Ha így mennék neki valakinek akkor is ő lenne a hibás?
Nem tudok jól magyarázni,így inkább összedobtam egy mestermunkát:
Ha én a szürke autóval megyek nincs elsőbbségadási kötelezettségem mivel jobbról tilos behajtani balról pedig elsőbbséget élvezek.
Csakhogy észrevettem,hogy sokan ,mint a piros autós jobbra tekintés nélkül befordulnak balra, mert valószínűleg azt hiszik,hogy így nem kell megadni a jobb kezet, viszont én akár 50-nel végigrongyolhatnék mert annyi a megengedett sebesség, akkor pedig nincs az az isten,hogy megállok amikor bekanyarodnak elém, de sokan annyira természetesnek veszik,hogy behajtanak,hogy kissé elbizonytalanodtam.
Én mindig 2-esbe kapcsolva közelítem meg a kereszteződést éppen annyira lassítok,hogy ne rángasson a fokozatban, ha pedig a másik irányból jövök és jobb kéz van akkor állóra fékezem a kocsit mert a sarkon házak vannak és így beláthatatlan a kereszteződés.
Ha látod hogy bejön eléd akkor dudálj rá hogy rájöjjön hogy hülyeséget csinál, és lehet még le is fékez hogy elkerülje a balesetet.
Mivel neked elsőbbséged van, így felesleges lelassítani, és neked semmilyen felelősséged sem lesz egy koccanás esetén.
Mostanság már nem nagyon vannak olyan helyeken egyenrangú útkereszteződések, ahol komolyabb járműforgalom, jelentős sebességgel halad.
A felvázolt képen persze neked van elsőbbséged, az eléd kikanyarodó lenne a hibás, hozzátéve azt, hogy neked is kötelességed mindent megtenni a baleset elkerüléséért (fékezés nélkül nem rohanhatsz bele).
Az ilyen helyzetek, ha vannak is nagyon ritkák, egyszerűen kitesznek egy elsőbbségadás táblát az egyirányú úton közlekedőknek.
Nem kéne lassítanod. Ilyen alapon mindig 20-al kéne menni mert bármikor jöhet váratlan helyzet.
A KRESZ-ben van egy bizalmi elv, ami azt jelenti hogy úgy kell közlekedned hogy bízol benne hogy a másik is tudja a kreszt. Persze ez nem szentírás, de ha folyton attól parázol hogy nem adják meg az elsőbbséget és lassítasz akkor te teremted a balesetveszélyt, mivel indokolatlanul mész lassan, így feltartod az esetleg mögötted levőt, aki nem tudja miért fékezel, és ha nem tart követési távot akkor beléd megy.
De a tapasztalatim alapján 10-ből 6-an nem adnak elsőbbséget ebben a kereszteződésben és én komolyan annyira félek,hogy belém jönnek mert pont a vezetőoldali ajtóba jönne bele és nem szeretnék lesérülni, a legutóbbi balesetnél szétvágták a vétlen autót hogy kiszabadítsák az utast és a vezetőoldali ajtóba ment bele, képzelhetitek mi lehetett ott ha az anyósülésen ülő is beszorult.
Nekem pedig kell az autó is és testi épségem is fontos a munkámhoz így az autóm se törhet össze mert nem tudom azonnal lecserélni.
Ő lenne a hibás, de ez nem segítene rajtad és az összetört kocsidon.
Nálunk is van egy olyan kereszteződés, ahol rendszeresen kihajtanak az alárendelt útról érkezők. (Megjegyzem, ez egy speciális helyzet,itt tényleg úgy lenne logikus, hogy nekik van elsőbbségük.) Szóval, aki ismeri a környéket, az automatikusan lassít, és elengedi az elé kanyarodó kocsit. A saját érdekében.
Tök jó, felismertél egy veszélyes helyet. Teendőd annyi, hogy a jövőben (is) óvatosan közelíted meg a helyet és számítasz a szabálytalankodók megjelenésére. Sőt, akár röviden dudálhatsz is a beláthatatlan sarok előtt
De a legfontosabb a proaktivitás lenne: jelezd a problémát a közút kezelője felé, aki így megpróbálhat változtatni a forgalmi renden vagy javítani a figyelmeztető jelzéseken . Ezzel akár életet is menthetsz!!
Felelősség egyértelmű, de jobbkezes utcát én még nem láttam nagy forgalmú úton, így mivel mellékutcáról van szó, bár KRESZ szerint mehetsz az abszolút maximum 50-el, de a veszélyhelyzetek elkerülése érdekében nyugodtan lehet ennél lassabban is haladni.
Mivel helyismeret nélkül nem tudhatnád, hogy az ott egy egyirányú utca és neked elsőbbséged lesz (tehát ha te a szürke autó vagy és még nem jártál arra), nem közelítenéd meg 50-el ezt a kereszteződést alapesetben.
Van ugye megengedett, és az adott szituációban objektív módon megállapítható maximális biztonságos sebesség.
Elvileg van a bizalmi el, de ettől függetlenül úgy kel közlekedni, hogy meg tudj állni, ugyanis az elsőbbségadásnál is megemlítésre kerül, hogy akinek elsőbbsége van csak akadályozni nem lehet, kismértékű zavarás stb elfogadott.
Egyébként pedig az általad rajzolt szituációban az "északi" út már nem egyirányú, ergó van elsőbbségadási kötelezettséged. Szóval ha 50nel átrongyolsz és ütközöl részben te is hibás leszel
Hupszi-hupszi, van ám itt egy éppen idén bevezetett változás a KRESZ-ben.
Éppen azért, mert a magyar autósok jelentős hányada képtelen kezelni a viszonylag ritka jobbkezes kereszteződéseket, behozták idén az új szabályzást, miszerint a jobbkezes kereszteződéseket az elvileg elsőbbséggel rendelkezőnek is fokozott óvatossággal kell megközelítenie, felkészülve arra, hogy lóf...t fog kapni, nem elsőbbséget. Ennek megfelelően az új szabály szerint jobbkezesben történő buflánál az elsőbbséggel rendelkezőt IS megbüntetik! Természetesen differenciáltan, tehát enyhébben, mint az elsőbbséget mulasztó másikat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!