A tátrai villamosvasút, vagy elektricska műszakilag inkább villamos, vagy vonat? Esetleg a tram-train-hez hasonló?
Teljesen zárt pályán közlekedik, vasúti jellegű, térközös biztosítóberendezéssel, jellemzően biztosított átjárókkal, nagyvasútra jellemző jelzőkkel, ráadásul az országos vasúttársaság leányvállalata üzemelteti, vasútvonalként szerepel az utastájékoztatásban, nem utolsó sorban pedig vasúti rendszereken használatos járműtípus közlekedik rajta.
Ezek fényében miért is lenne villamos?
Tulajdonképpen HÉV-nek lehetne nevezni.
#1 Az "elektricka" szótár szerint villamost jelent.
Itt valójában egy kicsit képzavar van.
1. A villamos is vasút, mégpedig városi vasút (illetve bizonyos esetekben lehet helyi érdekű is, lásd Liberec vagy Szilézia).
2. Az elektricska jelenthet villamost de villanyvonatot is, valójában csak arra utal, hogy elektromos a hajtása.
3. Nem segít feloldani a képzavart, hogy a magyar villamos szó is kétértelmű (az elektromos szó szinonímája és közlekedési eszköz).
Szerintem a TREŽ egy villamosított kisvasút. Lehetett volna ilyen a nyírbodrogi vasút is (Nyíregyháza - Füzérkomlós + csatlakozó vonalak), de nem lett.
Basszátok meg, érvelés nélkül miért pontoztok le? Patkány dolog ez.
Villamos vagy vonat rajta a jármű, ennyi volt a kérdés. Nem az, hogy vasút-e vagy sem. Nyilván az, csak épp nem közúti vasút, mert a közúti forgalomhoz a világon semmi köze. Ezért hiába a köznyelvi képzavar, semmi köze a villamosokhoz technikailag.
És ne a piros gombot nyomkodjátok, hanem érveljetek!!!!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!