Érdemes szabályosan kanyarodni, vagy a gyakorlat mást mutat?
Friss jogsim van, azt tanultam, hogy ha nincs felfestve a sáv, és 1 sávból kanyarodom 2 sávos útra, akkor a hozzám közelebb eső sávba kell érkeznem, ha a másik sávba akarok menni indexeléssel léphetek át. Ellenben azt tapasztalom, h ezt senki nem tartja be, utána persze nekem gond, hogy átsoroljak. Jól látom, hogy praktikusabb és a gyakorlat az, hogy a többség szabálytalanul kanyarodik?
Minez Bp. peremkerületi viszonylatban...
Ez valami új szabály?
2009-ben még nem így tanultam.
A lámpánál balra indultam és a külső sávba mentem, főleg ha tudtam hogy nemsokára jobbra kell kanyarodnom. Az oktató soha nem szólt ezért, sőt ő mondta hogy merre menjek, melyik sávba.
Ha mondjuk 100m múlva balra akarsz kanyarodni, akkor érdemes egyből a belsőbe sorolni. Ha tudod, hogy megszűnik a külső sáv, akkoris. Ha tudod, hogy meg fogod előzni a belső sávban haladókat, akkor is érdemesebb a belsőbe.
Amúgy a szabálytalankodás sem jó meg a túlzottan szabályoskodás sem. Néha van 1-2 szabály, amit meg KELL szegni, hogy dinamikusan tudj haladni.
Hát némelyik oktató mondjuk elég lazán veszi a dolgokat, az első oktatóm lábujjközpapucsban tartotta az órát és záróvonalon + villamos sínpáron átvágva fordult meg. :D
Lehet, hogy, amit írtál kanyarodást az a nem felfestett sávoknál van, mivel ott kell a jobbratartást is alkalmazni. Lakott területen, felfestett dupla-tripla stb sávoknál nincs jobbratartási kötelezettség.
Azt szűröm le a hsz-aitokból, hogy az ember néha kicsit bizony szabálytalankodik, na és az a rutin, amikor az ember tudja, hogy mikor kockáztathat úgy, hogy másokat és magát nem sodorja veszélybe.
A 13as kommentelőnek írom még, hogy az oktatók előszeretettel küldik ki a tanulókat a külsőbe, amikor felfestett sávoknál is kiküldött az oktatóm a szélsőbe, (magyarázat nélkül) miközben a belső lett volna a jó egy majdani balra fordulásnál, akkor rákérdeztem (mert utánanéztem a Kresz-könyvben) hogy miért is kellett kimennem? Amikor a belsőben is szabályos. Azt mondta, h ha nagylány leszek, mehetek a belsőben is. És, ha nem kérdezek rá, rosszul rögzül?
Sztem, sokkal veszélyesebb ha kívül megy az ember és az utolsó pillanatban vág át (hogy addig se legyen útban) balra kanyarodva, esetleg kapkodva, 2 sávon, mintha megy a belsőben. Egyébként simán a forgalom ritmusával mentem, nem tudom miért küldött ki a szélére. (Bp Váci út)
Telezöldnél ha szemből is jön egy autó és arra kanyarodik amerre te, ott eleve nem koccanhattok, ugyanis elsőbbséget kell adni a kis íven kanyarodónak. Emiatt az elv miatt lehet itt is (elméletben) nyugodtan bármelyik sávba kanyarodni.
Aztán hogy megadja-e a nagyívben kanyarodó, vagy te megadod e, az kétséges, ugyanis ez a dolog szerintem a legtöbb emberben nincs letisztázva, és az az alapértelmezett hogy a hozzá közeli sávba kanyarodik mindenki...
Igen, fogós kérdés ez, mert van a nem teljesen letisztázott és amúgy is bonyolult elmélet, amit ki így ki úgy alkalmaz.
Elvileg a több sávra kanyarodás szabályai szerint a az egymásnak szemből érkezők és egyirányba haladók esetén nem is találkozhatna a két autó, elvileg egyidőben kanyarodhatnának, de itt közbejön a kis ívben kanyarodó elsőbbsége -amit ugyan nem hoz ki a Kresz de a fentiek figyelembevételével csak 1 sávos útra kanyarodva van értelme. (sztem)
Ahányan vagyunk annyiféleképpen értelmezzük a dolgokat és a bizalmi elvet igencsak ki kell egészíteni a másikra figyeléssel, mert a gyakorlatban sokféle akár nem teljesen szabályos megoldást lát és csinál az
ember, tudni kell, hogy milyen helyzetben mire számíthat az ember és az ésszerűség határain belül így vezetni. Sztem, az a legrosszabb, amikor valaki tökéletesen (vagy hiszi, h igen) tudja értelmezni, alkalmazni a szabályokat és megy, mint a vakegér, nem belekalkulálva a többieket. Mindenki hibázhat és hibázik is, vagy szándékosan nem szabályosan tesz valamit, sokszor nagyon gyorsan kell dönteni nem csodálom, hogy ilyen bonyolult szabályrendszerben nagy a tévedés lehetősége is.
A másik tipikus helyzet a nem felfestett sávos többsávos úton haladás. A házunk előtt pont ilyen van (van alkalmam megfigyelni). Mivel elég gyér forgalom van rajta így senki nem tartja be a jobbratartás szabályát, vagy megy a széles sáv közepén vagy a terelővonal közelében. Aztán ha jön mögötte egy gyorsabb autó, illene kihúzódni a szélére (ahogy szabályos is lenne), ezt sem teszi meg mindenki.
Szóval a Kresz bizony sokszor nem életszerű, és ilyenért a rendőrök sem büntetnek - pedig elvileg büntethetnének, gyakorlatilag szemet hunynak bizonyos dolgok felett. Teljesen logikus is, csak kezdőként az ember kicsit zavarbajön, amikor látja az utat tudja a szabályt, de a többiek nem alkalmazzák, rendőr se szól... Most, akkor mi van? Hát nemcsak a közlekedés ritmusát kell felvenni, hanem a "szokásokat" is. Ez is a rutin része.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!