Miért nincs dízel kisrepülőgép?
A kisebb repülők, 1-2 motorosok 99,99%-a benzines. Olvastam, hogy dízel is készült, ám nagyon kevés. Mi az oka ennek?
A benzines motorok annyira nem stabil üzeműek, mint egy benzines. Plusz külön üzemanyag is kell neki, amiben ólom is található. Plusz ha az injektor bemondja az unalmast, akkor elszállhat 1 henger simán üzem közben. Ezzel ellentétben a dízel motorokat régen stabil motorként is használták. A régi békebeli adagolós dízelek főleg stabilan üzemeltek. Igaz ez az előny már kissé elszállt, de a környezetvédelem 100-ad rangú dolog a repülőknél.
Mert nehezek.
Léteznek átépítőkészletek, mert a mai technológiával könnyebbek lehetnek a gázolajosok, de azok meg olyan drágák, hogy nagyon sok repült óra kell a gazdaságossá tételéhez.
Az ólmos (100LL) benzint használó kisgépek nagyrésze (az amerikai vonalon legalábbis) léghűtéses boxer, karburátorral. Kiforrt technológia, ami a megfelelő karbantartás mellett (és ha a pilóta sem terheli túl vagy csinál butaságot) egész jól bírja.
Vannak injektoros példányok is, de az nem egy autóból átemelt rendszer.
Egyébként a reptereken repbenzin szokott lenni, szóval a gázolajhoz kellene kiépíteni a komplett új infrastruktúrát.
Nem beszélve arról, hogy sokan simán belekannázzák a 100LL helyett a gépekbe a sima kúti 95-öst, lévén az amcsi motorok 80/86 oktános benzint is elviselik jellemzően. :)
Egyrészt mert nagyon ráznak a dízelmotorok, másrészt szinte kivétel nélkül max fordulaton mennek a repülők dugattyús motorjai, áttételekkel lehetne ugyan variálni, de az a súly rovására menne, meg valóban elég nehezek a dízelek.(huzamosabb ideig nem lehet max fordulaton hajtani egy dízelt sem, mert szétreped az egész motor)
Ugyanezért motorbiciklikbe sem raktak.
Minden más nehéz gépben viszont csak dízel van.
Ellentmondtál önmagadnak.
Huzamosabb ideiug nem mehet maximális teljesítrményen egy dízel, azt írtad.
Az összes hajó és mozdonymotor ezt csinálja. max teljesítményen mennek órákon vagy heteken át, és nem mennek szét sok-sok éven keresztül.
#2 - a 100LL-ben az LL a "low lead" betűi, szóval elég kevés abban az ólom (izé, az ólom-tetraetil) - jó, ha kézzel turkálsz benne szép fehér színnel megjelenik a bőrödön, de azért nem az a mennyiség, ami a 60-as években volt. Sőt, létezik akár ólompótló adalék is. Na meg a gazdaságosság érdekében lehet keverni is. Nem akartam mondani, de a magyar találékonyság megoldja.
A jó minőségű alatt az átépítésekre gondoltál?
Azért nem egyszerű dió, mert a repülésben több a megkötés. Konkrétan tapogattam Centurion motorra átépített Cessna 172-t, elég korai verziót. Sőt, vittek is egy másik példánnyal.
A blokk Mercedes-Benz, de azon kívül nem sok dolog volt ismerős az A170 motorteréből. :)
Más szívóoldal, más kipufogóoldal, más motorvezérlés, utóbbival automatizáltan összekötve a légcsavar szögének állítása (ellenben a sima 172-esekkel, ahol a korábbi modelleken fix volt ha jól emlékszem, utóbb pedig külön szabályozható lett), mindezt a súlypont bizonyos határok között tartása mellett és egyebek...
Szóval ez már az a szint, ahol sok, az eredeti típusbizonyítványban (type certificate) meghatározott adat változik, ezért komoly átalakításnak minősül.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!