Autópályáról, vagy autóútról lehajtáskor kell irányjelzőt használni? Sokszor látom hogy amikor a lassítósáv elválik a külső sávtól, az előttem levő villogtat párat jobbra.
Hát… Az irányjelzővel kapcsolatban a tankönyvemben így hirtelen a következőket találom:
„Az útkereszteződés ELŐTT a bekanyarodási szándékának megfelelő irányjelzést kell adnia és a járművével elhelyezkednie, besorolnia az úttesten.” (6.2. Bekanyarodás, 2. bekezdés.)
„A besorolás előtt akkor kellő idejű az irányjelzés, ha a kormánykereket még nem mozdítja el az egyenes iránytól, de az irányjelzője legalább 3-4 villanással jelzi másoknak az Ön manőverezési szándékát.” (6.2.2. Balra bekanyarodás, 2. bekezdés.)
Ezekből még szerintem nem következik, hogy a kanyarodás végéig kéne indexelni, ha van kanyarodósáv… De nem állítom, hogy egy linkkel vagy egy megfelelő másik idézettel nem lehetne megcáfolni. Szóval tényleg nem olvastam most át az egész könyvet.
Viszont gyakorlati szempontból a megjegyzések:
– Jobb, ha a kanyarodás legelejétől a kanyarodás legvégéig indexelünk, mint ha teljesen elfelejtünk indexelni. Szóval érthető, ha a tanuló vezetőket inkább erre szoktatják rá.
– Mikor már a kanyarodósávban haladunk, akkor általában elég egyértelmű, hogy merre akarunk menni, szóval inkább ott felejts el indexelni, mint a sávváltás/sebességcsökkentés előtt. Aber bizonyos kereszteződésekben azoknak, akik balra akarnak kikanyarodni az útra egy mellékútról (szóval nem autópályán), sokat segíthet, ha a főbb útról balra kanyarodni szándékozók végig indexelnek, mert oldalról nem feltétlen olyan könnyű felmérni, hogy a kanyarodó sávban érkezik-e valaki.
akkor kell indexelni, ha sávot váltasz, illetve irányt.
Előbb egy kis kitérő:
Van az a szituáció amikor több sávos (párhuzamos) úton haladsz. Be akarsz kanyarodni pl balra egy kereszteződésben, átsorolsz a kanyarodó sávba, a sávváltáskor indexelsz ez gondolom alap (lenne).
A sok idióta ilyenkor úgy gondolja, hogy mivel kanyarodó sáv, nem kell indexelnie utána, pedig de, mivel egy teljesen másik sávba fog áttérni. Vannak olyan kereszteződések, ahol egy ilyen kanyarodó sávban ha haladsz, akkor keresztezi az utadat pár gyalogos (pl jobbra kanyarodásnál lehet, hogy a gyalogosnak zöld, vagy a bringásnak), ekkor nekik jó ha látják, hogy kanyarodni akarsz feléjük. Olyan kereszteződések is vannak ahol jobbra kanyarodásnál nincs lámpa, csak macisajt, ekkor is jó ha a többi résztvevő látja a szándékodat.
Ilyenkor felugrik a kérdés, hogy a többi ember mié' nem tudja, hogy kanyarodni akarsz, hisz kanyarodósávban vagy. Igen, csak épp jó eséllyel ő nem látja a TE felfestésedet, illetve esetleg nem ismeri a helyszínt.
Noh, de tovább a kérdésben szereplő helyszínre. Amikor a lehajtó sávba hajtasz, indexelsz oké. Utána viszont te már nem váltasz irányt, nem fogsz másik sávba behajtani (kereszteződés), lényegében egyenesen haladsz a sávban. Ezért szerintem ott már nem kell indexelni.
Tehát itt amikor a külső sávba átváltasz, akkor indexelsz:
[link] ,19.244502,3a,75y,117.19h,79.73t/data=!3m4!1e1!3m2!1sN7_rQqdJfcTKe5dab4IdIQ!2e0
Kicsit előrébb itt pedig már minek?
[link] ,19.245921,3a,75y,152.48h,81.58t/data=!3m4!1e1!3m2!1sVk__k1rjElUx3eZjTU5HUg!2e0
Természetesen kell!
"Irányváltoztatás, irányjelzés
29. § (1)206 Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2)207 Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is. A jármű vezetője egyéb esetben (pl. útkereszteződésben kanyarodó főútvonalon való továbbhaladás esetén) is adhat irányjelzést, ha ezzel továbbhaladási irányáról a közlekedés más résztvevői számára többlettájékoztatást ad, az irányjelzés azonban megtévesztő nem lehet.
(3) Az irányjelzést irányjelző készülékkel, ilyen készülékkel fel nem szerelt jármű esetében pedig karral vagy jelzőtárcsával kell adni, oly módon, hogy az elölről, hátulról és a megfelelő oldalról jól látható legyen."
Gondolom ez elég világos.
Kis kiegészítés magamhoz :D
Persze a fel- és lehajtó sávon nem kell végig irányjelzőzni, csak amikor sávot váltva elhagyod a pályát, vagy épp felhajtasz rá! Ez utóbbi azért is jó, mert az értelmesebb közlekedők segíteni tudják a besorolásodat azzal, hogy a áttérnek belső sávba, ha az épp üres.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!