Miért lassít le minden hajó mostanában a Dunán a strandok előtt?
Figyelt kérdés
Nyáron több helyen is Pest felett és alatt azt vettük észre, hogy a nagy szállodahajók szinte kivétel nélkül lelassítanak, amint egy-egy strand vonalához érnek, és ahogy elhagyják ezt a partszakaszt, újra normál tempóra kapcsolnak. Gondolom, hogy a hullámkeltés miatt, de mi ennek a gyakorlati haszna? Kevésbé rombolja a strand fövenyét a víz? De ha áradás van, az durvábban rombolja, nem? Csak azért érdekel, mert megfigyeltük, hogy ez mostanában van csak, mert régen tök jó hullámokat csináltak nekünk ezek a kirándulóhajók, amikor a strandnál is ugyanazzal a sebességgel mentek... olyan volt mint a tenger, lefeküdtünk a homokba, és átcsapott rajtunk a víz. Most ezzel a lassítással csak apró hullámok jönnek, és elveszik az egésznek a varázsa. :( A szárnyashajók nem lassítanak, de azok szárnyon tök kicsi hullámot vernek, ebből gondoljuk, hogy csak a hullámkeltéssel lehet összefüggésben a dolog.2015. szept. 30. 00:29
1/3 anonim válasza:
Leírtad az okot, ami neked "buli" volt, másnak nem feltétlenül az, sőt az erős hullámverésnek van veszélye is.
A fürdőzőket fejbe csaphatja egy uszadék, kisgyereket elviheti a víz a szülő mellől - százalékosan talán kicsi ezekre az esély, de jobb megelőzni a bajt.
2/3 anonim válasza:
Nyilván a hullámkeltés csökkentése a cél,mert a fürdőzőkre és könnyebb vízi járművekre veszélyes a hajók keltette hullámzás. És azért a biztonság a fontosabb.
3/3 anonim válasza:
Annyit az előzőekhez hozzátennék, hogy van olyan folyószakasz, ahol a strand közvetlen közelében vezet a kijelölt hajózóút, tehát a Duna azon az oldalán, amelyiken pl. a kijelölt fürdőhely/föveny van. Ilyenkor lényegesen nagyobb hullámokat tudnánk kelteni, mintha a folyó közepén mennénk, vagy a túloldalon normál sebességgel. A másik, hogy műtárgyakban is okozhatnak kárt a hullámok. A "strandok" nagy részén rendszerint kompátkelés is van, vagy bármi egyéb úszóponton a közelben. Ha itt végig gangolunk, a komp pontonját/stéget rögzítő kötelek egymás után szakadnának le. Alacsony vízállásnál, lapos partok közelében (attól függetlenül, hogy népszerű fürdőzőhely-e vagy sem) a meder adottságai miatt is inkább lassítunk, mert ha kimegy a hajó alól a víz a csatornahatás (fizika) miatt, akkor még magára a hajóra is veszélyes(!) teljes erővel haladni. Budapest felett jellemzően Horány és Dunakeszi körül vannak azok a szakaszok, ahol *muszáj* a parthoz közel haladni. Ez régen is így volt, csak akkor még kevésbé figyeltek erre a hajóvezetők, és több kivétel akadt. Ahogy most is van kivétel, mert van egy-két hajó, ami mögött senki nem marad szárazon a parton...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!