Mit kell pontosan érteni a "halálút" fogalmán? Az út tehet róla, hogy a sok román alvajáró kiüti egymást?
Az út maga semmiről nem tehet, mert emberek hozták létre.
Viszont azok az emberek igenis hibát vétenek és nem értenek 100% a szakmájukhoz, akik olyan szabályokat alkotnak, olyan úttervezési szempontokat hoznak, hogy ekkora lehetőség kínálkozik a balesetekre.
Az útépítést tervezési fázis előzi meg. Ha valakik nagyon lelkiismeretesen végeznék a munkájukat, akkor figyelembe vennék nem csak azt, hogy hány méter széles aszfaltot és milyen kresztáblákat ír elő a szabvány, hanem figyelembe kellene venni az arra járók vezetési, autózási szokásait, a forgalom nagyságát, a rutinból vezetők leggyakoribb hibáit stb. Érzésem szerint megfelelő térszervezéssel és út-típus megválasztással elejét lehetne venni annak, hogy bizonyos utakból "halálút" legyen.
Miről is beszélek? Pl.: amikor az M0 lett a halálút, kiderült, hogy úgy hoztak létre gyorsforgalmi utat, hogy fizikálisan meg lehetett rajta fordulni. (A záróvonal ettől nem véd meg) Nézzük meg egy "igazi" autópályát a két irány között nincs átjárhatóság. Füves sáv és szalagkorlát van. Tehát pl autópályán visszafordulásos baleset kizárt, mert OLYANRA TERVEZTÉK, hogy fizikailag ne forduljon elő.
A hullámos aszfalt és hozzá társuló keskeny sávok megintcsak nagy sanszot adnak a balesetek bekövetkezésének.
Azért mondom, hogy alvajáró söfőr ide, román kamionos oda, a legtöbb halálút mindig tervezési hibákra vezethető vissza. Mert nem zárja ki a lehetőségekhez képest a hibázás esélyeit.
A halálút valójában egy rövidített kifejezés, nagyjából ezt takarja: " olyan út, ahol arányaiban nézve nagyon sok halálos baleset történik". Viszont ezt elmondani nagyon hosszadalmas, sokkal egyszerűbb csak annyit, hogy halálút. Ez a szó önmagában elég kifejező, benne van minden ami a lényeg.
Egyrészt vannak a tervezési szempontok, illetve a magyar mentalitás is: A román kamionos a osztrákoknál nem tud túlórázni, mert ha akár 8 óra 1 perccel kapja el az osztrá k rendőr, olyan büntetést ró ki rá, hogy öröm nézni. Ezt nem merik bevállalni. Azzal trükköznek, hogy a 8 óra lejárta előtt így vagy úgy, de átérjenek a határon. Itt pedig már megy a trükközés, és a kőkemény túlórázás. Határátlépéssel minden hülyeséggel együtt nagyjából akkor fog a 11-12. órájában járni amikor elér az M0-hoz, vagyis holt fáradt lesz. Az az út még nappal kis forgalom esetén is veszélyes (többek között az említett rossz tervezés és kivitelezés miatt) de ha valaki fáradtan, figyelmetlenül merészkedik rá, akkor meg már pláne. És persze a kamionos a 11-12. órában már lehet hogy jobban nyomja neki, mert oda akar már végre érni...
A tervezés mellett kiemelném még a spórolást: azért keskenyek a sávok, mert így óccsóbb vót...
"De a cora körforgalom ahonan lhet menni az m0 körgyürüre hát meg ér egy misét:-("
De az nem tervezési hiba, csak a sok gyökér nem ismeri a többsávos körforgalom használatát. Amióta le akartak ott zúzni, azóta konzekvensen megközölöm én is a szaggatottat, hogy ne akarjon senki bejönni elém.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!