A MÁV rendelkezik hóekéző szerelvénnyel? Aminek a funkciója csak a pálya hómentesítése?
Külön szerelvény nincs, csak mozdonyokra szokták felszerelni a hóekéket. Az Szergejekre és a Dácsiákra van legyártva hóeke. A nagyobb fűtőházakban szokott lenni hókészenlétes Szergej és hozzá mozdonyvezető is régebben. A hóekét nem egyszerű felszerelni, az ütközők helyére teszik fel és daru is kell hozzá, úgyhogy erről előre szoktak gondolkodni, intézkedni a várható időjárás függvényében. A szergejen van egy munkahenger amivel emelni, süllyeszteni is tudja az ekét (amig el nem fagy :D ). Sok olyan hely van a pályákon ahol be tudja fújni a szél 1-1,5 méter magasan is hóval, úgyhogy kell az erő és a teljesítmény. Ősszel jártam az egyik nagyobb fűtőházban, ott már fel volt szerelve az egyik gépre az eke. Most már nincs annyi tehervonat, úgyhogy van szabad gép, nem baj ha csak áll ott az ekével.
Régebben utaztam párszor ilyenen... Akkorákat tud huppanni, durranni egy nagyobb hókupac amikor beleronyol a gép 80-100-al mint az ágyúlövés. És érdekes élmény ahogy a 120 tonnás mozdony szinte ugrál a síneken.
A neten természetesen találsz ezekről rengeteg képet: [link]
A Dácsiákat kisebb tengelyterhelésű vonalakon szokták bevetni, kevés sikerrel.... az a baj vele hogy ha ráfut egy komolyabb hóakadályra, maga alá gyűri a havat és elkapar, ottragad, azt is menteni kell.
Volt a MÁV-nak önjáró hómarója is, most ki van állítva a Vasúttörténeti Parkban.
Most hóekék és a süsü becenevű kiolvasztó vontatmányok vannak.
Régi film, de némileg ma is aktuális:
hát igen..itt nincs olyan múltja a hóeltakarításnak, mint Alaszkában, Kanadában, és a havasabb amerikai vasuakon..
Nem véletlen az sem, hogy baromi nagy gőzmozdonyok tolják a hóekével, hómaróval felszerelt gyengébb dízel kotrókat.
Ott nemigen ellenfél a több méteres hófúvés sem..küzdenek, de megoldják..
Itt nincs ilyen probléma, csak két tényező akadályozza a máv munkáját..a négy évszak, és az utas..
Ja tényleg a Süsü!
Meg régen azt csinálták a fűtőházban hogy a Puposra amiben még jó volt a kazán - igen azok még tudtak gőzzel szerelvényt fűteni.... és igen voltak régen gőzzel fűtött szerelvények is - szóval volt hozzá egy cső amin keresztül a gőzt pont a sínekre lehetett nyomatni. Mocskosmódon ki lehetett takarítani a nagy nyomású gőzzel a váltókat.
Meg van Istvántelken a főműhelyben egy gépszörn aminek egy MiG-21-es (asszem) hajtómű a lelke. Bár ezt nem tudom hogy használták-e egyáltalán, vagy csak kísérletil jelleggel építették.
A Süsüvel az volt a gond, hogy állomásokon, valamint egyéb biztosított pontokon megolvasztotta a szigsínkábelek és sugárzókábelek burkolatát, onnantól napirenden voltak a zárlatok.
Itt 2010-ben munkában volt a hóeke:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!