A magasság növekedésével mért lesz egyre nagyobb a különbség a valòs repülési sebesség és a kijelzett sebesség (indicated airspeed) értékei között?
A repulogep sebesseget un. Pitot-csovel merik, ami voltakeppen a szembe "jovo" levego nyomasabol szamitja ki a sebesseget.
Namost, ez tengerszinten jol mukodik, de ahogy felfele mesz, mind ritkabb lesz a levego, tehat hiaba mesz ugyanolyan gyorsan, a pitot-csore hato nyomas egyre kisebb, es a muszer egyre kevesebbet mutat.
Pl. tengerszinten ha 500 csomoval mesz, a muszer is 500 csomot mutat... de 10 km magassagban ha 500 csomoval mesz, a muszer kb 300-at mutat, mert a levego surusege kozel feleakkora.
Ne felejtsük ki a hátszelet sem.
Én már utaztam Boeing 747-en 1180km/h Ground Speed-del, vagyis földhöz viszonyított sebességgel. Persze jókora hátszelünk volt.
Mivel a levegő mozog a valós Air Speed jóval alacsonyabb volt.
Gondolom ez okozza az általad kérdezett különbséget.
IAS (indicated airspeed): a Pitot-cső által mért sebesség. Ez valóban elég pontatlan tud lenni nagy magasságon.
TAS (true airspeed): a Pitot-cső által mért sebesség a magassággal és a levegő hőmérsékletével korrigálva. Ezt manapság számítógéppel számolják valós időben, és nagy magasságon jellemzően Mach-ban mérik, mert a repülő viselkedését nagyban befolyásolja, hogy mennyire közelíti meg a hangsebességet.
Valós sebesség (ground speed): A földhöz viszonyított sebesség. Doppler radarral mérik, vagy manapság inkább GPS-szel. (#2-nek igaza van abban, hogy a felszínre vetített sebesség kisebb a valós sebességnél, mert nagyobb sugarú "körben" repül a repülő, de a Föld ~6375 km-es sugarát és a repülő ~10 km-es utazómagasságát tekintve az eltérés kb. 1,5 ezrelék)
Tehát az IAS pontatlan, de még a TAS is különbözik a valós sebességtől attól függően, hogy épp milyen szélben halad a repülő. Ehhez tudni kell, hogy a troposzféra felső rétegében, 7-12 km magasságban található az ún. jet stream, egy viszonylag állandó, nyugat-keleti irányú szél, amely mérsékelt égövön akár 100 csomó feletti sebességgel fúj. Mivel a repülő utazósebessége a levegőhöz képest (true airspeed) jellemzően állandó, ezért a valós sebesség hátszélben több, ellenszélben kevesebb lesz. Az áramlás nyugat-keleti iránya miatt pl. egy Európa-Amerika út akár egy órával tovább tart, mint ugyanazzal a géppel visszafelé.
Kerdezo: Azert hasznalnak IAS-t, mert ez tukrozi leghubben, hogyan viselkedik a repulogep az adott kozegben. Ritkabb kozegben nehezebb fennmaradnia, igy (a levegohoz viszonyitva) gyorsabb kell legyen.
Pl ha 200 IAS-nal esik at, akkor mindik 200 IAS-nal esik at, mindegy hogy az 200 csomos vagy 350 csomos valos sebesseget (TAS) jelent.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!