Most akkor egy Wankel mekkora valójában?
Adott ugye a Wankel motor.
Most vegyük egyszerű példaként az RX8-ba szerelt darabot, ami ugye 1300ccm-nek van írva papíron.
De szerintem ez elég nagy ámítás, tekintve a felépítését.
Ugye méretnek egy kamra legnagyobb állapotában mért térfogatát adják meg, itt konkrétan kétszer 650.
Viszont ha úgy vesszük, egy fordulat esetén három kamrában fog munka végbemenni, mintha egy klasszikus autóban 3 henger dolgozna.
Tehát innentől kezdve egy RX8-nál is szerintem a számítás inkább 3*1300 lenne a helyes, tehát 3900ccm.
Ha a fogyasztását is nézzük, akkor így már reális lenne a fogyasztása is, legalábbis egy 4 literes motornál ez normális értéknek vehető.
Biztosításnál úgy is számolják, mintha 2600 köbcentis lenne, a 3900 azért túlzás kicsit.
De ha ilyen kötözködőek lennénk, akkor a 1.4-es turbó-benzines csodákat is 2800-3000 ccm-nek kéne számítani, mert régen annyiból hoztak ki 170 lóerőt...
Miért jönne létre három munkavégző tér? A Wankel tárcsája nem csak sima forgómozgást hanem alternáló mozgást végez, így a három tér térfogata sem konstansan egyenlő, hanem mindig változik.
Itt láthatsz pár képet a motorról, ez borzasztóan messze van a 4 litertől:
A fogyasztás az most is reális. Egy tárcsán fordulatonként 3 munkaütem van. A 2 tárcsás Renezisre fordulatonként 6 munkaütem jut,az 6 befecskendezés.
Egy sima négyütemű motornál két fordulatonként van 1 munkaütem, azaz egy 4 hengeres 4 ütemű motornál 1 fordulaton van 2 munkaütem, míg a Renezisnél 6. 1 fordulat alatt 2 befecskendezés vs 6 befecskendezés.
Eltérő működési elvű és felépítésű motoroknál nem célszerű összehasonlítani a teljesítmény, "hengerűrtartalom" és fogyasztás dolgokat, mert félrevezet. Még a végén kiderül, hogy az 1.3-as Swift azért eszik többet, mint egy 1.6 HDI mert az valójában nem is 1.3 hanem 2.6 :)
Először is egy hagyományos Otto motorban mit nevezünk hengernek? Az üreget a blokkban. Ezen az elven a Wankel motorban is áll az égéstér, amit a rotor forgása közben fordulatonként háromszor "használ" fel. Így tehát ez egyszer számolandó.
Másfelől a főtengely forgó mozgását nem a rotor forgása idézi elő, hanem az alternáló, bolygó mozgása, ami a rotor alakjából adódóan háromszorosa a rotorénak. Így elmondható, hogy rotoronként egy főtengely fordulatra egy munkaütem jut.
Nem kell számolgatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!