Városba (gondolok itt főleg Pestre) kiélezettebb a biciklis vs. Autós felfogás?
Városban(n!) nem a felfogás a kiélezettebb, hanem az ellentétek.
Leginkább talán azért, mert a forgalom sokkal tempósabb (kivéve ha dugó van), az emberek sietnek, ingerültebbek, és persze sokkal többen vannak az utakon.
Városi forgalomban a problémák forrása jellemzően más, mint vidéken. Sok kerékpáros van, főleg futárok, akik nem tisztelnek sem embert, sem kreszt (persze tisztelet a kivételnek), amivel kivívják sokak ellenszenvét. És persze ott vannak azok az autósok, akik vélt vagy valós sérelmeiket próbálják megtorolni a kerékpárosokon, sokszor nem is azon, aki kiváltotta belőlük a haragot...
Egyébként megfigyelhető, hogy a városi forgalom sok emberből kihozza az állatot. Be/felülnek a járművükre, és a kulturált emberből egyből egy arrogáns, intoleráns barom lesz - persze ismét tisztelet a kivételnek.
Sajnálattal kell hogy tájékoztassalak arról az apróságról, hogy a kerékpárosnak pont ugyanannyi joga van a közutakon közlekedni, mint neked (feltéve, hogy nincs az úttesttel párhuzamos kerékpárút).
Azt mondod, a biciklis azt képzeli, körülötte forog a világ. Te mit képzelsz? Hogy nem a biciklis körül, hanem körülötted forog? Ugyanolyan önző vagy, mint amit pár perccel ezelőtt oly nagy hévvel elítéltél. Semmivel nem vagy jobb.
Majd akkor ülj autóba, ha el tudod fogadni, hogy az úttest nem csak a tiéd, nem csak az autósoké. Mindenkié: kerékpáros, robogós, motoros; teherautó, busz, lassú jármű; mindezek egyformán jogosultak közlekedni a közutakon.
Én Pesten tekerek pár éve elég sokat (mondjuk még mindig nem annyit, mint a futárok), és úgy vettem észre, kimondottan sokat fejlődött az autósok hozzáállása a kerékpárosokhoz, bár igaz, én is igyekszem maximálisan együttműködni velük. Mondjuk én is a hajamat tépem néha, amikor látom, mit csinál egyik-másik bringás, de ez van, mindenfajta járművel közlekedők között vannak vadbarmok, csak a bringások másokra kevésbé veszélyesek, és a zsaruk is kevésbé fogják őket.
Valaki szóvá tette, hogy miért közlekedik a bringás a főútvonalon és a hídon. Hát talán azért, amiért az autós is: a főútvonal biztosítja a leggyorsabb, legegyenesebb eljutást, a híd meg megoldja a "nem vízijármű" problémakört. Az esetek nagy többségében a bringás sem jókedvében teker, neki is dolga van, és szeretne mielőbb odaérni. Lehet ríni, hogy nem lehet tőlük haladni, de sokszor meg a bringások nem tudnak haladni az autósoktól, úgyhogy egál :)
A Margit-hídon van kerékpár út, többen mégse ott mennek, hanem a másik oldalon az úttesten.
Lehet, hogy a bringásnak is ugyanolyan jogai vannak, de nekem akkor se lenne pofám ahhoz, hogy több száz embert feltartsak pl. a Róbert Károly körúton a tekerésemmel, meg életveszélyes is.
A kulcsszó a "másik oldal". Elég nehéz oda átkerülni, aztán meg vissza, azért tettek bringanyomot arra az oldalra is.
A "többszáz embert" meg nem tudom, honnan veszed. Talán 1 biciklis dugította be mind a 3 sávot? Többsávos úton eleve két lehetőség szokott előfordulni, vagy elég ritka a forgalom, hogy a külső sávban haladó eggyel beljebb sorolva/átlógva megelőzze a bringást, vagy ha ehhez túl sűrű a forgalom, akkor amúgy se halad túl gyorsan, és ha az autós nagy nehezen megelőzi a kerékpárost, akkor sincs sokkal előrébb, csak akkor már nincs kire fogni, hogy nem halad.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!