Melyik a jobb kocsiba, Ültetőrugó vagy Lengéscsillapitó?
A megfáradt, szétvert futóművet nem ültetéssel javítjuk. A gyárinál jobb hangolást egyébként is nehéz kitalálni: azt épp eleget csiszolgatták, minden várható felhasználási területre megfelel. Nem nagyon tudsz rajta úgy alakítani, hogy valahol ne kelljen kompromisszumot kötnöd.
Ha lóg a futómű, lehet trükközni új lengéscsillapítókkal és rugókkal, de általában nem ezek okozzák a gondot. A kiverődött szilentek, gömbfejek, toronycsapágyak szokták bizonytalanná tenni az úttartást. Ilyenkor a lengőkarok, csonkállványok önálló életre kelnek, mindenfelé mozognak, te meg csak azt érzed, hogy az autó imbolyog, mint a tankhajó a viharos tengeren. Ezeket kell először kicserélni, a végeredmény meglepően jó szokott lenni utána.
A következő alkatrész a lengéscsillapító. Ez is megadja magát egy idő után, nem tart örökké a dugattyú és a henger illesztése, elfáradnak a szelepek, csökken a gáztöltet vagy eltűnik az olaj. Csere után jobban csillapítják a lengéseket, stabilabbnak tűnik az autó.
A rugókat csak a legvégső esetben kell cserélni, mert a tapasztalat azt mutatja, hogy ezek bírják legtovább a futóműben. Persze nem örökké: egy idő után elfáradnak, tekercsrugó esetén csökken a nyugalmi hossz és a rugóállandó, a lap- és torziós rugó deformálódik, de általában tíz évet ki szoktak húzni. Ha elöl nagyon alacsony az autó, akkor viszont lehet, hogy a két első rugó már elfáradt. Ilyenkor párban kell őket cserélni, lehetőleg olyanra, ami közelebb áll a gyári karakterisztikához, mint a benne lévők. Ez magától értetődőnek tűnik, de nem az: láttam már olyat, aki három garnitúra bontóból óccsóér' szerzett, lefingott első rugó után jött rá, hogy minden 10-15 éves autón ugyanúgy vannak elfáradva a rugók, ha tehát valódi eredményt akar elérni, újabb rugót kell keresnie.
Természetesen a felújítás után újra be kell állíttatni a futóművet és nem árt, ha a gumik is jók az autón. Sokan szoktak a futómű beállítása után nagyon meglepődni azon, hogy a jól ismert autójuk tud egyenesen is menni, kanyarban pedig nem törvényszerű, hogy 30 km/h fölött csikorog a gumi és nyúlóssá válik a kormányzás.
NEM.
El kell vinni egy futóműveshez, aki megmondja hogy PONTOSAN mi és hol lóg. Azokat ki kell cseréltetni egy autószerelővel, és utána a futóművessel beállíttatni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!