Milyen széles egy közlekedési sáv egy városban?
Melyik városban melyik sáv? Mert van olyan ahol 2 autó elfér egyámás mellett sávon belül, máshol meg egy autó is éppencsak.
Amúgy húzódnod nem "kell" és nem "feltételezni kell" a dolgokat hanem körültekintően vezetni. Ha azt látod, hogy nem tudsz biztonságosan kerülni, nem tudsz arrébb húzódni, akkor jobb megvárni míg lesz rá lehetőség.
„2.2. Az útburkolati jellel jelölt forgalmi sávok megengedett legkisebb szélessége - azokat az indokolt eseteket kivéve, amelyeknél szélességkorlátozás vagy egyes járműfajták közlekedésének tilalma is szükséges - lakott területen legalább 2,75 méter, lakott területen kívül pedig legalább 3 méter.”
↑ 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól
A jogszabály hatályos teljes szövege elolvasható
itt: [link] (NET JOGTÁR), vagy
itt: [link] (NEMZETI JOGSZABÁLYTÁR).
Természetesen, a jogszabály csak a legkisebb méretet írja elő, ettől akármennyivel lehet szélesebb.
Változó, lakott területen belül előfordulhatnak keskeny, 2,5 méter széles fogalmi sávok, és még azzal is kel számolni, hogy a széle töredezett, kátyús, tehát a biciklis, ha akarna sem tudna a sáv szélén haladni (ami a szabály szerint nem is kötelessége)
Az adott helyen kell felmérni, hogy szabad-e a sávon belül elhaladni, vagy csak a sávot elhagyva biztonságos az előzés - az esetek többségében a második verzió a helyes, két keréken haladót nem ok nélkül kell nagy oldaltávolságot tartani.
Ott a hiba matekodban, hogy te az úttest szélétől számítod a távolságot, pedig a kerékpáros bal oldalától kéne tartani a 1,5 métert. És a kerékpáros kb. fél méter széles, plusz nem a legszélén fog menni különböző okokból. (Pl. úthibák, pocsolyák, ajtózóna stb.)
Ez tehát a gyakorlatban azt jelenti, hogy autóval a legtöbb utcán bizony át kell menned egy másik sávba, ha kerékpárost akarsz előzni.
3m-es sávban sem előzhetsz kerékpárost sávon belül, nem lesz meg a megfelelő oldaltáv.
Én mindig behúzódok legalább az út közepére.
Lakott területen kívül meg teljesen a másik sávba is, ha szűk az út
Itt a Fővárosban olyan széles egy forgalmi sáv, amilyenre épp aznap szükség van..tipikus példa a Körút, Üllői út belső része..itt a biciklisáv miatt tökéletesen látható a sávok szűkítése, hogy a bringásoknak legyen elfogadható, biztonságos sávjuk..Például a Ferenckörüton olyan felfestéek vannak, aki először jár arra, biztosan nem találja el a megfelelő sávo..
aztán, ha jönnek a villamospótló buszok..a tükrük már túllóg a sávon...
Haladni kell, jobban kell figyelni, és nem árt a tolerancia..
szóval mindegy is, mit ír elő a kresz, a szükség felülírja..és mindig az győz a vitában, akinek magasabb a rangja..
Itt ahol lakom, van olyan szakasz, hogy az egyik busz megáll, csak úgy tud elférni a szembejövő..így megy évek óta, senkit nem érdekel. Ha mixer jön szembe, az meg sem áll..
Nekem azt tanították, hogy inkább "szélesen" előzzem a kerékpárost, tehát hagyjak neki minimum másfél méter oldaltávolságot, menjek át a szembejövő sávba. Ha jönnek szemből, akkor lassítsak inkább és várjam meg, amíg tiszta lesz az út az előzéshez. Miért?
Sose tudhatod, mikor "akar" elesni egy biciklis, vagy kerül ki egy úthibát BALRA, vagy néz hátra úgy, hogy közben húzza a kormányt BALRA, vagy pl. olyan idős, hogy kb. művészet akkora sebességgel kerékpározni úgy, hogy nem esik el. Vidéken szokás, legalábbis többször láttam, hogy női vázas bicikliről az úttest közepe felé pattan le róla úgy, hogy még lépésben halad és ezután néz szét, hogy biztonságosan átolhatja-e a másik oldalra...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!