Hanyas váltóba kell felvezetnem Kékestetőre?
Skoda fabia 2003as autóm van, 2-3 hónapja lett meg a jogsim és felvezettem a róka-hegyre ahol sajnos leáált a motor és visszagurultam.
Most vasárnap kékestetőre fogok vezetni, esetleg milyen tanácsokat ajánlotok, Kékestetőre hanyasba szoktatok felvezetni ? Annyira meredek mint a róka- hegy ?
"A válasz 51%-ban hasznosnak tűnik. A válaszíró 60%-ban hasznos válaszokat ad."
Barátaim! Kedves lepontozóim! Használjuk egy kicsit a józan eszünket már. 4-es sebességfokozatban a benzines autók 99%-a közel sík utat tekintve 50 km/h mellett emelt fordulatszámmal üzemel, a dízeles nagy része pedig normál fordulaton. Ha meredek szakaszhoz érnénk, akkor biztos, hogy nem mennénk fel 4-esben rajta, mert kb. alapjáratira vagy az alá csökkenne a fordulatszám. Tehát egyet biztosan vissza kell váltanunk. Na most, akkor marad még az 1-es és a 2-es fokozat. Az 1-es megindulásra való, azt biztosan nem fogjuk használni, marad akkor a 2-es. Tehát vagy 2-esben vagy 3-asban biztosan fel fogunk tudni menni az emelkedőn. Hogy a kettő közül melyik az optimálisabb az már autótól függ.
Én nem pontoztalak le, de fel se, mert ilyen ajánlást nem lehet tenni egyszerűen. Mivel a Mátraháza-Kékestető szakaszon van nagyon meredek rész, ahol némely benzines autók esetleg csak 1-esben tudnak felmenni, nagy nyomatékú dízelek meg talán még 3-asban is, nyáron. Valamint van majdnem sík rész, ahol nyáron simán lehet 80 felett is haladni, ott ilyen havas úton is feltehetőleg lehet 50-nel. És a kettő között minden lehetséges.
Mivel, ahogy írják, nem tudjuk, milyen motor van abban a Fabiában (én inkább valami kis benzinesre tippelek), ezért már itt megbukik minden okoskodás.
A másik meg, hogy folyamatosan váltogatni kell az emelkedők és kanyarok változásának függvényében, nem lehet egy sebességben menni.
Nem veszünk össze, csak vegyük már észre, hogy a 4-es és 5-ös fokozat általában tartós haladásra való, míg a 2-es és 3-as erőkifejtésre alkalmas fokozatok. Ezt a sémát a gyártók többnyire le is követik a motornak megfelelő áttételezéssel, tehát olyan iszonyat nagy különbségek azért nincsenek az 5-sebességes autók között.
Azt őszintén bevallom, hogy Kékestetőn még soha nem jártam, csak az Alpokban, de nem találkoztam még olyan meredek hegyszakasszal, aminél 1-esbe vissza kellett volna váltanom, de ha nektek ez a tapasztalatotok, akkor elfogadom, hogy Kékestetőn van ilyen szakasz is.
Nem csak a meredekség miatt kellhet visszaváltani 1-esbe egy gyenge benzinessel, hanem mert kicsivel Kékes előtt van egy olyan erős kanyar, ami közben erősen emelkedik is. Én nyáron jártam oda korábban, lendületet venni olyankor se nagyon lehet. Az öreg 60 LE-s Astra másodikkal szokta venni, de már eléggé kínlódik. El tudom képzelni, hogy most a havas úton (környezetvédelmi okokból nem sózzák) még annyira sem lehet nekimenni lendületből, és ha gyenge az autó, meg tapasztalatlan a sofőr, akkor bizony szükség lehet az 1-esre.
(Továbbra se én pontozlak le.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!