Mennyiben érvényes nagymotorra lakott területen kívül a jobbra tartási kötelezettség? Elfoglalhatja a teljes útszélességet (vagyis motorozhat az út közepén), vagy le kell húzódnia az alapvonal mellé?
Egy ismerősöm ma motorral haladt egy hosszú, jól belátható, egyenes útszakaszon, főútvonalon. 80-as tempót tartott, a sávjának közepén haladva. Egy autós kielőzte - miközben jött szembe egy kisteherautó -, és teljesen egyértelmű volt, hogy nem fog beférni a szembejövő miatt a motoros ismerősöm elé. Motoros ismerősöm - a balesetveszély elkerülése végett - elvette a gázt, valamint lehúzódott a jobb felfestés mellé, hogy utat adjon az előzésben lévő autósnak. Az autós pedig nemhogy megköszönte volna a segítséget, még hozzáfogott mutogatni az autóból, ahogy ismerősöm utánadudált, hogy máskor jobban figyeljen oda. Ismerősöm utánament megkérdezni, hogy ez mégis mi volt, amire az autós azzal védekezett, hogy ő sietett, az ismerősöm meg feltartotta, és különben is jobbra tartási kötelezettség van.
Kinek volt igaza ebben a helyzetben?
A jobbratartási kötelezettség nem egyenlő azzal, hogy nagy motorral szorosan úttest jobb szélén kell haladni.
Ha lehúzódsz arra fogod ösztönözni a mögötted lévőt,hogy úgy előzzön meg, hogy ne hagyjon megfelelő oldaltávolságot. Úgy kell közlekedned, hogy betartod a jobbratartási kötelezettséget, de "uralod" a sávot - az az csak úgy tud megelőzni ha nagyobb ívre és nagyobb oldaltávolságra "kényszerül" az előző.
Jelen esetben a motor ugyanolyan jogú gépjármű a forgalomban mint az őt megelőző autó. Az, hogy "siet" az az ő dolga, nem magyarázat. Természetesen megfelelő körülmények között segítheted a téged előzőt ( megkülönböztető jelzéseket használó járművet pedig köteles vagy elengedni, tehát köteles vagy lehúzódni ha szükséges ).
Ha körülmények megengedik én lehúzódom , ha még necces is a másik számára az előzés akkor elveszem a gázt és fékezek.
Az előzést is úgy kezdte meg ismerősöm elmondása szerint, hogy már az irányjelzője kitétele előtt látható volt, hogy nem fogja tudni szabályosan befejezni az előzést. Gyakorlatilag annyira sietett, hogy arra bazírozott, hogy a motoros majd úgyis lehúzódik, szóval nyugodtan megkezdheti az előzést.
Egy-két kilométerrel később egyébként egy három autóból álló kocsisort is elkezdett előzni, amiből ismét csaknem baleset is lett, mert mind az előzés alatt álló, mind pedig a szembejövő járműnek fékeznie és lehúzódnia kellett, hogy ő beférhessen harmadiknak a negyedik autós elé.
Én Pannóniával motorozok, lakott területen kívül többnyire 70-75-ös tempóval. Szóval gyakran tapasztalok hasonlót...
Ha lehúzódok akkor mindenki sávon belül előz. Valamint a szemből jövők is előzésbe kezdenek mintha én ott se lennék(pedig azért nem olyan kicsi motor a Pannónia).
Viszont ha a sávom közepén megyek akkor kénytelenek várni és akkor előzni ha elférnek. akkor is normális oldaltávval. Persze így is van aki úgy előz hogy csak néhány centi oldaltávolságot tart és ha nem fér be még le is szorít. Ez az a fajta akitől helyben el kéne venni a jogsit. Ha meg ellenkezik ott helyben tarkón lőni.
KRESZ szerint a sáv jobb szélén kéne motorozni nagymotorral és kismotorral egyaránt. Csakhogy ez szabálytalan előzéseket invitál.
Teljesen érthetetlen, ha biztonságos távolságból követek egy autósort, de az úttest jobb szélén haladok, biztosan meg fognak előzni megfelelő oldaltávolság tartása nélkül. Általában sávon belül. Miért teszik? Természetesen, hogy utána előttem haladjanak tovább ugyanazzal a tempóval, mint eddig.
Pontosan ezért én általában az sáv közepe felé tájolódva pozicionálom a motoromat. Amikor nincs mögöttem autó, akkor középtől jobbra megyek, ha követnek akkor balra. Nem adok lehetőséget sávon belüli előzésre. Mindenesetre szorosan jobb szélen csak egy esetben vagyok: piros lámpánál.
"KRESZ szerint a sáv jobb szélén kéne motorozni nagymotorral és kismotorral egyaránt. Csakhogy ez szabálytalan előzéseket invitál."
Nem tudom hol olvastas, de szerintem ez nem így van:
Ez van kreszben:
"Járművel az úttesten - az előzés és kikerülés esetét kivéve - annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel - ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik - szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra a külön szabályok (36. §) az irányadók."
Csak kiegészítésképp: A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. Ezzel egyidejűleg az általános jobbra tartási kötelezettséget az 54. § kiegészítésével megerősíti.
#6: Tehát akkor ismerősöm a KRESZ szerint szabályosan vagy szabálytalanul haladt-e motorjával a saját sávjának közepén? Mit mond erről a KRESZ betű szerint?
Mert amit idéztél, az mindent leírt, csak pont a motorokat nem :D Tehát ebben a kontextusban minek minősül a nagymotor, melyik kategóriába tartozik bele? Van-e különbség a nagymotor és segédmotor között ilyen tekintetből? Mit és hol ír erről a KRESZ?
A nagymotor biztosan nem lassú jármű, nem állati erővel vont jármű, nem kézikocsi és nem hajtott állat. Valamint nem hiszem, hogy lassan haladó járműnek minősülne, mivel állandó 80 km/h sebességgel haladt. Tehát marad a jármű meghatározás, amire viszont az vonatkozik, hogy "az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva" kell közlekedni.
Tehát akkor mégiscsak le kell húzódjon a jobb felfestés mellé, kerülgetni a kátyúkat? Az ilyen kacsázgatás sokkal balesetveszélyesebb szerintem, mintha a sávjának közepén haladna, egyenes vonalban. Már csak azért is, mert állandóan az út szélét kell lesnie hogy mikor jön kátyú, így nem tud teljes mértékben a forgalomra koncentrálni. Ráadásul a már említett jelenség, hogy a mögötte jövő autósok simán belefognak olyan előzésbe is, amelyiknél akár hosszabb szembejövő kocsisor mellett is elmennek mellette (ezt én is tapasztaltam nem egyszer).
Szóval mi az igazság, és mit lehet tenni, hogy ne akarja a sok autós sávon belül előzni a nagymotort? Mennyire szabályos akkor a sáv közepén történő motorozás? Mert erről meg nem írt az általad beidézett meghatározás.
Kérdező: erre írtam - "KRESZ szerint a sáv jobb szélén kéne motorozni nagymotorral és kismotorral egyaránt. Csakhogy ez szabálytalan előzéseket invitál."
A jogszabály pontosan leírja. Motorral is jobbra tartva kell közlekedni, de nem a sáv jobb szélén, hanem "lehetőség szerint jobbratartva". Ez minden gépjárműre igaz ( a kivételektől eltekintve ).
És mit jelent az pontosan, hogy "a lehetőségekhez mérten jobbra tartva"? Kinek a lehetőségeihez képest? Milyen lehetőség(ek)hez képest? Mennyire kell a sáv szélén haladni?
Mert ez így ebben a formájában számomra inkább egy amolyan gumiszabálynak tűnik, mintsem pontos meghatározásnak.... :(
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!