Kezdőoldal » Közlekedés » Egyéb kérdések » Digitális multiméterrel,...

Digitális multiméterrel, hogyan lehet megmérni, hogy az autó 12 voltos akkuja jó e vagy rossz?

Figyelt kérdés

2016. ápr. 11. 12:00
 1/6 dirtboy ***** válasza:
59%

megbízhatóan terhelő villával lehet.

multival vagy alapból megnézed a feszültséget hogy mennyit tart,ami csak részben árulkodó mert attól hogy tart valamennyi feszültséget még lehet olyan gyenge hogy nem elég semmire.

a másik ha teljesen feltöltöd ,aztán álló motornál tompítottal világítasz,közben méred mennyire tartja a feszültséget.

hogy mely értékek milyennek számítanak már nem emlékszem,neten nézz utána.

2016. ápr. 11. 12:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/6 anonim ***** válasza:
69%

Feltöltött akkunál kapcsold be a tompítottat, multiméter legyen rajta az akkusarukon. Ha nagyjából beáll (csak lassan csökken), írd fel mennyit mutat. Kapcsolj vissza helyzetjelzőre, valamennyire megemelkedik. Ezt is írd fel.


A két feszültség különbségét oszd el az áramok különbségével.

Tompított : 55+55+6x5W=140W 11,7A

helyzetjelző: 6x5=30W 2,5A


különbség: 9,2A


Ha a feszültségkülönbséget (feltételezzük 0,18 voltnak) elosztod 9,2 amperrel, megkapod az akku belső ellenállását.

jelen páldában: 0,18/9,2=19,5 milliohm 0,0195 ohm.

Szorozd meg ezt a ráírd indítóárammal (pl 240A) kapsz 4,7 voltot.

Télen, hidegben az akku terheletlen feszültsége (kb. 13 V) ennyivel fog csökkenni indításkor. Példánkban 8,3 voltra.

Ez még így vállalható.

Ha a fenti számítás szerint kiszámítva az indítsi feszültségesést, kevesebb jön ki mint 7,5 volt, az akku csereérett.

2016. ápr. 11. 12:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/6 anonim ***** válasza:
Totalcaron keress rá a technika rovatban az akksis cikkre, pár hónapja volt, sok jó dolog van benn.
2016. ápr. 11. 21:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/6 anonim ***** válasza:
34%

Látom a sok szakártó megint lepontozta a pontos leírását annak, hogy lehet megmérni egy áramforrás belső ellenállását.

Ismerni kéne az Ohm-törvényt, gyerekek.

Ja, hogy az mi? ...hát itt kezdődik a baj.

2016. ápr. 12. 10:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/6 anonim ***** válasza:
47%

Egy szimpla multiméter igazából csak az akkumulátor töltöttségére és a generátor töltésére ad valamiféle támpontot. Főként azért, mert az olcsó multiméterek (tehát ami a legtöbb embernek van) meglehetősen pontatlanok.


Nem pontoztam le az Ohmos választ, de a kőbe vésett mérési eredményeken kívül a válaszoló elég sok dolgot feltételez az akkumulátorról ami a valós esetek töredékében van csak így. Autótól is nagyban függ a dolog.

Például egy pár éves átlagosan elhanyagolt akkumulátort az esetek többségében nem hogy 13 de még 12.8 voltra sem lehet már feltölteni és ettől még lehet teljesen működőképes. Hivatalosan egy akkumulátor indítóterhelése esetén (ami jóval nagyobb mint néhány fogyasztó rápakolása) nem mehet 9V alá a feszültség. Ez esetben (hivatalosan) az akkumulátor csere érett, DE nagyon sok függ attól, hogy milyen járműben milyen akkumulátort használunk. Egy régebbi alig felszerelt modell még egy használhatatlannak minősített akkuval is simán indulhat, különösen ha kis köbcentis benzines. Azonban újabb, elektromos vezérlésű / számítógépes járművek már azt is nehezen viselik ha 10V alá esik a feszültség, ezeknél már egy gyengélkedő darab cseréje is erősen javallott.


Ami házilag valamennyire megbízható mérés (feltételezve, hogy a multiméter nem téved néhány tizednél többet).

0, A legtöbb akku nagyon rosszul viseli a merülést. Ezek már 10.5V alatt is teljesen kimerültnek számítanak. Ha egy hosszabb ideje nem használt (3-6 vagy több hónap) nagyon lemerült akkuval próbálkozunk (kevesebb mint 8V), mindig körültekintéssel járjunk el és töltés közben még automata töltő esetén is gyakran ellenőrizzük, mert ezek az akkumulátorok olyan rossz állapotban lehetnek, hogy tönkreteszik a töltőt vagy esetleg fel is robbanhatnak! Mindig gyanakodjunk, hogy ha egy akkumulátorból pontosan 2V hiányzik (tehát pont 10.5V van benne) akkor az zárlatos és a töltése vagy használata durva elektromos károkat okozhat a rendszerben.

1, Akku szemrevételezése: sérülés, törés, deformálódás, folyás, púpos-e a két (rövid) oldala. Mind javíthatatlan hibára utal.

2, Ha kiszedhetők a dugói (sok akkunál egy fedél alá van rejtve), van-e a cellákban elég víz. Ha van rajta "varázsszem" (általában zölden vagy feketén jelző kis műanyag ablak) és töltöttnek jelzi (zöld), de nem indít akkor szinte biztos, hogy rossz.

3, Akkumulátor feltöltése: ha nem vagy csak nehezen indít és gyanúsan gyorsan késznek jelzi a töltő (1 óra) akkor valószínűleg töltött csak már rossz. Ha kidugózható és egy kivételével az összes cella pezseg egy idő után, az a cella rossz. Pár órás töltés után kézzel ellenőrizhető nem melegszik-e az akku egyik vagy több oldala a többihez képest. Az a rész szinte biztosan hibás.

4, Generátor töltésének mérése

- alapjáraton

- gázadással

- alapjáraton világítással

- gázadással világítással

Minden esetben 13.8V-14.4V között kell lennie. Nagyon régi autóknál elfogadható 13.7V körüli érték (ilyenkor elég nagy gond a pontatlan multiméter), újabbaknál nem meglepő akár a 14.8V sem.

5, Terhelővilla hiányában indítózás előtt rögzítsük a multimétert az akkura és indítózás közben nézzük leesik-e a feszültség 9V alá. Nem olyan pontos mint egy villa, de sokkal biztosabb támpont mint számolgatni egy ideális esetet feltételezve.

6, Ha van időnk akkor egy alapos töltés (12+ óra) után tegyük félre az akkut legalább 3-4 napra. Ha ezalatt 12.4Vra vagy az alá esik benne a feszültség valószínűleg már nem tarja meg az áramot.


Pontos mérést (feltöltött akkumulátor esetén) percek alatt tudnak csinálni egy akkumulátor boltban, persze gyakran ez némi pénzbe (kb 500Ft-1000Ft) kerül. Lemerült akkumulátor esetén csak nagyon durva hibákat lehet kimérni ezért aki mérésre viszi vagy töltse fel előre, vagy ha nem tudja akkor számítson rá, hogy ott kell hagyni.

2016. ápr. 14. 09:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/6 anonim ***** válasza:
Beszél itt mindenki minden baromságot az ohmtól kezdve a legtöbb olcsó pontatlan multiméterig ami egyébként nem igaz de az előző igen. Tehát a fogyasztó okozta feszültségesés alapján ki tudod számolni mennyi az annyi,vagyis az amper.
2017. nov. 11. 00:29
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!