Mi történne, ha a repülőgép fedélzetén elfogyna az oxigén?
Hát a levegőellátás utasszállítóknál úgy működik, hogy ami levegő a hajtóműbe beáramlik, az látja el friss levegővel belül az utasokat, csöveken, szelepeken átmenve, lehűtve, megfelelő nyomásra behangolva.
Mivel az ilyen dolgokat 100x-os biztonsági tényezővel tervezik, csaknem lehetetlen hogy elromoljon, de ha mégis megörténne, akkor egy pótló rendszer lép működésbe.
Nagyon-nagyon vészhelyzet esetére, ha tényleg semmi nem működne ( aminek nagyon kicsi az esélye az említett biztonsági tényező miatt) akkor pedig a fedélzeten lévők igénybe veszik az oxigénmaszkok segítségét, amelyek az ülőhely feletti tárolóból automatikusan kipottyannak.
A kabin keringetője nehezen romlik el. Legalább két hajtóműnek kell egymástól függetlenül működtetnie, tehát kéthajtóművesek esetén is van még levegő, ha az egyik leáll.
Ha mégis ez történne, beindul az oxigéngenerátor, leesnek az arcmaszkok, az utasoknak fel kell venniük őket.
Ezek nem sokáig tudják biztosítani a kellő mennyiségű oxigént, ezért a pilóták azonnal süllyedni kezdenek biztonságos magasságra. Nem kell földet érniük, a kabin légnyomása amúgy sem tengerszinti értékre van beállítva, hanem valahol 2.000 m körüli értékre. Ha erre a magasságra süllyednek, akkor a külső légnyomás már elég hozzá, hogy eszméletüknél maradjanak az utasok. Az oxigéngenerátor által előállított oxigén pedig kitart a süllyedés ideje alatt.
Ehhez képest egy görög gépen mindenki megfulladt, s lezuhantak.
Igaz, nem műszaki hiba miatt, hanem sorozatos emberi hibák okozták a bajt.
Egyébként 10 km magasan nem lehet nyitni semmit, de vészsüllyedéssel aránylag gyorsan le lehet menni 3000 méter alá, ahol már nyitható ajtó. Persze megfelelő óvatossággal.
Csak nem nagyon van rá idő, mert mire észlelik az oxigénhiányt, addigra már a pilóták cselekvőképtelenek.
#4-es ha jól tudom, annál többszörös emberi mulasztás volt. Egyrészt a szerelők nem állították vissza manuális kiegyenlítésről a kapcsolót, másrészt a kapitány és tiszt nem vették észre a checklist átnézésekor sem, majd utána sem jöttek rá, mert csak elálmosodtak, a rendszer nem jelzett, nem estek le az oxigénmaszkok. Utána meg már késő volt, eszméletlenül ugye nehéz gombokat kapcsolgatni.
Kérdésre válaszolva:
Mint ahogy írták, nem tud olyan könnyen "elfogyni" az oxigén + van tartalék. Ha leesik az utasok előtt a maszk, akkor egyből megkezdik a süllyedést, mert ha az elfogy, akkor gáz van (mint a linkelt eset tanúsítja). 4000 méter körül már van olyan sűrű a légkör, hogy elég oxigén legyen mindenki (öregek, kisgyerekek, rossz kondiban lévők stb) számára. Ha jól tudom, erre a szintre van alapból is belőve a túlnyomás (szerintem nem 2000-re).
Napfénytető 6aszki! Nem semmi akasztófahumorod van, D.Brasco :D :D
(im memoriam Clarabelle Lansing és az Aloha Airlines 243-mas járat)
Egyébként robotpilótával is lehet vészsüllyedni. Utolsó lélekzettel betekerni hogy 4000láb -4000láb/perc, meg a transzpondert 7700-ra.
Legalábbis én így cselekednék, ha valaki barom leeresztené volna az oxigénpalackomat....
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!