Hány milliós kár szokott keletkezni egy mozdonyban ha egy vasúti átkelőhelyen nekimegy egy autónak? Mivel vontatják el a sérült mozdonyt ha annyira megsérül hogy saját lábon nem mehet javításra? Tolatómozdonnyal?
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Ez természetesen sok körülménytől függ, hiszen néhány karcolástól a javíthatatlan főkeret-deformációig gyakorlatilag bármi lehet a kimenetele egy ilyen balesetnek. Nyilván egy Trabanttal elbánik a Gigant, de mondjuk egy szerencsétlen szögben eltalált megpakolt Transportertől ki tud lépni egy mozdony is, aztán ki tudja hol és melyik oldalán àll meg.
Mindenesetre ha a saját forgóvázain nem lehet elszállítani , akkor vendégforgóvázakon, igen alacsony sebességgel szokták elvinni olyan helyre, ahol tudnak vele kezdeni valamit. Szélsőséges esetben helyben kell szétszedni, de akkor az már nem mozdony, csak alkatrészbánya.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
"Ha nem siklik ki, akkor gyakorlatilag semennyi, csak az ütközőt kell cserélni rajta, ami direkt ezért van rajta."
Kivéve, ha tolja az autót pár száz méteren maga előtt mire megáll, leszakadnak a levegős szerelvények, az EVM jelfogója, vagy épp a fékrudazatot átrendezi egy leszakadó ajtó ( mondjuk egy régebbi típuson).
Sok mindentől függ, ha minden összejön akkor lehet a kár 7 jegyű is, egy kamion esetén meg 100 millió feletti is.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Illetve a mozdonyban keletkezett kár mellett lesz nem kevés járulékos költség.
A pálya helyreállítása, anyag, munkaerő. Adott esetben a kármentés, szállítás költségei. Illetve számolni kell az esetleges kieső haszonnal amíg a mozdony nem tud dolgozni, esetleg ha valakinek ezért nem ér időben az áru a célhelyre akkor abból is kötbérezések, pereskedések lehetnek.
Vagy nincsenek benne a rendőr, tűzoltó, mentő kiszállása, a vizsgálatok, baleset/szándékosság dokumentálásának költségei.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Amennyiben V46, V43, V63, M41, M43, M44, M63 ütközik kocsinak minősülő személyautóval, gyakorlatilag a gépen túl sok kár a festésen kívül nem keletkezik, ugyanez a személyautó szemszögéből már nem mondható el. Esetleg megsérül a féklevegő csatlás, de ettől még a gép nem marad fekve. Kisbusznál, kisteherautónál, már más a helyzet. Mivel magasabb mint a személyautó így a mozdonyon nem a főkeret fogja fel teljesen a járművet, hanem a vezetőfülke burkolata, vagy a járda korlátja. Amennyiben a kisteherautó meg van pakolva V46, M43, M44 gépeknél a járda korlátja igencsak megsérülhet, míg a V43, V63, M41, M63 gépeknél a homlokfal itt-ott behorpad. Amennyiben a levegő csatlás ha meg is sérül, de levegőt a gép azon keresztül nem veszít, attól még a gép járóképes marad. 3,5 t feletti teherautók már nagyobb károkat is képesek okozni. Két tengelyig ritka a kisiklással végződő ütközés és max az ütközők egyikének elvesztése is lehetséges, de a gép még mindig járóképes maradhat (IFA esetén már nem biztos). A helyzet a nehéz vontatóknál válik érdekessé. Egy tartálykocsival, vagy egy megrakott billenccsel történő ütközés nem csak a közúti jármű, hanem a vasúti vontató jármű folytonosságát is igencsak megváltoztatja a rendezetlenség irányába. Nem beszélve a mixer kocsikról, mely esetében a vasúti jármű vezetője jó eséllyel öntheti ki magát betonnal, ha nem keres gyorsan búvóhelyet a gépben. Ezekben az esetekben szinte mindig siklik a mozdony és súlyosan károsodik az alépítnény a pályával együtt.
Amennyiben a sérült mozdony járásképtelen, de vontatható, bármilyen rendelkezésre álló géppel vontatják el az esemény helyszínéről. Amennyiben az eseményben a mozdony oly mértékben vesztett integritásából, hogy az a pályára helyezve is vontathatatlan, azaz itt a gép, amott a motorja, kissé balra a dzsindzsásban az egyik forgóváz, a másik a billencs alatt helyzetkép esetén, különleges, sínen továbbítható daruval a mozdony felismerhető részeit és a törmeléket pőrekocsira rakodják, majd így szállítják el.
A (V)1047, (V)480 mozdonyok sokkal sérülékenyebbek esetükben, de főleg a 1047-ek képesek már egy személyautós ütközéstől is fekve maradni.
Üdv.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
"A (V)1047, (V)480 mozdonyok sokkal sérülékenyebbek esetükben, de főleg a 1047-ek képesek már egy személyautós ütközéstől is fekve maradni."
Mozdonyvezető szemszögből viszont ezek a modern gépek sokkal biztonságosabbak, sokkal jobban megvédi az embert, mint mondjuk egy szili, ahol egy kis vékony lemez választ el a bejövő tárgytól. Tehát bármi, ami a főkeret magassága felett érkezik, az be is jön.
Érdemes megnézni a tavalyi szegedi IC balesetét, hogy nézett ki a vezetőállás belülről, van kép. [link] Durva.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!