Nyerges, vagy pótos kamiont könnyebb vezetni?
Amihez hozzászoksz. Én a nyergest jobban szeretem, simábban megy előrefelé, hátrafelé is egyszerű és csak egyszer kell ajtót nyitni(hűtős pót). Jártam tandempótossal is, abban azt nem bírtam, hogy rakottan nagyon leng hosszirányban. Ha elképzeled a pótkocsit metszetét,a rövid tengelytáv miatt, a forgásközéppont kb a pót közepére esik, viszont nagy a raktér ( és a rakomány súlyának) ettől számított túlnyúlása, ezért sz@r úton hosszirányban eléggé "billeg", amit egyedül a vonófej csillapít, ezért libeg az egész szerelvény és ez qrvára idegesítő. Kétszer is kell ajtót nyitni, minden le és felrakodásnál akasztani kell, esőben hóban. Húú én nagyon utáltam :) Annyi előnye volt talán, hogy a tandem szerelvényeknél az első tengely is légrugós ( e fölött van a fülke légrugós csillapítása a fülkében meg az ülés légrugós ) ezáltal kevésbé rázott rossz úton, mint a laprugós első tengelyű nyergesek.
A hagyományos forgózsámolyos pótos szerelvénnyel nem dolgoztam, azzal csak a jogsit csináltam. Azzal is akasztgatni kell rakodásnál ( ha hűtős, én meg csak hűtővel dolgozok ), fujj :) Ennek viszont jóval kisebb a kanyarodási sugara, tehát ahol ezzel épp befordulsz ( pedig ez 18.75m hosszú) , ott már a 16,5 méteres nyergessel a nagy tengelytáv miatt már nem, a félpót kerekei a padkán mennek, szűkebb helyeken jobb. Mivel a itt a pótkocsin nagy a tengelytáv ( egy tandempóthoz képest, ugye itt legelöl és leghátul van a tengely), ezért a vonórúdnak csak a vontatásban van szerepe, szemben a tandemmal, ahol kiegyensúlyozó szerepe is van. Sima pótosnál nem fordulhat elő az, hogy egy rosszul rakott pótkocsi miatt, a vontató utolsó tengelyén nő meg nagyon a tengelyterhelés ( akár büntihatár fölé is).
Tolatni rosszabb vele ami a 2 forgáspont következménye, de csak meg kell szokni. Ami még érdekes, az a fékezés. Forgózsámolyosnál egy rosszul összehangolt szerelvénynél ( vagy egy rossz vezérlő szelep esetén ) előfordulhat, hogy nem a pótkocsi fékez először ( a többinél is persze ), de itt a a két forgáspont miatt, a pótkocsi első sarka ki tud törni oldalirányba, ami nem kicsit balesetveszélyes.
Összefoglalva, SZERINTEM a nyerges messze a legegyszerűbb és legkényelmesebb vezetés szempontjából.
Fordulásnál legjobban a forgózsámolyos követi az ívet, majd a tandem és végül a nyerges a legrosszabb. Főleg szűk kanyarokban.
Tolatásnál Tandem, nyerges, forgózsámolyos a sorrend.
Nyergessel például igen nehéz jobbra tolatni, mivel a tükörben semmit sem lehet látni.
A forgózsámolyos meg ugye két helyen "törik".
Csúszós úton viszont ez a legstabilabb, utána a tandem és végül a nyerges a nagyon rövid tengelytávú vontatóval.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!