A repülőre fújós szárazsampont föl lehet vinni?
Ha így megsérül a gép burkolata, akkor az utastérben nem megnövekszik a nyomás, hanem csökken egészen addig, amíg meg nem egyezik az azon a magasságon lévő légköri nyomással, ami alacsonyabb 10-12 km-en, mint tengerszintnél, nem magasabb...
Az utastérben alapból maximum 2400 m-en lévő levegő nyomásával megegyező nyomás van. Ez nagyjából 0,74 atm, 0 °C esetén (ilyen magasan jellemzően kb ilyen hőmérséklet van), ez kb 25%-kal kevesebb, mint a földön. Tehát a repülő kb 11000 m magasan van, ez az utazási magasság, itt jellemzően -50 °C a hőmérséklet, légköri nyomás pedig 0,24 atm körül van (kb földi nyomás negyede), a kabinban pedig 0,74 atm nyomás uralkodik. Azaz ha sérül a gép valamiért és hirtelen elszökik a nyomás, beáll 0,24 atm-ra, azaz kb harmadára esik vissza. Őszintén szólva kétlem, hogy a spray ettől felrobbanna, azért elég stramm egy ilyen flakon, bőven túl van méretezve a biztonsága, mivel a gyártók nem akarnak ilyenért súlyos dollármilliókat veszíteni egy esetleges per következtében.
Nincs mit :)
Ahhoz, hogy egy ilyen aerosol felrobbanjon, hirtelen kell megadnia magát teljesen.
Találtam egy ilyet:
Itt az olvasható, hogy egy aerosolnak ellen kell állnia 14 atm belső nyomásnak is, mielőtt robbanna (210 psig).
Jellemzően butánt használnak hajtógáznak, annak a gőznyomása 25 °C esetén 2,4 atm, azaz szobahőmérsékleten nagyjából ilyen nyomású egy sztenderd dezodoros flakon.
14 atm felett robban csak, de tegyük fel, hogy valami selejtes flakon és már 10-nél is robbanna. Tegyük fel, hogy nem 25 fokos, hanem valamiért 35, azaz kb 3,5 atm a belső nyomás, és így van nálad a repülőgépen, ahol a kabinban 0,74 atm nyomás terpeszkedik a flakon külsején. Puff, hirtelen sérül a gép, elszáll a kabinnyomás, visszaesik 0,24 atm-ra, a flakonban meg 3,5 atm van. Semmi nem fog történni. 9,74 atm belső nyomás helyett 9,24 atm is elég lenne a robbanáshoz. De mint tudjuk, 3,5 atm van a flakonban (és ez már a 35 fokra hevített, selejtes flakon példája), azaz nem fog felrobbanni. Ha emiatt felrobbanna, akkor már valószínűleg a futószalagról leesés után is felrobbanna, még a gyárban.
Emiatt kétlem, hogy amit te mondasz több volna egy egyszerű városi legendánál. Vagy ha igaz, tuti voltak egyéb, számunkra ismeretlen körülmények, amik jelentősen módosították a képletet.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!