Kezdőoldal » Közlekedés » Közlekedésbiztonság » Hogy kell elképzelni, hogy az...

Hogy kell elképzelni, hogy az USAban "nagyok a távolságok"?

Figyelt kérdés

Azt olvastam valahol, hogy azért olyan szélesek, hosszúak az autóik, meg nagy motor van bennük, hogy kélnyelmes legyen az utazgatás.

Mert, ott nagyok a távolságok.

De, ezt hogy képzeljem el? Értem, hogy ott nagyok az államok, nem olyanok, mint itt a megyék. De, ott nem lehet elugrani a boltba, ami 6-7 utcával arrébb van, vagy mi?


2011. dec. 18. 09:46
 1/8 anonim ***** válasza:
100%

Erre az itt élő amcsik csak annyit mondtak nekem, hogy számukra hihetetlen az, hogy itt Bp-en kb. 10 perc alatt (gyalog) eljutnak a legközelebbi mekibe, míg otthon náluk ez kb 40 percnyi autóút... (vidéken laknak)


Ott is van város meg vidék, csak teljesen más méretekben mint nálunk.


Mo-n a nagyobb városok külvárosi részei (a perem) max. pár km. Vannak olyan nagy méretű városok a világban, ahol csak a külváros akkora, mint egész Bp :P


Mo. nagy része történelmileg alakult úgy ahogy... Régen nem volt divat a nagy házak, nagy utak (nem is volt rá pénz). Ezzel szemben amerika nagy része előre meg lett tervezve. A történetük nagyjából 300 éves, nem több, és nagyon sok város az 1800-as, 1900-as években alakult ki, amikor már lehetett sejteni a népszaporulatot, tehát inkább előre gondolkoztak, meg azért pénzük is volt, nem számított... :)


A magyar ember nagyon lokál patrióta. Szeret egy helyen (lehetőleg a saját kis lakásában) élni, és onnan lehetőség szerint a munkahely se legyen messzebb 1 km-nél, és ha másik megyébe kell átmennie, azt már sokkként éli meg.


Ezzel szemben az amerikaiaknál teljesen elfogadott és általános, hogy ha valaki kap egy jobb munkát az ország másik felében (vagy akár másik államban), akkor már megy is oda dolgozni. Ilyenkor lehet hogy a család marad otthon, a férj pedig ingázik akár órákat. Persze ott megtehetik hogy mondjuk 100-200km-eket ingázzanak naponta autóval, mert olcsó a benya, jó a fizu vásárló ereje. Ha belegondolsz nagyon sok pesti (én is sokáig) 1-2 órát utazik csak a munkahelyére oda. Ez kb Siófok - Bp távolság. Hát nem sok embert ismerek aki így ingázna. Kint ez tök alap.


Sokan ingáznak nagy távokon, meg átköltöznek jóval messzebbre, de azért nekik is fontos hogy otthon érezzék magukat. Ezért sok kisebb várost úgy alakítottak ki, hogy lehetőség szerint minden ugyanúgy nézzen ki, ugyanúgy működjön. A meki is ezért lett sikeres. Bárhova megy, pontosan ugyanazt kapja, ugyanúgy. Ezért mindenhol otthon érezheti magát :)


A vidéket ne úgy képzeld el mint nálunk, hogy egy ház telke mondjuk 10m hosszú, és ott a nyakán a másik. Egy telek mondjuk 100m, aztán egy kis kihagyás, majd a következő. Szépen szellősen hogy mindennek legyen hely. Így viszont a népsűrűség csökken, tehát nem lesz sarkonként egy bolt, mert nem érné meg nekik. De mindegy is, mert cserébe még mucsa röcsögén is van legalább egy szupermarket (Walmart), ahova a család elmegy az autóval (mindenkinek van autója) bevásárol és onnantól kezdve nem szempont hogy hány sarokra van a bót...


Másik amerikai meséli:

"Számomra hihetetlen, hogy bármelyik irányba indulok, pár száz km, és másik országban vagyok, ahol másik nyelvet beszélnek. Nálunk otthon bármelyik irányba indulok, pár 100 km, és még ugyanaz az állam :P Nagyon sokat kell utaznom ahhoz, hogy egyáltalán ne angolt halljak :P

"

2011. dec. 18. 10:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 anonim ***** válasza:
100%

Attól függsz hol élsz. Amit én tapasztaltam az az, hogy inkább a tömegközlekedés mássága pl Budapesthez képest.

Sokkal praktikusabban meg tudod oldani a dolgaidat ha van autód és sokkal kevesebb az időd megy el ( nem olyan sűrűek a helyi járatok mint pl magyar vidéki városban pl Miskolc). Sok helyre gyalog is nehézkesebb eljutni mert nincs járda. Pl Planoban laktam ( teljesen kulturált hely Dallas mellett ) és egyszerűen nem tudtam 3 kmt elmenni egy kertvárosi részből ha esett az eső bevásárolni mert nem volt összefüggő járda. Éltem a keleti részen is ott pedig a munkahelyem volt picit távolabb a lakhelyemtől és az autózás volt a bevett szokás - hasonló okok miatt.

Az autók nagy száma miatt olyan utak is kellenek amelyek elbírnak ennyi autót. Az alap, hogy általában 4-5 sáv megy egy irányba. A nagyobb városokban pl L.A. simán van ennek a duplája is.

2011. dec. 18. 10:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/8 anonim ***** válasza:
100%
Pár évvel ezelőtt ismerősöm kiment Amerikába, meglátogatni a fiát. Leszállt a repülőről valahol Texasban, a fia a "szomszéd városban" lakott. Autóval mentek egyenes úton (=kb. 120-130 km/ó sebességgel) mintegy 3 órán keresztül. Az testvérek között is minimum 300 km. Ez volt a szomszéd város.
2011. dec. 18. 10:18
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 anonim ***** válasza:
100%

De, ott is el lehet ugrani a kisboltba, ami pár utcával arrébb van.

Viszont a nagy bevásárlóközpontok ott is a város szélén vannak. Az ottani nagyvárosok pedig kicsit nagyobbak. Mondjuk képzeld el, hogy Budapest nem egy aránytalanul nagy főváros, hanem csak egy közepes városka, olyasmi méret, mint mondjuk nálunk Érd. És mondjuk az Érd környéki városok (Százhalombatta, Biatorbágy, Törökbálint, Budaörs) akkorák, mint Budapest. Na, ez már egy eléggé cifra városszerkezetet jelent, amiből az következik, hogy a város széli bevásárlóközpont már nem fél óra gyalog vagy tömegközlekedéssel, ha pedig a szomszéd városban dolgozol, akkor 30-40 km-t is kell ingáznod minden nap.

Ezek pedig még csak a közepes vagy kicsi városkák: az igazi metropoliszok a mi Budapestünknél minden irányban nagyobbak, így ott könnyen meglehet, hogy egy város is több tíz kilométer "átmérőjű", tehát el lehet benne bóklászni egy ideig. Csak egy összehasonlító adat: Los Angeles területe 1290 négyzetkilométer, ezzel szemben nálunk Komárom-Esztergom megye (!) 2265 négyzetkilométer. Vagyis olyan, mintha az egész megye területének a felén egyetlen város terjeszkedne. Nincsenek sokadrendű lakott területen kívüli utak, szántók, legelők, vasútvonala, hanem csak házak, épületek mindenütt, szorosan egymás mellett, mint egy városban. És ez teríti be a megye felét. Impozáns méretek...

A városok közti távolságok is nagyobbak: a nagymamáék mondjuk nem 200 km-re laknak, hanem 2000-re. 200 km-t kis túlzással fél lábon is kibír az ember, a tízszereséhez már megfelelő autó kell.

De tudod, nem mindig volt az úgy, hogy Észak-Amerikában ilyen hatalmas autókat használtak. A Ford T-modell, ami népautónak számított arrafelé, nem volt jelentősen nagyobb az európai tömegautóknál. Akkor még érdekes módon elég volt nekik a "rendes" méretű autó. A '30-as években már elkezdődött a méretek növekedése, akkoriban már legalább hathengeres, hatszemélyes autók kellettek nekik, de még az is elfogadható volt. Viszont a II. világháború után, az olajválság előtti időkben, mikor a gazdaságuk éktelen mértékben pörgött, rákaptak a szép, nagy autókra. Olcsó volt a benzin, mindegy volt, mennyit fogyasztott, meg is tudták venni, mert volt pénz dögivel, ezért aztán a lehető legnagyobb kényelemre törekedtek. Abban pedig egy két méter széles, hat méter hosszú bárka értelemszerűen jobb, mint egy kisebb, éppen csak négyszemélyes autó. Lehet, hogy náluk sem volt szüksége mindenkinek ekkora utazóautókra, de ha megengedhették maguknak, miért ne?

Ezért aztán meg is maradt ez a mentalitás: nagy, merevtengelyes, nyomórudas V8-assal szerelt hodályokat akarnak terelgetni, mert azt szokták meg. Ebből azért már valamicskét alábbadtak, de még mindig érezhetőek a nyomai: náluk a "valami kisótó az asszonynak, hogy a gyerekér' járjon" kategóriába nem a használt ezres Suzukik tartoznak, hanem a mifelénk nagynak ismert Toyota Camry, Honda Accord, Mercedes C és a hazai gyártók mikor mennyire sikeres modelljei (meg a nagy batár díszterepjárók, amivel anyuka már nem csak magára, hanem a többi közlekedőre is veszélyes).

2011. dec. 18. 10:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/8 anonim ***** válasza:
42%

Az elsok nagyon jol leirtak.

Az alabbit tennem hozza szemelyes tapasztalatbol:

Az elejen nem volt valasztasom, a munkam miatt en is Bp-Siofok tavolsagot vezettem heti 5x. A reggeli es delutani csucsban ez egy/masfel orat vett igenybe olyan autopalyan, ahol a minimum sav az 4, van olyan szakasz ahol 8 sav van :)


A batyam tolem kb 800km-re lakik es az elso 9 es fel oras busz utazas utan soha tobbet nem voltam hajlando busszal menni hozza (a busz es kozonsege eleg ilyeszto), hanem inkabb levezettem egyhuzamban a tavot. Hajnalban indulas, reggel erkezes. Masnap este haza. Igy nem volt nehez eves huszonezres kilometereket belevezetni a jarganyba.

Ami nalunk "messzi"nek tunik, az kb. 1000 merfol folott kezdodik (1600km) ahova mar nem kocsival, hanem repulovel megyunk. (mondjuk mi szeretunk vezetni, mas mar az 500merfoldes tavra is gepre ul). Boltba, videotekaba, munkaba, mindenhova kocsival jarunk. Ezek kis tavolsagok (2-10 km kozott) de kirandulni egy hetvegere siman elindulunk egy LA-Frisco tavolsagra, ami kb. 600km.


Hetvegen amikor joido van es kedvem tartja, celtalanul levezetek 140km csak mert szeretek vezetni. A magyarorszagi benzinarak mellet, az emberek inkabb eret vagnanak maguknak, mint h egy ilyen "felesleges" utazast bevallaljanak.

2012. jan. 6. 21:20
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 anonim válasza:
hmmmm..
2012. jan. 7. 14:27
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/8 anonim ***** válasza:

Rőviden: -Ha el akarsz menni New York városból Losangeles-be mehetsz 2-3 ezer Km -t

Szükség van a jól megrakható kényelmes nagy autóra hisz van olyan út hogy napokig csak mész és nincs egy város se egy falu. napokig szinte szembejövő autót se látni a sivatagos utakon. ezért van szükség megbízható erős nagy kocsikra nekik. A drága Suv-okat meg csak presztizsből veszik.

2012. jan. 16. 17:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:
Nyugati parton lehet megfigyelni rengeteg kövér embert, mert valóban mindenhová kocsival mennek.
2021. febr. 15. 18:52
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!