Vasúti átjáró biztosítása hogyan működik, ahol az átjáró előtt van megálló?
Laikusként feltűnt, hogy esetenként már akkor lemegy a sorompó, amikor beérkezik a vonat a megállóba, más esetekben viszont csak mielőtt továbbindul. De túl alapos megfigyelést ez utóbbira nem végeztem. Előbbire viszont konkrét példa a H6 HÉV és a Gubacsi híd felhajtójának kereszteződése. Sőt régről olyan is rémlik (de nem vagyok benne biztos), hogy Balaton-parti állomásnál egyszer akkor is lement a sorompó, amikor beállt a vonat, aztán fel, és újra le, amikor továbbindult.
Vasútműszakiak, hozzáértő vasútbarátok szerint ez milyen mód(ok)on volt/van megoldva? Van erről vmilyen neten nyilvánosan elérhető tankönyv, dolgozat vagy hasonló? (Gondolom, a vonat időközbeni megállását csak úgy lehetne figyelembe venni, ha az automatika ismerné a menetrendet is, és egyedileg azonosítaná, melyik számú vonat jár éppen arra. Rég rossz, ha a bumlijáratnak hinné a késett IC-t, csak mert akkor jár arra, amikor a bumlinak kéne jönnie. Eleve, amikor közeledik az adott helyen megálló vonat, az állomás kijárati jelzője már javában zöld – ebből is úgy látom, a biztosítóberendezést nemigen érinti a menetrend. Lehet az is, hogy ahol úgy láttam, hogy csak a továbbinduláskor megy le a sorompó, az egy régi rendszer volt, és ott még az állomásfőnök maga irányította azt?)
Vagy ha jelzőőrös irányítás van, ott ezt hogyan kezeli a szabályzat?
Illetve még az is érdekel, van-e, ahol az átjáró biztosítása össze van kötve közúti forgalomirányítással? Vhol megfigyeltem régebben (talán ahol a 7-es főútról leágazik a tihanyi összekötő út, és egyből ott a vasút is, de talán még másutt is), hogy amikor jön a vonat, tapasztalatból mindig piros a főútról lekanyarodóknak. Mondjuk ez praktikus, mert nem az útkereszteződést elállva torlódnak fel az autók. Ha igaz ez a megfigyelésem, ilyen esetben hogyan működik az összehangolás? (A vasúti rendszer áramköre ad kimenőjelet a közútinak? Vagy a közúti rendszer közvetetten figyeli a vasúti átjárót? Utóbbit csak abból gondolom, hogy a MÁV-ról nemigen teszem fel, hogy túl rugalmasan össze engedje kapcsolni magát külső rendszerekkel, ami mondjuk a biztonság miatt érthető is.)
Nyílt vonali megállóhely esetén:
A nagyvasúton egy általánosnak mondható, 120 km/h sebességű fővonalon a sorompótól 1.100 méterre van egy-egy behatási pont mindkét irányból, és ha azon áthalad a vonat, akkor lezár a sorompó, függetlenül attól, hogy van-e a behatási pont és a sorompó között megállóhely, és hogy milyen vonatról van szó. A vonatok többsége (IC, gyors, teher, szerelvény, mozdony, adott esetben gyorsított, zónázó stb.) nem áll meg a megállóhelyen.
Pályasebességgel haladó vonat esetén 12 mp elővillogás, 16 mp a csapórudak névleges zárási ideje (de a valóságban 9-10 mp), és 5 mp biztonsági tartalék, összesen 33 mp múlva érkezik a vonat a sorompóhoz. Ha megáll egy személyvonat a sorompó előtt lévő megállóhelyen, további kb. 2,5 percig csukva lesz a sorompó.
Az állomási megállás esetén:
Az állomási sorompónak nincs külön kiépített behatási pontja, hanem a sorompótól visszafelé számítva 1.100 méteren túli szigetelt sínre lépő vonat zárja a sorompót, feltéve, hogy szabad a kijárati jelző. Ahogy írtad: amikor közeledik az adott helyen megálló vonat, az állomás kijárati jelzője már javában zöld. De a sorompó csak akkor kezd lezáródni, amikor a közeledő vonat egy pontot elér, ez általában a bejárati jelző utáni szigetelt sín (a rajzon pirossal jelölve), de az állomás hosszától függően lehet későbbi szigetelt vágányszakasz is.
Ha a kijárati jelző nem szabad, akkor a sorompó nem záródik. Ha már az említett a ponton túlhaladt a vonat, akkor a kijárati jelzőt szabadra állítása után szabad jelzés csak a sorompó záródása, és a biztonsági időzítés letelte után jelenik meg.
Nagyon köszönöm a válaszokat!!
Tehát állomásnál lehet olyan, hogy érkező vonatra nem megy le a sorompó, de csak ha a kijárati jelző vörös (így ha 20 km-ről vár egy szembevonatot, addig haladhat a keresztező forgalom). Minden bizonnyal ilyen eseteket figyeltem meg korábban.
Kérdés 1) Van arra bármi védelem, hogy ha a vonat nem áll meg a vörös kijárati jelzőnél, akkor se rontson be az átjáróba? Pl. SOS tilosra vált a fénysorompó, vonatbefolyásoló megállítja a vonatot vagy legalábbis szól a masinisztának, hogy sürgősen fékezzen le? Persze nem véletlenül kell mindig szétnézni, biztosított átjáróban is, mert a lámpa az csak egy lámpa, de a vonat az vonat.
Kérdés 2) Ha áll benn egy vonat, várja a szabad jelzést, megérkezik a szembevonat, akkor a szembevonat után felmegy-e a sorompó, és már szabadra válthatna, de meg kell várni az újbóli záródást és biztonsági időt, vagy mivel eleve zárva volt a sorompó a szembevonat érkezésekor, úgy is marad, és egyből szabad utat kaphat az átjáró felé induló vonat? Ha utóbbi, az megmagyarázná, miért tart el egy ideig, mire a vonat ilyenkor elindulhat, ezt utasként tapasztalom. Eddig azt hittem, az a gond, hogy két vonatot nehezen bír el az állomási szakasz energiaellátása (noha az érkező, lassító vonat gyakorlatilag nem is kéne, hogy áramot vegyen ott fel).
Én csak a közúti jelzőlámpás kérdésre tudok válaszolni.
A közúti jelzőlámpát irányító rendszer össze van kötve egy vasúti érzékelővel. Az már hamarabb észleli a vonatot, minthogy a vasúti átjárós nyalóka pirosra váltana. Ilyenkor elindul egy úgynevezett vasúti program, ami azt jelenti, hogy csak azoknak az irányoknak ad szabad jelzést, amelyek nem érintettek a vasúti átjáróval. Amikor elment a vonat, akkor pedig egy vasútfeloldó program indul el. Ilyenkor azokat az irányokat üríti ki, akik érintettek a vasúti átjáróban. Először ezek az érintett fázisok kapnak csak zöldet, azt is sokkal hosszabban. Ha ez is lement, akkor visszaáll a rendszer normál irányítási módba, minden irány úgy kap zöldet, mintha nem lenne vasút.
Ha bármilyen probléma van a vasúti jellel (úgy kap feloldást, hogy vonat nem is haladt be, nem kap feloldást, stb.), akkor a közúti jelzőlámpa automatikusan sárga villogóra kapcsol. Olyan eset nem állhat elő, hogy a vasúti lámpa pirosan villog, a közúti meg zölden világít.
"Van arra bármi védelem, hogy ha a vonat nem áll meg a vörös kijárati jelzőnél, akkor se rontson be az átjáróba? Pl. SOS tilosra vált a fénysorompó, vonatbefolyásoló megállítja a vonatot vagy legalábbis szól a masinisztának, hogy sürgősen fékezzen le?"
Külön védelem nincs. De ilyen esetben a bejárati jelző sárga, és mellette való elhaladás után sűrített éberségi jelzés 150 méterenként, és a fék fővezeték nyomás csökkentésének (= a vonat fékezésének) ellenőrzése történik. Ennek elmaradása, ill. a vörös kijárati jelző melletti elhaladás esetén kényszerfékezés következik be.
"Ha áll benn egy vonat, várja a szabad jelzést, megérkezik a szembevonat, akkor a szembevonat után felmegy-e a sorompó,"
Nem, ilyenkor a rutinos forgalomirányító rányom a sorompó záró gombra, amit persze a jelző szabadra állítása után vissza kell venni. A 6-os válaszoló által említett esetben alighanem ez elmaradt.
"miért tart el egy ideig, mire a vonat ilyenkor elindulhat,"
Nem a sorompó miatt van. Kb. 30 mp az érkező vágányút oldása, váltók átállítása, új vágányút lezáródása.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!