Most kezdtem el a vezetést, (8h). Valaki elmondanák, hogy kell a pedálokat helyes sorrendben használni a különböző helyzetekben: kanyarodás (balra- jobbra), körforgalomnál/ban, lámpasornál? Fontos, lenne hogy tovább tudjunk lépni a "tananyaggal".
Ez tipikusan olyan dolog, amit nem lehet leírás alapján megtanulni.
Azért fizetsz az oktatónak 4-5 ezer forintokat óránként, hogy megtanítsa. Ha erre alkalmatlan, akkor le kell cserélni.
Megállás: elveszed a gázt, majd benyomod együtt a féket és a kuplungot. Ha csak féket nyomsz, rövidesen le fog fulladni az autó. Alapvetően nem kell egyszerre nyomni a két pedált, de mivel kezdő vagy, így lesz a legjobb.
Kanyarodás: ehhez értelemszerűen meg kell lassítani az autót. Ez fékezéssel történik. Viszont ha pl. 35 km/h-ról 18 km/h-ra fékezed az autót, akkor vissza is kell váltanod. Eredetileg 35-nél biztosan hármas fokozatban mész, de 18-nál hármasban elkezdene rángatni a motor, ami kerülendő. Ennek érdekében a fékkel együtt hasonló módon benyomod itt is a kuplungot, majd még jóval a kanyar előtt, gurulás közben berakod hármasból kettesbe. Eközben végig ki van nyomva a kuplung, hiszen váltani csak és kizárólag teljesen kinyomott kuplunggal szabad, ahogy azt már biztosan elmagyarázta neked az oktató. Mielőtt a kanyarhoz érnél, elkezded felengedni a kuplungot (és értelemszerűen a féket is, ha még nyomod) és kis gázt adsz mellé. Kinyomott kuplunggal nem szabad kanyarodnia egy tanulóvezetőnek, mert a vizsgán ez azonnali bukás (valóságban mindenki kuplungengedés nélkül kanyarodik a városban, de ezt most hagyjuk). Tehát meglassítod fékkel, kuplung benyom, váltás, fék elenged, kanyarnál kuplung enged és kis gáz. A kuplungot hasonló óvatossággal kell engedni, mint elindulásnál (bár menet közben már sokkal nehezebben fullad le, nem szabad leugrani a pedálról, pláne nem kettesbe váltásnál).
Elindulás: miután megálltál az autóval pl. egy piros lámpánál, ki kell tenned üresbe a sebességváltót. Ez a H elrendezésű váltókarokon 3 és 4 között található, oda is ugrik automatikusan. Ellenőrizni úgy tudod, hogy üresben mindig lötyög egy kicsit a váltó. Üresbe tenni azért kell, mert különben végig kinyomott kuplunggal kellene várakoznod a piros lámpánál, ami egyrészt hibapont a vizsgán, másrészt elég szépen koptatod vele a kuplung kinyomócsapágyát. Mikor látod, hogy hamarosan zöld lesz, berakod 1-esbe és felkészülsz az induláshoz. Hogy honnan láthatod? Ha elsőként állsz a sorban, akkor érdemes figyelni pl. a keresztirányú gyalogoslámpa villogását, de jobb híján elég, ha akkor kezdesz el váltani, mikor a lámpa sárgára vált. Ha hátrébb állsz a sorban, elég nézni az előtted lévő autókat, hogy mikor indulnak el. Az elindulás maga úgy történik, hogy benyomod a kuplungot, egyesbe rakod a sebességváltót, majd óvatosan, de mégis határozottan engedni kezded a kuplungot az ún. fogáspontig. Ez egy határállapot, ahol "elkezd fogni" a kuplung. Az autó eleje érezhetően megemelkedik, a motor hangosabb lesz. Ha elérted a fogáspontot, akkor kicsi gázt adsz neki hozzá és elkezdesz gurulni. Ha túl sokáig engeded gázadás nélkül, akkor lefullad, ha meg túl korán adsz túl nagy gázt, akkor indokolatlanul pörgeted a motort (bár ez még nem olyan nagy baj, csak hangos lesz és megijedhetsz). Ha esetleg nem dízeles, állított kuplungos kocsin tanulsz, hanem pl. egy benzinesen, ott annyiban más a mutatvány, hogy nem a fogáspontnál adsz hozzá gázt, hanem már a kuplung engedése közben is, különben lefullad. De csak kis gázt, különben megfőzöd a motort.
Körforgalomba behajtásnál arra kell figyelned, hogy mindig annak van elsőbbsége, aki bent van a körforgalomban. Tehát te csak úgy hajthatsz be, ha ezzel nem kényszeríted hirtelen fékezésre vagy irányváltoztatásra a többi autóst. Mivel kezdő vagy, célszerű megvárni, amíg egyáltalán nem jön senki, hiszen nagyon lassan tudsz még csak elindulni. Ha a körforgalom előtt van zebra, akkor arra is kell figyelni. Ha már messzebbről látod, hogy teljesen üres a körforgalom (és ha van zebra, akkor amiatt sem kell megállni) akkor természetesen nem kell megállnod, hanem behajthatsz egyből. Irányjelzőzni Magyarországon a behajtásnál nem kell, csak a kihajtásnál. Magában a körforgalomban hármasban szoktunk haladni, de kezdőként nyugodtan mehetsz kettesben is. Tehát ha pl. megállás nélkül be tudsz hajtani, akkor nem is kell a váltással foglalkoznod, csak a gázpedállal.
De egyébként valóban ezért ül ott melletted a drága oktató.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!