Miért jó az, hogy a normál hátsó világítás ugyanúgy piros, mint a féklámpa?
Ezen kívül sokkal egyszerűbb annyit feldolgozni, hogy ami piros fényű (jelzőlámpa, féklampa, hátsó helyzetjelző) az előtt megállunk vagy legalábbis kikerüljük azt (jobb kerékvető).
Ha még azt kellene dekódolni, hogy a királykék a helyzetjelző, a piros a féklámpa, a lila a hátsó ködlámpa és a világosbarna a fényvisszaverő, jópár másodperccel megnövelnénk a döntések idejét.
Nem mindig volt ez így. Az 1968-as bécsi Közúti Közlekedési Egyezmény előtt általánosan elterjedt volt a borostyánsárga féklámpa. Igaz, ekkoriban még bőven a 6 V-os elektromos rendszerek és a karos irányjelzők korában éltünk. Az akkoriban féklámpákban használt 6 V 15 W-os izzók nem tudtak annyival nagyobb fényerőt a 6 V 5 W-os helyzetjelző-izzóknál, hogy az alapján egyértelműen be lehessen azonosítani, melyik fény világít, a karos irányjelzők meg jó messze voltak a hátsó lámpáktól, nem lehetett az ő borostyánsárga fényükkel összekeverni a féklámpát (bár néha inkább piros volt az a fény).
Érdekesség: a borostyánsárga féklámpa egyébként nem volt kötelező, akkoriban is lehetett piros a fény, csak így jobban látható volt, mint egy 6/18-as izzóval, közös optikai egységben.
Viszont azóta fejlődött a technika, a 12 V-os elektromos rendszerek a 21 W-os izzót is gyorsan felvillantják, a borostyánsárga villogó irányjelző pedig általánosan elterjedt az autókon és motorokon is. Éppen ezért az 1968-as új szabályozásban egyszerűsítettek a dolgon: a féklámpa a helyzetjelzőhöz hasonlóan vörös, így egyesíteni lehet a kettőt és egyszerűbb a másik jármű haladási irányának meghatározása. Ha vörös fényt látsz, távolodik tőled, ha fehéret vagy kadmiumsárgát, közeledik, ha borostyánsárga állandó fényt, akkor keresztben halad. Az irányjelző meg villog, onnan ismered fel.
"...hogy ez ingerli legjobban a szemet"
Ezt nem tudom, honnan szedted, de nem igaz. A neonzöldre (555 nm) a legérzékenyebb az emberi szem. Ezért ilyen színű pl. a láthatósági mellény.
3-as válasz a jó.
A piros fények mindig az út jobb oldalán vannak, a fehérek a bal oldalon. (Nézd meg a prizmákat az út melletti terelőoszlopokon.)
Ha sötétben látsz egy járművet, akkor így egyértelműen meg tudod határozni, hogy melyik irányba halad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!