Honnan tudhatom, hogy mikor fog váltani a lámpa?
Nem régóta vezetek, és néha érnek meglepetések.
Megyek egy normális tempóval, messziről látom, hogy zöld a lámpa, tartom a tempót, majd mikor a lámpához érek már közelebb, akkor sárga lesz, és fékezhetek egy nagyot, mert ha átmennék még rajta, akkor jóval a piroson mennék, és nem akarok ott maradni a kereszteződéseb...
A másik meg mikor látom, hogy régóta zold, elveszem alábam a gázról, hogy ne keljen fékezni nagyot, és mire oda érek, hogy lelassul az autó, akkor lesz sárga... És simán átmentem volna a zöldön, ha tarrtom a tempót...
És néha kicsit bosszant a dolog, hogy ilyen szerencsées vagyok...
Tudhatom előre, ha megyek egy lámpához, hogy mikor fog váltani a lámpa?
Annyit vettem észre, ha a zebránál villog a lámpa, akkor váltani fog, de csak ennyi.
Az erdekelne hogy mi van ha meglatom hogy sargara valt a lampa, de mar nem tudok megallni biztonsagosan, mert egyszeruen hosszabb a fektav mint amennyire van a lampa - ugye ekkor atmehetnek meg a sargan. De! Ha az a hulye sarga olyan rovid idore van beallitva, hogy pirosra valt mire pont a lampa ele erek, akkor igy atmentem a piroson, amin meg mar semmikepp se lehet...
Pont igy jartam ma reggel, meglatom valt a lampa sargara, satufeket nyomtam szabalyosan hogy meg tudjak allni mert ismerem azt a szemet lampat hogy milyen rovid a sargaja, es puff mar piros is volt, es fel meterrel bele is csusztam meg igy is, de ugy hogy lattam meg a pirosat is.
Ja, es nem gyorshajtottam, szabalyosan mentem 50el.
Ilyenkor mi van?
Sziasztok! mint leendő közlekedésmérnök, megpróbálok értelmesen válaszolni :)
A lápáknak van egy úgynevezett fázisideje, amit az határoz meg, hogy hány forgalmi sáv keresztezi egymást az adott kereszteződésben. Minden fázisnak külön zöldideje van, amit az határoz meg, hogy milyen forgalmas a sáv (óránként hány autó halad abban a sávban). ezekre kölünböző képletek vannak, hosszú lenne leírni és magyarázni is. a zöldidőkhöz tartozik egy sárgaidő (3s) és ürítési idő is (forgalomfüggő, általában 2s), ami azért van, hogy ha már nem tudsz biztonságosan megállni, lehetőleg baleset nélkül távozhass az adott kereszteződésből. (ilyenkor a másik lámpa néhány s-mal később lesz zöld (amikor neked már sárga, neki még piros, és amikor neki vált a lámpa pirosról zöldre = ürítési idő).
Valamint van egy zöldhullámnak nevezett "jelenség", ami egy hosszabb útszakaszon lévő lámpák összekapcsolt fázisát jelenti. ez is technikailag bonyolult, meg hosszú magyarázatos téma, nem traktállak vele titeket.
Összefoglalva: ha sokszor használsz egy útvonalat, akkor rá fogsz jönni, hogy hogyan váltanak a lámpák :)
(néhány városban már van egy számláló a lámpa mellett, ami mutatja, hogy hány s-ig van piros, illetve zöld)
remélem segítettem :)
szép napot!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!