Mivel másabb egy autóban és egy haszongépjárműben használt dízelmotor?
Ahogy nézelődtem neten, feltűnt egy dolog a dízelmotorokkal kapcsolatban.
Autókban használt dízelmotoroknál legkiugróbb esetben is a lóerő érték duplája a nyomaték, de inkább kevesebb mint a duplája. Kamionoknál viszont akár három vagy négyszerese is a nyomaték érték a lóerőének.
Miben különböznek ezek a motorok, tekintve, hogy alapesetben dízelről beszélünk mindkét esetben, de a lóerő - nyomaték arány még csak köszönőviszonyban sincs egymással a két felhasználást tekintve?
Személyautónál nagy sebességgel kis sülyt mozgat. Kamionnál kis sebességgel nagy súlyt.
Kamionnál nagy motorral 2000-es fordulatnál mész 90-et úgy, hogy sokkal nagyobb a kerék, tehát a váltó lassan forgatja a kardántengelyt. 70-80ról a 35-40 tonnákat is gyorsítja a komoly légellenállás mellett.
Személyautónál pörög a motor 3ezreket 130 körül, a kerék kicsi, tehát ugye a váltó a féltengelyeket/kardántengelyt nagy sebességgel tekeri. Erre rádobsz egy trélert autóval, aztán máris nyöszörög a dombokon.
Teljesen más a motor mérete, karakterisztikája stb. A mérnökök hosszú évek és sokmilliárd euro "elpancsolásával" fejlesztik a motorokat a felhasználási területek szerint.
A 3,5t kisteherek is pl teljesen másak ilyen téren.
A legalapvetőbb különbség pl hogy adott esetben 3000ccm hosszú, vékony hengerekből adódjon össze vagy rövid szélesekből.
"Autókban használt dízelmotoroknál legkiugróbb esetben is a lóerő érték duplája a nyomaték, de inkább kevesebb mint a duplája. Kamionoknál viszont akár három vagy négyszerese is a nyomaték érték a lóerőének. "
Még mindig ez a nyomaték meg teljesítmény... :D
Keress vissza n+1 kérdésnél elmagyarázták már, mi az összefüggés a kettő között. A nyomaték mérhető, a teljesítmény a nyomaték és a szögsebesség ( ez származtatható a fordulatszámból) szorzata.
Csúnyán leírva:
Nyomaték X Fordulatszám = Egyenlő teljesítmény
(Ha Perverz vagy: P= M*Omega = M*2pi*f)
Ahogy növeled a motor méretét, úgy nő a mozgó/forgó alkatrészek tehetetlensége és az ebből adódó erők, amik nem nőhetnek a végtelenbe, mert nincs az az ötvözet, ami elviselné. Ahogy nő a motorok "hengerűrtartalma" úgy csökken a maximális és az ideális fordulatszám tartományuk.
Amíg egy 2 literes sor4 dízelt nyugodtan eltaposhatsz 5000-ig, addig egy 6 literest már jó esetben nagyon max 3500ig tudsz, egy 13 literes kamion motor meg már 2200-on határolva van. A dízelmozdonyok 60-90 literes 4 ütemű dízeleinek max fordulatszáma valami 1500 körül van, a 150 literes kétütemű dízelek ha jól emlékszem nem forognak el 1100-1200ig sem. A Wartsila 14 hengeres hajómotorja ami ~ 25 000 literes ( !!nem köbcenti!! ) az már csak 102 fordulatot tud percenként.
A motorok méretének növekedésével a fordulatszám jelentősen csökken, viszont ha a teljesítmény állandó akkor ez csak úgy fog kijönni, ha a forgatónyomaték a a fordulatszám csökkenéssel arányosan nő.
Miben különböznek a "nagy" motorok a kicsiktől? Műszakilag csak minimális dolgokban. Egy 13 literes kamion motor is ugyanúgy common rail, mint egy személyautó ( az első PD TDI motor is kamionban volt ).
Szám szerint meg:
ha egy normál nyergest nézünk, abban sor6-os 12-13 literes motor van. Az üzemi "zöld zóna" az általában 1000-1500 között van ( típusfüggő ). A teljesítményszinteknek megfelelően ebben a tartományban a max forgatónyomaték 1800-2600Nm között van.
Azért van 2600Nm, mert azt a 470 lóerőt 1600-as fordulaton adja le. 3200-as fordulaton ugyanehhez már elég lenne 1030Nm, 600-res fordulaton meg 550Nm lenne ugyanez a 470 lóerő. Ha megnézed az ilyen teljesítményű személyautók adatait, akkor egyezni fog ( pl az F10 550i az 600Nm-rel már majdnem leadja a 450 lovat alacsonyabb fordulaton is, az lényegtelen, hogy dízel/benzin ) .
Igazából ezek csak a méretükben különböznek, azzal együtt jön az alacsonyabb fordulatszám és azonos teljesítményhez így többszörös nyomaték kell. Itt külön ki kell emelni az azonos teljesítményt!
A régebbi nagy/haszonjármű dízeleknél azért nem voltak ilyen erős motorok, mint manapság. Az SK Mergák 15 literes V8 OM442-es blokkja kemény 1600Nm-t tudott a '80-as évek végén és a 2100-as határolásig leforgatva jött elő belőle a 350 ló :)
Ma a Scania DC16-os 16literes V8-a 3500Nm-rel és 730 lóerővel gazdálkodik. Picit erősebb, mint a 30 évvel korábbi dízelek :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!