Gördeszkával, görkorcsolyával és rollerrel hol lehet hivatalosan közlekedni?
Sziasztok.
A válaszod a kérdésedre: bárhol használhatod őket.
Kifejtem ezt azok részére is, akik egyáltalán nem, vagy nemrég kezdték el használni valamelyik eszközt (gördeszka, e-gördeszka, roller, e-roller, görkorcsolya, stb.).
Kezdjük ott, hogy az 1/1975 (II. 5.) KPM-BM együttes rendelete (a KRESZ) nem rendelkezik egyértelműen ezeknek az eszközöknek a használatát illetően, így nincs jogilag szabályozva a velük való közlekedés sem.
Ott és úgy lehet ezekkel az eszközökkel közlekedni, hogy az a saját és mások testi épségét ne veszélyeztesse, továbbá ne befolyásolja a többi közlekedésben résztvevőt haladási sebességük megváltozásában.
Veterán gördeszkásként írom ezt, aki még a boltba is deszkával gurul, de ennyi a lényeg: tudj vigyázni magadra és másokra. <3
Ja és a legfontosabb az, hogy senki véleménye ne érdekeljen.
Engedd el a kívülről jövő hangokat, és csak csináld amit szeretsz.
Peace&Love
Ha már jogászkodni kék:
1. számú függelék az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelethez
I. Az úttal kapcsolatos fogalmak
c) Úttest: az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része.
II. A közúti járművekkel kapcsolatos fogalmak
a) Jármű: közúti szállító- vagy vontató eszköz, ideértve az önjáró vagy vontatott munkagépet is. A mozgáskorlátozottak közlekedésére szolgáló, emberi erővel tolt vagy hajtott kerekes szék és a gépi meghajtású kerekes szék - ha sík úton önerejéből 10 km/óra sebességnél gyorsabban haladni nem képes, továbbá a gyermekkocsi és a talicska - azonban nem minősül járműnek. Az ilyen eszközökkel közlekedő személyek gyalogosoknak minősülnek.
1/1975 (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet
A járművek közlekedésben való részvételének a feltételei:
5. §
(1) * A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van;
b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;
c) * amelynek műszaki-, biztonsági- és környezetvédelmi jellemzői megfelelnek a jogszabályban meghatározott feltételeknek;
d) amely az utat és tartozékait nem rongálja és azok környezetét nem szennyezi;
e) amely megfelel a (9) bekezdésben meghatározott feltételnek;
f) * amelyre a külön jogszabályban meghatározottak szerinti kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási fedezet fennáll.
(2) A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.
(3) Ha a jármű az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseknek nem felel meg;
a) az üzemben tartó nem engedheti meg, hogy a vezető a járművel elinduljon és az elindulást köteles megakadályozni;
b) a vezető a járművel nem indulhat el és az elindulásra vonatkozó utasítás végrehajtását köteles megtagadni.
Sok sikert az 5.§ gördeszkával való betartásához ;)
Itt a Gyakori kérdések-en több helyen is szerepel ez a kérdés. Jó páran írogatják, hogy "gyalogosnak minősül" a görkoris, a gördeszkás stb. Honnan veszik ezt? Mert hát közúton nem közlekedhet, lásd előttem szólót (#27) -- akkor tehát mánpedig gyalogos! Egyszerű, mint Kolumbusz tojása, nem?
Döbbenetes észjárás! És máris mennyi gondra megoldást jelent! Kezdjük Feriheggyel. Nyugodtan kiadhatják azt a szép nagy darab repteret a káposztatermesztőknek, hiszen a légiutasok is gyalogosok -- merthogy a közútra nem mehetnek... A repülők tehát nyugodtan leszállhatnak a Váci utcán a járda közepire.
De a NASA is tök fölöslegesen fizet a houston-i rakétakilövőért. Jöjjön hozzánk, indíthatja őket bármelyik járdánkról! Hiszen a rakéta sincs rajta a közúton engedélyezettek fentebbi jegyzékén, akkor az is gyalogosnak "minősül".
Mint ahogy a Forma-1-es versenyzők is. Hogy 200 fölött mennek óránként? Hát, kérem, olyik-másik gyalogos siet egy kicsit...
Marad ugyan az aprócska kérdés, mit kezdjen az a pár béna gyalogos, aki botor mód azt hiszi, a JÁRda JÁRásra való. Nos: ugrálgasson félre, de szaporán, ha kedves az élete! 80 fölötti anyókák előnyben... (Újabb haszon: megoldódik a nyugdíjak ügye is.) Amelyik meg annyira fosik, hát tetováltasson rendszámot a seggire, oszt' mehet a közútra. Hátha ott biztonságban közlekedhet...
#28:
Ötletes gondolat, csak nem túl megalapozott. A KRESZ ugyan valóban nem deklarálja a "gyalogos" fogalmát precízen, ezért abba viszonylag sok közlekedési mód beleeshet. Ugyanakkor ez nem jelenti azt, hogy minden, ami nem közúti jármű, az automatikusan gyalogos. Példának okáért a repülőgépek légi járművek, így nincs is értelme a közúti rendelkezések közt szabályozni a közlekedésüket, hiszen eleve egy rakat szabállyal szembe megy az, ha egy repülőgép a közúton akár csak tartózkodik, és akkor fel- leszállásról még szó se volt. Vis major helyzetben esetleg elképzelhető, hogy egy gép közútra hajtson végre kényszerleszállást, de ennyi. Ugyanez a helyzet az űrrakétákkal, egy sor szabály miatt eleve közútnak még csak közelében sem lehet őket fellőni, megint csak felesleges a közúti rendelkezésekben erről szót ejteni. A formaautókkal más a helyzet, azok gépkocsik, csak mivel nem teljesítik a forgalomban való részvétel követelményeit, nem közlekedhetnek közúton.
De eleve szalmabábbal érvelsz, mert én nem mondtam olyasmit, hogy a gördeszka "közúton nem közlekedhet". Sőt, az eredeti kérdés sem ezt feszegeti. Az eredeti vita arról szól, hogy úttesten közlekedhet-e. A #27-es válaszomban arra vonatkozóan hivatkoztam meg rendelkezéseket a KRESZ-ből, hogy a gördeszka vagy nem jármű (így nem közlekedhet az úttesten, ami az útnak a közúti járművek közlekedésére szolgáló része) vagy jármű, de akkor nem teljesíti az 5.§-ban foglaltakat, így nem vehet részt a forgalomban. Akármelyik verzió is a valós lefolyás, a végeredmény az úttest szempontjából indifferens: nem közlekedhet rajta gördeszka. Erről szólt az érvelés.
De akkor kedvedért menjünk tovább: az előbbiekből következően két lehetőség áll fenn.
1) Azt mondjuk, hogy a gördeszka sporteszköz, a közút tekintetében gyalogosnak tekintendő, akkor a járdán szabad gördeszkával közlekedni, sőt, ahol nincs járda, ott a gyalogosok közlekedésére vonatkozó rendelkezések megtartásával az úttesten is.
2) A másik opció, hogy nem minősül gyalogosnak, de járműként a közúti közlekedésre alkalmatlan, akkor egyáltalán nem szabad vele részt venni a forgalomban.
#29
Én viszont PONT arról beszélek, eleve azzal kezdtem, amit te (úgy tűnik, célzatosan) kihagysz a gondolatmenetedből. Te is UGYANAZT írod: "a közút tekintetében gyalogosnak tekintendő". CSAKHOGY ILYENRŐL A KRESZ NEM TUD. Ezért az általad említett 1) lehetőség NEM LÉTEZIK. A KRESZ nem szabályokat rögzít. Pontosan leírja nemcsak azt, hogy mit tart járműnek, DE AZT IS, hogy ki közlekedhet a járdán. A vitaindítóban felsorolt játékszerek NEM KÖZLEKEDHETNEK JÁRDÁN. Hogy akkor hol, az engem nyúlszellentésnyit sem érdekel. De a járdán semmiképp.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!