Agyváltós vagy láncváltós kerékpár a jobb?
Azt tudom, hogy az agyváltós kerékpár az helyben is képes váltani viszont a kontrás fék az taszít. A láncváltóst jobban megszoktam. Kinek mi a tapasztalata? Hegyvidékes helyen lakom. Sokat kerékpározom, Télen is.
Egy 21, 24 sebességes láncváltós mennyivel tud többet mint egy 8, 11 agyváltós?
Legalább olyan régi az agyváltó, mint a láncváltó, és legalább annyira kiforrott. Nem vagyok egy mai gyerek, kb. 35 éve agyváltós bicilkijeim voltak. Városba elegendő.
És a kontra sem feltétel, nem mindegyikben van kontrafék.
Nekem pl. hagyományos hidrós fékkarra van kötve a hátsó agyváltó dobfékje, elöl tárcsa van. 7 fokozatú Sachs, még abból az időből, amikor létezett ez a gyártó. Esetleg tervezek még egy középcsapágy helyére beépíthető (az első láncváltót helyettesítő) váltót, és ezzel olyan áttétel átfogása lesz, mint egy 24 fokozatú láncos váltónak.
Nem ismerem az összes létező megoldást, de azok az agyváltók, amikkel találkoztam, 3-4 fokozatot tudnak, láncosnál elől 3, hátul nyolc, amin ültem is.
Lehet marhaság, akkor bocs.
Agyváltósnál valóban nincs az, ami a láncosnál, hogy utóbbit nem lehet problémamentesen váltani, ha a lánc feszül.
Pl. tegnap sikerült lendületből bevennem egy kanyart 3/7 állásban, s későn vettem észre, hogy erős kaptatóra fordultam. Nem lehetetlen visszaváltani, de nehéz, rongálhatja is a láncot. Én lefulladtam.
Agyváltósnál ez nincs, de mint írtam, csak kevés fokozatról tudok.
Egyértelműen az agyváltó. Alló helyzetben is képes váltani, a váltás azonnal történik, hatékonyabb (men változik a láncvonal), tartósabb és karbantartásmentes (párezer kilométerenként egy kis olaj és évtizedekig semmi gond vele), teljesen zárt (védett)...
Az áttételtartomány pl. a klasszikus Rohloff speedhub 500/14 esetében akkorab mint az elterjedt 24-27 sebességes láncváltók esetében, ezt azonban sokkal egyenletesebben osztja be, az összes fokozat használható és különböző.
Hátrányként a kb. félkilós tömeget szokták említeni -illetve az ára sem túl baráti. Mondjuk ehhez hozzátehetjük, hogy a tömeg esetében a láncváltós rendszerek esetén szükséges, ám itt megspórolt alkatrészeket is beleszámolva már sokkal kedvezőbb a mérlege és ugyanez a helyzet, ha egy hasonló minőségű láncváltós rendszer árával hasonlítjuk össze, különösen akkorb ha figyelembe vesszük az élettartambeli különbségeket is.
És persze a kontraféknek nem sok köze van hozzá -maximum annyi, hogy a láncváltóval ellentétben itt nem lehetetlen a használata és egyes olcsóbb típusok esetén előfordul a használata...
Akkor csak a tények kedvéért:
Az agyváltó Surmey és Archer szabadalma 1902-ből.
A láncváltót Tullio Campagnolo kerékpárversenyző találta ki valamikor a 30-as években (sok más kerékpáros szabadalma is volt)
@8: kis kiegészítés a tényekhez: az első agyváltó tökéletesen működött. Az első láncváltó esetében viszont ez egy hosszas procedúra volt, amelynek az eredménye is igencsak kétséges (kilazítod a kereket, átdobod a láncot a másik fogasra, megfeszíted a láncot végül rögzíted a kereket -mindezt menet közben)...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!