Esőben és hóban kell használni a tompított fényszórót?
Minden gépjárművezetőnek KRESZ vizsgát kellett tennie. Mégis mikor megállítok valakit, kérdezem tőle, hogy miért nem használ tompított fényszórót, és helyzetjelzőt, a következő a kifogás:
- De hát ég!
- Ok, indítsa be a járművet, és nézze meg mi ég. A hátsó helyzetjelző nem, és a tompított fényszóró sem. A KRESZ egyértelműen leírja mit kell használni. A nappali menetfény sehol nem kötelező, csak városi közlekedésben nappal, jó látási viszonyok esetében JAVASOLT.
- úúú, akkor most mi lesz?
- felkapcsolja a fényszórót, én pedig figyelmeztetem.
(Volt olyan aki kiprovokálta magának a bírságot, mert ő okosabbnak hitte magát, egy cetlire leírtam a KRESZ hivatkozást...)
Olvasom, gondolom a 8. bekezdésre gondolsz.
Olvasd el sokszor, és megérted. Ki kell világítani, és nem csak elől kell kivilágítani.
A jogszabályokat én nem szeretném idézgetni, mert engem ez érdekel kevésbé (főleg hogy enélkül is megfelelek nekik)
Elég sokat vezettem (ez volt a munkám), többek között Budapest belvárosában (tehát nem éppen kivilágítatlan területeken), számomra ezek az alapszabályok:
kapcsold be a tompítottat:
- éjszaka
- ködben
- esőben
- hóban
- szürkületben
- külterületen
- alagútban
- Ha nem vagy benne biztos, hogy fennáll-e valamelyik, vagy hogy jól látható vagy, akkor egyébként is!!!!
A helyzetjelző (és igazából a nappali fény is) nem ér semmit, kb arra elég, hogy felhős éjszakán a nagy büdös semmi közepén Te nem mész neki a saját autódnak, amikor kiteszed az elakadásjelző háromszöget.
Budapesten nincs sok alagút, de azért vannak nagy házak és egy késő délutáni órán is már nem 100%-osan belátható a legtöbb utca. És akkor ez én voltam a tökéletes szememmel, 300 kilométeres körzetben a legjobban kivilágított területen és nem egy farkasvakságban szenvedő, egy szemüveges, vagy más szempontból kicsit rosszabbul látó mondjuk egy faluban.
Ha fényes nappal felkapcsolod a tompítottat, az égegyadta világon senkit nem zavar és neked sem származik belőle semmi károd. (kivéve ha leállítod a motort és órákig úgy hagyod..) Nem tudom, miért kell pl egy oktatónak adott esetben kakaskodnia, amikor számára a legfontosabb, hogy biztonságos sofőrt adjon át a világnak.
Az emberek jó része nem kapcsol, ha elered az eső, vagy megy le a nap, hogy JA, tompított! Jó lenne ezért inkább mindenkit arra nevelni, hogy inkább kapcsolja fel! Tényleg nem hal bele senki! Sőt! Éppen ez a lényeg...
Az autóvezetésben a legeslegeslegelső órám nem szabályokkal kezdődött, hanem egy elvvel:
A Bizalmi Elv
Ez azt jelenti, hogy minden sofőr feltételezi a másikról, hogy a szabályokat betartja, törekszik a saját és a mások biztonságának biztosítására, a gyors és problémamentes út elősegítésére.
Ennek szerintem ez is egy alapköve. Nem próbáljuk meg az utolsó jogszabályt is felkaparni és milliméter pontosan meghúzni a szabályt, hanem körülnézünk: Lehetséges-e, hogy bármelyik közlekedő nem fog minket idejében észrevenni? Ha igen, azonnal tompított fel. Ennyi.
OFF (?)
Kedves előttem szóló! Szívemből szóltál! Minden szavaddal egyetértek. Szomorúan tapasztalom, hogy itt a kérdések jelentős része a büntetéstől való félelemről szól, s még mutatóban sem látok olyant, amelynek a lényege az lenne, hogy jaj, hülye voltam, miképpen tudnám elkerülni…
Sajnos, lényegében a kérdés is ez a kategória. Lehet, azért van, mert idősen kezdtem vezetni, s még a 4-5 év nem tompított el, de nekem ahhoz kell gondolkodni, hogy ne kapcsolja be az övet azonnal, de nyomjam fel a világítást rögtön, s ne indexszeljek időben. Ezek olyan természetesek számomra, mint a levegővétel. Hogy megnő a fogyasztás az állandó világítástól? Bizonyára. Nem tudom mennyivel lenne kevesebb a számlám. De inkább fizetek élve többet, mint halottan semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!