Csak a DVM-8!
az export vonat az milyen?
az M41-et is exportálták...
A legsikeresebb magyar mozdonyok a 324-es és a M44-es. Ezekből 900-valahány db. épült, ez mindent el is mond, ezzel nem lehet vitázni. Legnagyobb hírneve a 424-esnek volt. Szertartályos, mellékvonali kategóriában a 375-ös volt a mindenes, még kisebből a 275-ös is jól sikerült darab. Kis tolatóból a 377-es volt a minden, ez a mozdony még a régebbi mozdonygyártási korszakból maradt hátra, de annyira bevált, hogy több követő nemzedéket is túlélt egy évszázadon keresztül. Még ma is jut belőle szobormozdony minden második bokorba. A hőskorból, az elsők közül a 335-ös elsőrangú tehervonati és a 220-as elsőrangú gyorsvonati mindenképp említést érdemel. Nevezetes mozdonysorozat volt a 601-es óriás mallet (forgóvázas), ez volt a magyar titanic, a korabeli Európa legnagyobb, legerősebb mozdonya. A későbbi korszak gyorsvonati mozdonyainak királya és királynője volt a 301-es és a 327-es. A sebességrekorder pedig a 242-es. A nélkülözhetetlen nehéz elővárosi mozdonytípus a 342-es volt, Világkiállítást meg a 201/202-essel nyertünk. Kisvasutak mindenese a 490-es.
Régi villanymozdonyoknál illik végigzongorázni a Kandó-féle mozdonyokat Valtellinától kezdődően. Aztán aki nem látta még, nézze meg a VM6 E400-asokat, a magyar ipar büszkesége volt. Mint tudjuk, a V43 és az M41-es lett a villany- illetve dízelvontatás mindenese sok átmeneti mozdony után, utóbbi mozdony Afrikába is eljutott különféle alváltozatokban és nyomtávokra. Az MDmot és az M40 azért is fontos, mert számos export motorvonat illetve mozdony ezeken alapszik. Tudom, biztos kihagytam még hirtelenjében sok fontosat, majd kiegészítitek...
Személy szerint sajnálom, hogy az M601 és M63, vagyis nagy kategóriás mozdonyokból nem lett kiforrott, nagy sorozatban gyártott típus. Szerencsére a V63-asból azért lett valami. A DHM5-ös is egy kifejezetten pofás mozdony lehetett volna, ha túljut a prototípuson, megkockáztatom, hogy igen nagy rajongótábora lenne most. M46-osokból, M42-esekből se lett sajnos semmi. DVM11-es is juthatott volna a MÁV-hoz, olyan volt, mint egy hosszú bobó, de műszakilag a púposon alapszik. Ilyesmi kinézetű mozdonyból érdekes módon hiány volt hazánkban.
Bár leginkább azt sajnálom, hogy az ötféle Jugoszláv és Tunéziai villamos és dízel motorvonatból - egész jó kis formatervezés volt - semmi nem jutott a magyar vasútra (se a BHÉV-re), pedig el tudtam volna hova képzelni.
Körülbelül 80 nagyvasúti és 60 kisvasúti mozdonytípust tervezett és épített a hazai ipar, a MÁV Gépgyár > Ganz-MÁVAG, RÁBA és egyéb főműhelyek. Mit mondjak, szégyen, hogy felnőtt egy nemzedék, akinek ilyesmi listák kell, hogy lebegjenek a szeme előtt, mint "magyar mozdonypaletta", mikor Argentinától Malajziáig ismert volt a magyar járműgyártás, de hát erről nem ti tehettek...
Csörgőre szavaztam.
Teljesítmény és korszerűség szempontjából a Traxx. Modern, fejlett, (viszonylag) gyors. (140 km/h)
A Csörgő egy mindenes vonat. Több vonat kézbesítésére képes, ingavonatként is működik. A teherszállítás sem okoz neki problémát.
A Szergejnek az ereje figyelemre méltó és a kinézete is figyelemfelkeltő.
A Szilik kisebb belföldi IC, sebes, vagy akár személy és zónázó vonatként is alkalmazható. Műszaki bajai nincsenek gyakran. A Magyar vasútnak jelenleg ebből van a legtöbb. Viszont az elavult technikája miatt már lassan felváltják majd őket a Vectronok, Traxxok és Taurusok.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!