Lakott területen belül a zebrát hány km sebességgel kell megközelíteni ill. áthajtani, attól függetlenül hogy van vagy nincs gyalogos?
Ha belátható a zebra és környezete akkor simán mehetsz anélkül is, hogy levennéd a lábad a gázról.
A gond azokkal a helyekkel van ahol takarásban van a zebra valamelyik vége és a környezete. Engem ma dudáltak le azért amiért vissza lassítottam 30-ra a zebra előtt aminek nem láttam be az egyik végét és a környezetét sem a parkoló autóktól.
Kresz szerint:
Magatartás a gyalogosokkal szemben
(2) * Azt a helyet, ahol az (1) bekezdés értelmében a gyalogosnak elsőbbsége van, a jármű vezetőjének csak olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a jármű vezetője az elsőbbségadási kötelezettségének eleget tudjon tenni. A jármű vezetőjének a kijelölt gyalogos-átkelőhelyet csak fokozott óvatossággal és olyan sebességgel szabad megközelítenie, hogy a járművel, amennyiben szükséges, a gyalogos átkelőhely előtt meg is tudjon állni.
Kresz magyarázatból (A jogszabályok Legfőbb Ügyészség által jóváhagyott Értelmezése)
*Ha a járművezető minden körülmény figyelmes és gondos mérlegeléséből azt látja – vagy legalábbis látnia kellene – hogy a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen vagy azon az úttesten, ahová bekanyarodni szándékozik, gyalogosok közlekednek, járműve sebességét annyira kell csökkentenie – szükség esetén meg kell állnia –, hogy a gyalogosok elsőbbségét, különös tekintettel a tényleges út-, látási-, időjárási stb. viszonyokra, képes legyen megadni.
Ha viszont a vezető meggyőződött arról, hogy az elsőbbséggel rendelkező helyeken gyalogos nem közlekedik, és a körülmények reális értékeléséből okkal juthat arra a következtetésre, hogy mire odaért, akkor sem várható gyalogos megjelenése (pl. jól belátható körzetben sincs gyalogos, és a napszak is azt valószínűsíti, hogy gyalogosforgalom nem várható), akkor még a megengedett legnagyobb sebességhez közeli sebességgel történő közlekedés is elfogadható.
Azt, hogy a közeledő jármű sebessége a gyalogosokat megtéveszti-e vagy sem, mindig a gyalogosok szempontjából (rendszerint hozzá nem értő szempontjából) kell mérlegelni. A megtévesztés vagy a megijesztés ténye akkor is megállapítható, ha a járművezető a gyalogost megillető elsőbbséget egyébként megadta vagy megadhatta volna, de olyan módon, hogy eközben a gyalogos által értékelhető magatartása veszélyhelyzet kialakulására utal.*
Mindenképpen ajánlott szent tehénként kezelni a gyalogosokat (ha másért nem is, de azért mert "helyzet" esetén 99,99%-ban az autós lesz a felelős a Kresz betűje értelmében).
Úgy kell menni, hogy meg tudd adni az elsőbbséget, ha úgy adódna, hogy meg kell adni. Azaz ha tök üres a járda, igen, mehetsz 50-nel. Viszont ha a zebrától 20 méterre beszélget két ember, az bizony pootenciális átkelő, mert nem tudhatod, mikor hagyják abba a beszélgetést, és indul el az egyik a zebra felé. Mert ha ezt teszi, akkor mire a zebrához ér, neked esetleg meg kell állnod. Tehát készenlétben úgy mész, hogy az első ránézésre elmélyülten beszélgető két gyalogos egyike bármelyik pillanatban átkelni kívánóvá válhat, és ha azzá válik, akkor satufék nélkül, felé azt kommunikálva a "testbeszéddel", hogy bizony meg tudsz állni ha szükséges érkezz a zebra közelébe.
Másik oldalról meg természetesen forgalmas főúton, ha látszólag senki nem akar átkelni, akkor a többi gépjárművel kicseszés, ha nem haladsz 50-nel ott, ahol lehet.
Erre majd gyakorlattal ráérzel, hogyan legyél egyszerre tempós de figyelmes is. Kb. arról szól az egész, hogy nyitva van a szemed, három lépéssel előregondolkodsz, és annak megfelelően cselekszel. Kicsit olyan, mint a sakk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!