Hány milliós kár szokott keletkezni egy mozdonyban ha egy vasúti átkelőhelyen nekimegy egy autónak? Mivel vontatják el a sérült mozdonyt ha annyira megsérül hogy saját lábon nem mehet javításra? Tolatómozdonnyal?
Ez természetesen sok körülménytől függ, hiszen néhány karcolástól a javíthatatlan főkeret-deformációig gyakorlatilag bármi lehet a kimenetele egy ilyen balesetnek. Nyilván egy Trabanttal elbánik a Gigant, de mondjuk egy szerencsétlen szögben eltalált megpakolt Transportertől ki tud lépni egy mozdony is, aztán ki tudja hol és melyik oldalán àll meg.
Mindenesetre ha a saját forgóvázain nem lehet elszállítani , akkor vendégforgóvázakon, igen alacsony sebességgel szokták elvinni olyan helyre, ahol tudnak vele kezdeni valamit. Szélsőséges esetben helyben kell szétszedni, de akkor az már nem mozdony, csak alkatrészbánya.
"Ha nem siklik ki, akkor gyakorlatilag semennyi, csak az ütközőt kell cserélni rajta, ami direkt ezért van rajta."
Kivéve, ha tolja az autót pár száz méteren maga előtt mire megáll, leszakadnak a levegős szerelvények, az EVM jelfogója, vagy épp a fékrudazatot átrendezi egy leszakadó ajtó ( mondjuk egy régebbi típuson).
Sok mindentől függ, ha minden összejön akkor lehet a kár 7 jegyű is, egy kamion esetén meg 100 millió feletti is.
Illetve a mozdonyban keletkezett kár mellett lesz nem kevés járulékos költség.
A pálya helyreállítása, anyag, munkaerő. Adott esetben a kármentés, szállítás költségei. Illetve számolni kell az esetleges kieső haszonnal amíg a mozdony nem tud dolgozni, esetleg ha valakinek ezért nem ér időben az áru a célhelyre akkor abból is kötbérezések, pereskedések lehetnek.
Vagy nincsenek benne a rendőr, tűzoltó, mentő kiszállása, a vizsgálatok, baleset/szándékosság dokumentálásának költségei.
Amennyiben V46, V43, V63, M41, M43, M44, M63 ütközik kocsinak minősülő személyautóval, gyakorlatilag a gépen túl sok kár a festésen kívül nem keletkezik, ugyanez a személyautó szemszögéből már nem mondható el. Esetleg megsérül a féklevegő csatlás, de ettől még a gép nem marad fekve. Kisbusznál, kisteherautónál, már más a helyzet. Mivel magasabb mint a személyautó így a mozdonyon nem a főkeret fogja fel teljesen a járművet, hanem a vezetőfülke burkolata, vagy a járda korlátja. Amennyiben a kisteherautó meg van pakolva V46, M43, M44 gépeknél a járda korlátja igencsak megsérülhet, míg a V43, V63, M41, M63 gépeknél a homlokfal itt-ott behorpad. Amennyiben a levegő csatlás ha meg is sérül, de levegőt a gép azon keresztül nem veszít, attól még a gép járóképes marad. 3,5 t feletti teherautók már nagyobb károkat is képesek okozni. Két tengelyig ritka a kisiklással végződő ütközés és max az ütközők egyikének elvesztése is lehetséges, de a gép még mindig járóképes maradhat (IFA esetén már nem biztos). A helyzet a nehéz vontatóknál válik érdekessé. Egy tartálykocsival, vagy egy megrakott billenccsel történő ütközés nem csak a közúti jármű, hanem a vasúti vontató jármű folytonosságát is igencsak megváltoztatja a rendezetlenség irányába. Nem beszélve a mixer kocsikról, mely esetében a vasúti jármű vezetője jó eséllyel öntheti ki magát betonnal, ha nem keres gyorsan búvóhelyet a gépben. Ezekben az esetekben szinte mindig siklik a mozdony és súlyosan károsodik az alépítnény a pályával együtt.
Amennyiben a sérült mozdony járásképtelen, de vontatható, bármilyen rendelkezésre álló géppel vontatják el az esemény helyszínéről. Amennyiben az eseményben a mozdony oly mértékben vesztett integritásából, hogy az a pályára helyezve is vontathatatlan, azaz itt a gép, amott a motorja, kissé balra a dzsindzsásban az egyik forgóváz, a másik a billencs alatt helyzetkép esetén, különleges, sínen továbbítható daruval a mozdony felismerhető részeit és a törmeléket pőrekocsira rakodják, majd így szállítják el.
A (V)1047, (V)480 mozdonyok sokkal sérülékenyebbek esetükben, de főleg a 1047-ek képesek már egy személyautós ütközéstől is fekve maradni.
Üdv.
"A (V)1047, (V)480 mozdonyok sokkal sérülékenyebbek esetükben, de főleg a 1047-ek képesek már egy személyautós ütközéstől is fekve maradni."
Mozdonyvezető szemszögből viszont ezek a modern gépek sokkal biztonságosabbak, sokkal jobban megvédi az embert, mint mondjuk egy szili, ahol egy kis vékony lemez választ el a bejövő tárgytól. Tehát bármi, ami a főkeret magassága felett érkezik, az be is jön.
Érdemes megnézni a tavalyi szegedi IC balesetét, hogy nézett ki a vezetőállás belülről, van kép. [link] Durva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!