Mit jelent kerékpárnál, hogy 1 vagy többsebességes?
Nem a gyorsaságot szabályozza, hanem az áttételt. Az egysebességes kerékpár olyan, mint a régi Csepel bicikli: nagylánckerék, kislánckerék, azt' csókolom. Sík úton kényelmes hajtani, nem kell nagyon tekerni, ha akarod, még gyorsan is lehet vele menni - de emelkedőn felfelé már igencsak taposni kell a pedált, hogy tartsd a tempót, kényelmetlen úgy hajtani. Elindulni is kemény vele, éppen ezért volt divatban, hogy a pedálra állva lökték magukat induláskor a Marika nénik és Jóska bácsik.
A többsebességes kerékpáron vagy a hátsó agyban van váltó, vagy több lánckerékpár van, így többféle áttétel valósítható meg a pedál és a hátsó kerék között. Lehet például rövid áttétel: ekkor tekersz, mint az őrült, a bicikli meg alig megy, viszont könnyű taposni a pedált. Emelkedőn jól jön. De lehet hosszú is az áttétel: mész a biciklivel, mint az őrült, közben meg alig kell hajtanod, alacsony a csapásszám (azt hiszem, ez rá a szakkifejezés). De ha gyorsítani akarsz, akkor keményen rá kell állnod a pedálra, mert másképp nem fog menni.
Többsebességes biciklivel is lehet gyorsan és lassan is menni, ugyanúgy, mint az egysebességessel, csak a váltós biciklin többféle áttétel van, így minden helyzetben találsz olyat, amivel kényelmes hajtani, nem kell nagyon gyorsan tekerned és nem szakad le a lábad az erőlködéstől. Egysebességesen ez nem mindig megoldható.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!