Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » KRESZ-ben szabályozva van,...

KRESZ-ben szabályozva van, hogy az autósnak meg kell-e várnia, míg a gyalogos teljesen átér a kétsávos úton? Ha elhagyta már a felezővonalat, akkor elindulhat?

Figyelt kérdés
És mi a helyzet, ha van jelzés szintű járdasziget?

2016. jan. 26. 22:47
1 2
 1/12 anonim ***** válasza:

Kijelölt gyalogos-átkelőhelyen a gyalogosnak megkülönböztetett elsőbbsége van, ami azt jelenti, hogy a gyalogost az átkelés végrehajtásában még zavarni sem szabad.

(KRESZ alapfogalmak: zavarás, akadályozás, veszélyeztetés).

A zebra "szent hely", nagyon vékony a határ a zavarás és a veszélyeztetés között.


A kérdésedre a válasz az, hogy miután elengedted a gyalogost, és az elhaladt előtted, mérlegelned kell, hogy biztonságosan, a gyalogos zavarása nélkül elindulhatsz-e, vagy várnod kell még néhány másodpercet.

Nem kell kötelezően megvárni, hogy a gyalogos átérjen a túlsó oldalra, de ki kell zárni, hogy a továbbhaladás mindkét fél számára teljesen biztonságos legyen.

Ez csak az adott helyzetet elemezve oldható meg.

Nincs tiltva a gyalogosnak, hogy az úttest közepén megforduljon - ritka eset, de ezzel is számolni kell.

Történt már olyan baleset is, amikor a szélső sávban haladó autós megadta az elsőbbséget a gyalogosnak, de miután az elhaladt előtte, elindult, s a belsőben nagy sebességgel közeledő járműtől a gyalogos megijedt, vissza lépett az autós elé...

2016. jan. 26. 23:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/12 A kérdező kommentje:
én gyalogos vagyok, és szerintem mindennapos, hogy nem engednek át biztonságban
2016. jan. 27. 00:05
 3/12 anonim ***** válasza:
100%

Ebből sok anyázás lehet. Kinek mi a biztonságos? Van, aki azért is sír mert tőle 30m-rre elment egy autó, más meg le se szarja, ha 5 cm-re van tőle a kocsi visszapillantója.

Ezt így nem lehet megmondani, hogy mi a biztonságos.

Gyalogos is, autós is, motoros is, mindenki tud olyan baromságot csinálni, hogy egy tök biztonságos helyzet is életveszélyes lesz.

2016. jan. 27. 04:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:
Emberéletről van szó, ha valami csak 1%-ban veszélyes, akkor veszélyes, mert az az 1% néha előfordul, sőt ezrelék is veszélyes. Nem az a lényeg, hogy ki mit tart biztonságosnak, hanem az, hogy valójában az-e. Egy autósnak fel kell lennie készülve, hogy egy gyalogos visszafordul, mert megteheti, vagy elcsúszik, vagy megijed és hátralép. Nem azt kell nézni, hogy mi az átlagos vagy a normális viselkedés, hanem azt, hogy mi maximálisan szerencsétlen szituáció! Aki nem így áll hozzá, azt nem lenne szabad autóba ülni.
2016. jan. 27. 12:12
 5/12 anonim ***** válasza:
Inkább várj pár másodpercet. Én már láttam olyat, hogy a csávó kiszaladt a zebrára, majd a felénél visszafordult, mert jött valami haverja.
2016. jan. 27. 13:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 A kérdező kommentje:
Nem arról van szó hogy nem várok, mondom hogy gyalogos vagyok, az autósnak mondjad hogy várjon pár másodpercet. Pont az a baj, hogy semmiféle várás nem old meg semmit, mert megáll az autós az egyik sávban, jó esetben a másikba is, bár már az is sokszor előfordul, hogy az egyik sávban megáll, és másikban nem, én meg nem indulok el emiatt, a szabályos autós meg várhat emiatt, akár perceket is. Visszatérve, szóval megáll, de amint a felét elérem, elindul mögöttem, és nem várja meg, hogy átérjek. Ha például a másik sávban van egy bunkó, vagy egy részeg, nem tudok visszalépni, de ha nincs, akkor sem biztonságos, senki ne hajtson el a hátam mögött, amíg az úttesten vagyok, hiszen akkor hátra is meg előre is kéne figyeljek.
2016. jan. 27. 15:01
 7/12 anonim ***** válasza:

3-as vagyok


Te meg mond a gyalogosnak, hogy ha ott dekkol a zebránál, én megállok, még intek is neki, akkor takarodjon át. Ne pedig azt csinálja, hogy les bambán, és amikor 10 másodperc múlva elindulok, akkor hirtelen neki is eszébe jut elindulnia.

Ja ilyenkor és én veszélyeztetem mi? Mert nekem egy napig ott kell ba*znom a rezet, mert neki van elsőbbsége.

De mint írtam, millió szituáció van, amikor nem lehet megmondani, hogy mi a veszélyes és ki a hibás. A közlekedésben mindenkinek alkalmazkodnia kell a másikhoz, van, hogy ez nem igazán sikerül.

2016. jan. 27. 15:38
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/12 anonim ***** válasza:

A közlekedésben szükség van az együtt működésre nem csak a szigorúan vett szabályok be nem tartását felróni a másik félnek.

Gépjármű vezető forgalmi vizsgán a gyalogosokkal, kerékpárosokkal szemben egyetlen szabálytalanságot is buktatással büntetnek, a vizsga után aztán már sokan "erőfölény" alapján adják meg az elsőbbséget, nem állnak meg a gyalogosnak, ha nincsenek rá kényszerítve.


Kijelölt gyalogos-átkelőhely előtt álló jármű mellett, megállás nélkül tovább haladni tilos!

Ez azt jelenti, ha az egyik sávban áll egy jármű a zebra előtt, a másik sávban érkezőnek is kötelezően meg kellene állni, s csak akkor indulhat tovább, ha meggyőződött arról, hogy nem jön gyalogos, vagy nincs más veszély (mert ugyan miért áll ott a másik jármű?)

Tény, hogy ezt sokan nem tartják be, de a gyalogosok részéről nem megoldás az sem, hogy az út szélén állva, arra várnak, hogy leálljon a teljes forgalom.

Amikor a szélsőben megáll az autó (szemkontaktus), el lehet indulni, s addig állsz előtte, amíg a belsőben is megállnak.

Az tudni kell, hogy a belső sávban haladók közül sokan a sáv közelében látott gyalogosnak zokszó nélkül megállnak, de az út szélén álldogálóval nem foglalkoznak "messze van".

Ez valahogy úgy működik, hogy amikor a sáv szabad, nincs féktávon belül közeledő jármű, a gyalogos nyugodtan elindulhat, ha később jön valami meg fog állni.

Nem arra kell várni, hogy kiürüljön az utca, a lényeg, hogy féktávon belül ne legyen érkező jármű.

A szabályosan közlekedő járművezető alapból úgy közelít a zebrához, hogy felkészül az elsőbbségadásra, de erre bizonyos határok között lehet kényszeríteni is - ha már az úttesten vagy, a később érkező meg fog állni.

Egy négy sávos úton nem fog leállni a túlsó oldalon is a forgalom, mert az út szélén egy gyalogos álldogál.

Nézd a feléd közeledő járművezető szemét, ha rád nézett biztos lehetsz benne, hogy meg is látott :-)

2016. jan. 27. 16:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
"senki ne hajtson el a hátam mögött, amíg az úttesten vagyok" Aztán miért ne, ha már atértél előtte. A zebrán haladni kell, nem oda-vissza ugrálni. Nyilván akkor indulsz tovább, ha látod,hogy a következő sáv is biztonságos. Képzelj el egy budapesti sok sávos utat, mekkora dugó lenne, ha teljes 4-5, vagy néhol akár 6-8 sávon is végig állna a forgalom, amíg te végigballagsz, és a túlsó felén fellépsz a járdára.
2016. jan. 27. 17:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:
persze, hogy szükség van az együttműködésre, meg szabályok is vannak, én csak arról beszélek, hogy 100 esetbeől 99-szer nem működnek velem együtt, nem engednek át szabályosan. Míg mondjuk Ausztriában 100 esetből 1-szer.
2016. jan. 27. 23:03
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!