Társasház járdán is átvezető, az aszfalttól eltérő térkövezésű kapukihajtójában kinek van elsőbbsége: a gyalogosnak a járdán, vagy a mélygarázsból kihajtó autónak? (A kihajtó tetején távirányítású kertkapu is található. )
A járdán mindig a gyalogosnak van elsőbbsége.
(Kivétel: a megkülönböztető jelzést használó gépjármű)
A közlekedést a törvénynél alacsonyabb szintű rendelet szabályozza.
A leírt térkövezésnek sem itt, sem máshol nincs jogi jelentősége. Nem befolyásolja a szabályokat.
Egyébként nagyon hasznos. Bécsben láttam olyant először, hogy a járdát, kerékpársávot, parkolót, úttestet másképpen borítottak.
Na de a lényeg: a járda MINDIG a gyalogosoké. Ott mindig elsőbbsége van. A kihajtó nem szakítja ezt meg.
Itt is szoktak egyesek hivatkozni a Vigyázz! Gépjárműkihajtás táblára.
De ilyent a kresz nem ismer. Jogi szempontból pont annyit ér, mint a Termelői méz kapható.
Még egy észrevétel. Nem kötekedés, nem bántás, csak van aki kételkedik ebben:
Nem a társasház járdáján, hanem a társasház előtti járdán.
A neten olvastam egy olyan infót, miszerint ha meg van szakítva a járda burkolata, abban az esetben a kihajtó autónak van elsőbbsége a gyalogossal szemben, ezért merült fel bennem a kérdés. Próbáltam utánaolvasni de se pro se kontra nem találtam a kérdésre választ, ezért tettem fel.
A válaszolókat kérdezem, hogy saját kútfőből, séróból adták-e a választ (úgy számomra is evidens lenne a felelet), vagy utánanéztek, esetleg a megfelelő szabály ismerete a fejükben van? Ha igen, megköszönöm az erre irányuló hivatkozásokat.
Egyébként nálunk úgy van kialakítva a felhajtó, hogy kihajtáskor lendületből rá kell menni legalább félig az egyébként keskeny járdára (másképp lehhetetlen kihajtani és végül a tetején megállni és körülnézni), így elég necces a dolog, ha épp jön valaki. próbálunk óvatosan feljönni, de nagyon nehéz megoldani. Kilátni pedig már csak akkor lehet, ha a járdára rádugtuk legalább a kocsi orrát.
Mielőtt a tükröt javasolná valaki: a környékben több helyről rövid időn belül ellopták, ahhoz pedig drága mulatság, hogy foylamatosan pótolgassuk, ill a tükör nélküli köztes időkben is jönnek a gyalogosok...
Másrészt a kérdésem kimondottan az elvi, jogi háttérre vonatkozik jelenleg, s nem a technikai körülményekre.
Köszönöm annak, aki érdemben tud segíteni a válaszával.
Ha a kihajtó szintben lejjebb van 10-20 cm-rel (tehát padka van) akkor ott vége a járdának, és ha nincs zebra, akkor a kihajtó kocsinak van elsőbbsége.
De ilyet még sehol nem láttam, kivéve nagy bevásárlóközpontok és irodaházak parkolóit.
A járdán mindig a gyalogosnak van elsőbbsége, mindegy, hogy pepita térkő, vagy csiszolt márvány burkolaton gurulsz ki a kocsiddal.
Egyébként sok ilyen mélygarázs illetve kapualj kihajtó teljesen beláthatatlan, szóval nagyon lassan kell jönni, és még bent érdemes nyomni egy nagyon rövid dudát, hogy a gyalogos is fel tudjon készülni. Mert ugye a gyalogost csak akkor fogod meglátni, mikor már elálltad az útját a motorházztetővel. Ilyenkor egy bocs, kösz intés, és mindenki megy a dolgára.
Igazából engem az izgat, hogy ha véletlenül elüt egy galogost egy lakó kihajtás közben, akkor mi annak a jogi következménye, a kihajtó személy lesz érte felelős és büntethető?
Nyilván mindenki nagyon lassan és óvatosan hajt ki felfelé (már amennyire ezt egy lejtő megengedi), de gyakran futnak keresztül váratlanul kisgyerekek, vagy robognak át 2 évesek kis motoron ülve, ill. füldugós, semerre nem néző emberek, vagy csak szimplán figyelmetlen gyalogosok, akik nem érzékelik és nem hallják, hogy épp egy autó jön ki. Szerencsés esetben le lehet azonnal fékezni (legfeljebb visszacsúszik az autó egy kicsit a meredek felhajtón), de mi van, ha túl későn veszi észre a sofőr, a gyalogost? Folyamatosan, gyors tempóban jobbra-balra kell csavargatni a fejet kihajtáskor, de még úgy sem mindig vehető észre a járdán robogó kisgyerek. Tehát az érdekelne, hogy egy balesetnek milyen jogi következménye lenne? Ehhez érdekelt volna az ezt szabályozó rendelet.
Egyedi elbírálás alá esik minden baleset. Itt adott, hogy az autósnak nincs elsőbbsége,járdán elütni gyalogost meg soha nem jó pont. Jogsi elvétel az garantálható,pénzbüntetés is.Leültetni nem fognak,nagyon rossz esetben pár év felfüggesztettet kapsz de ahhoz súlyos sérülést halált kell okoznod.. A csóró gyalogos gyógykezelését persze fizeti a kötelező biztosítód,de ha elütsz egy kisgyereket szerintem nem az lesz a legnagyobb gondod hogy mennyibe kerül a máluszod.
Azt nem értem miért akkora gond az emelkedőn megállás és elindulás. Alapvető vezetéstechnika a kézifékes indulás,jogsit se kellett volna kapni ha ez nem megy, 10 centit nem szabadna hátragurulni a legnagyobb lejtőn sem kézifékes indulással.Ügyesebbek kézifék nélkül is simán megállnak és elindulnak egy emelkedőn. Szóval megállsz ,körülnézel, dudálsz egyet a biztonság kedvéért és indulsz
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!