esetében sem, sőt.
Az igaz nincs egy akkora vízfej mint a Budapesten, de ennek az oka az hogy a főváros a nyugati határszélen van, így teljesen más logika mentén kell a vasúti közlekedést megszervezni. Általánosan elmondható hogy nyugatról-keletre nézve romlik a szlovák vasút színvonala, kb. Budapestről keletről ugyanaz a szint mint nálunk, míg a pozsonyi, nyugati, csehekhez közeli részek amik rendben vannak. Késések ugyanúgy vannak, talán tényleg valamivel kevesebb a késés, de akkora mennyiségű személyszállítás nincs is mint amekkora ma Budapesten és az agglomerációban, nyílván egy feszítetebb, sűrűbb menetrendben könnyebb hibázni, késni, legalábbis a Budapestre hétköznaponta bemenő vasúti forgalom európai szinten is jelentős forgalmat bonyolít le, ami nem egyszerű feladat. Az is igaz hogy a főváros közeli vasúti közlekedést teljesen átkell gondolni, de erre már készültek hatástanulmányok, amik egész jónak tűnnek, de nyílván gyakorlat teszi a mestert. :)
Szóval summa summarum hasonló a kettő, a csehszlovák vezetést abban ellehet ismerne hogy az ország lehetőségeihez képest egész sokat adtak a kötöttpályás közlekedésre, a Skoda-Tatra művek világszínvonalú volt (van) annak idején, de a szlovák állam az első két évtizedében magasról tett a vasúti közlekedésre. Most az elmúlt években kicsit magukhoz tértek, de akkora változás, felújítási szándék nincs mint Magyarországon, inkább kiszerveznék magánba a dolgokat. Hogy ez megfogja e nekik érni, idővel kiderül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!