Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Miért jó az, hogy a normál...

Miért jó az, hogy a normál hátsó világítás ugyanúgy piros, mint a féklámpa?

Figyelt kérdés
2017. nov. 8. 18:07
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:
84%
Feltűnő szín, elég erős fénye van, este már konkrétan zavaróan erős.Pirosnál felemelő érzés amikor nyomja a féket az előtted levő és kisüti a szemed :)
2017. nov. 8. 18:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 D. Brasco ***** válasza:
58%
A látható fény tartományán belül a vörösnek van a legnagyobb hullámhossza!Ez azt jelenti hogy ez ingerli legjobban a szemet azaz rendkívül figyelem felkeltő!
2017. nov. 8. 18:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
87%

Ezen kívül sokkal egyszerűbb annyit feldolgozni, hogy ami piros fényű (jelzőlámpa, féklampa, hátsó helyzetjelző) az előtt megállunk vagy legalábbis kikerüljük azt (jobb kerékvető).


Ha még azt kellene dekódolni, hogy a királykék a helyzetjelző, a piros a féklámpa, a lila a hátsó ködlámpa és a világosbarna a fényvisszaverő, jópár másodperccel megnövelnénk a döntések idejét.

2017. nov. 8. 18:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 anonim ***** válasza:
82%

Nem mindig volt ez így. Az 1968-as bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény előtt általánosan elterjedt volt a borostyánsárga féklámpa. Igaz, ekkoriban még bőven a 6 V-os elektromos rendszerek és a karos irányjelzők korában éltünk. Az akkoriban féklámpákban használt 6 V 15 W-os izzók nem tudtak annyival nagyobb fényerőt a 6 V 5 W-os helyzetjelző-izzóknál, hogy az alapján egyértelműen be lehessen azonosítani, melyik fény világít, a karos irányjelzők meg jó messze voltak a hátsó lámpáktól, nem lehetett az ő borostyánsárga fényükkel összekeverni a féklámpát (bár néha inkább piros volt az a fény).

Érdekesség: a borostyánsárga féklámpa egyébként nem volt kötelező, akkoriban is lehetett piros a fény, csak így jobban látható volt, mint egy 6/18-as izzóval, közös optikai egységben.

Viszont azóta fejlődött a technika, a 12 V-os elektromos rendszerek a 21 W-os izzót is gyorsan felvillantják, a borostyánsárga villogó irányjelző pedig általánosan elterjedt az autókon és motorokon is. Éppen ezért az 1968-as új szabályozásban egyszerűsítettek a dolgon: a féklámpa a helyzetjelzőhöz hasonlóan vörös, így egyesíteni lehet a kettőt és egyszerűbb a másik jármű haladási irányának meghatározása. Ha vörös fényt látsz, távolodik tőled, ha fehéret vagy kadmiumsárgát, közeledik, ha borostyánsárga állandó fényt, akkor keresztben halad. Az irányjelző meg villog, onnan ismered fel.

2017. nov. 8. 19:05
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/12 anonim ***** válasza:
74%

"...hogy ez ingerli legjobban a szemet"

Ezt nem tudom, honnan szedted, de nem igaz. A neonzöldre (555 nm) a legérzékenyebb az emberi szem. Ezért ilyen színű pl. a láthatósági mellény.


3-as válasz a jó.

A piros fények mindig az út jobb oldalán vannak, a fehérek a bal oldalon. (Nézd meg a prizmákat az út melletti terelőoszlopokon.)

Ha sötétben látsz egy járművet, akkor így egyértelműen meg tudod határozni, hogy melyik irányba halad.

2017. nov. 8. 19:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:
Hmm. Érdekes. Mondjuk engem zavar,mikor lassan mennek előttem és fékeznek, főleg,hogy annyi autónak annyi féle hátsó lámpája van, de ezek szerint jobban zavarna,ha más színű lenne.
2017. nov. 8. 19:35
 7/12 anonim ***** válasza:
89%
Valóban a vörösnek van a legnagyobb hullámhossza a látható fény tartományán belül, de az emberi szem a zöldre a legérzékenyebb. Viszont a vörös - a hullámhossza miatt - a legkevésbé hajlamos a szóródásra, rossz időjárási viszonyok között jobban látható, mint a rövidebb hullámhosszúságú színek.
2017. nov. 8. 19:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 Alex Fly ***** válasza:
35%
@7: nem a láthatóság a lényeg. A zöld szín a természetes környezetet meghatározó szín, az ember számára otthonos (nem véletlenül mondják, hogy a zöld színnek nyugtató hatása van). A vörös viszont feltűnő (pláne zöld környezetben) és általában a veszély társul hozzá. Az őseink akkor voltak képesek a túlélésre, ha a vöröset azonnal észrevették és azonnal reagáltak rá (kisebb mémértékben ugyanez a helyzet az élénksárgával is). Ezért a vörös a legfeltűnőbb; emiatt használják a veszély jelzésére is...
2017. nov. 8. 21:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
Ahogy mondják, a zöld lehet, hogy jobban ingerel, de a piros a legfeltűnőbb, nemhiába minden tiltó tábla is piros, stb. Amúgy ha egy órát odafigyelsz a forgalomra, már mindig tudni fogod, hogy egy autó fékez, vagy csak ég a lámpája, akkor is, ha nincs pótféklámpája.
2017. nov. 8. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 anonim ***** válasza:
33%
Mert a piros feltünő szin
2017. nov. 9. 00:17
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!