Mikor veszik észre a törvényhozók, hogy tanult embert nem érdekli a pénzbüntetés?
Mert ugye mit tanul közgáz órán az ember, amikor büntetési tételekről van szó? Számolj utána, osszál-szorozzál és jó esetben kiderül, hogy ha büntetendő tevékenységet folytatsz, még akkor is nagyobb profitra teszel szert, ha egyszer-egyszer megbüntet a hatóság. Ez a tipikus kecske is jól lakik, de a káposzta is megmarad esete, hiszen a vállalat is megtarthatja a büntetési tételen túli extra profitot, de a hatóság is jól jár a beszedett büntetési összeg miatt.
Mit tesz ezek után a közúton az, akinek ezt verték bele a fejébe? Hát persze, hogy szabálytalankodik, mert valódi tétje nincsen, maximum kap egy-két büntetést meg néhány büntetőpontot. Viszont az esélye, hogy elkapják - a tapasztalat szerint - csekély. Netto megéri neki. Ki jár jól? Hát persze, hogy a hatóság és a szabálytalankodó, hiszen a büntetési tétel nem túl nagy, de előnye származik belőle. A rendőrség meg bevételre tesz szert.
Aztán ott van a másik véglet, amikor nem tanult ilyet az ember, nem így gondolkodik, de "bűnőző hajlam", őt nem érdekli semmi sem. Nyilván ő más miatt szabálytalankodik, de őt sem rettenti el a pénzbüntetés. Majd nem fizeti be, vezet jogsi nélkül, stb. Tudjuk jól.
Mikor vesszük észre, hogy a pénzbüntetés csak bevételszerzésre jó, de nem hatásos a szabálytalanságok kizárására? Nem lenne jobb a zéró tolerancia, ahol egyből elveszik a jogosítványt, súlyos baleset esetén még börtönbe is zárják az embert évekre?
"Eleve ott bukik az érvelésed, hogy nagyrészt nem a tanult emberek szabálytalankodnak, hanem a nem túl értelmesek anyagi helyzettő függetlenül."
Említettem őket is. Az a baj, hogy az általad nem túl értelmesnek titutált réteg a szabályok fittyet hányása miatt szabálytalankodik. Akinek meg ott a segge alatt a 20 milliós járgány, az meg azért, mert egyrészt pénze is van rá, másrészt tisztában van vele, hogy nem garantált a büntetés, ezért megérheti neki egyszer-egyszer szabálytalannak lenni, mert kijön belőle jól. Most az, hogy a normális "réteg" nem szabálytalankodik és ők vannak többen, az nem változtat a tényeken.
Én ugyan nem vagyok egy köznyelv szerint tanult ember, ellenben:
Van a közigazgatás, meg az utána következő szankciók, aztán a végrehajtás, fizetési meghagyás(FMH), stb...
Hamar összejön egy 500ft-os jegyből egy 35 ezer, majd pár százezer is.
Na az már a tanult gazdagembert is kifekteti, meg aztán a büntetőpontok is megszivatják...
Szóval én olyan tanult emberrel még nem találkoztam, aki naprakész lenne a szabálysértések utáni szankciókból.
"Másik példa: Kamionsofőr. Hiába büntetik meg, annyit keres, hogy neki nem számít."
Ez speciel rossz példa, mert kamionos hiányosságok esetén nagyon gyorsan odadörrentik az 1-2000 eurós büntetést.
Ugyanezt akartam írni, mint a 17-es, kamionosoknak nem párezer-pártízezer forintosak a büntetések :D
Svájcban azért is kapsz 300 CHF büntit, ha a fülke függönye az oldalsó ablakoknál a rendőr szerint nincs eléggé elhúzva, és nem biztonságos, mert kitakarja a látóteret. Aztán ilyenekből - mert úgyis mindig találnak valamit - gyorsan összejön az 1-2000 CHF.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!