Várható a közúti közlekedés jelentős felgyorsulása?
Magyarországon biztosan nem várható ilyen.
Egy jelentősebb sebességemeléshez először is megfelelő út szükséges- ahogy írtad is-, másodsorban megfelelő gépjárműpark és megfelelő sofőrképzés.
A gépjárműpark ilyen szintre javulása nem várható ( lényegében egy tartós 150 fölötti biztonságos utazáshoz E-Klasse szintű autók kellenének..), ameddig Tolnában az írástudatlanok olcsóért megveszik a jogsit, addig jobb ha ilyenről nem is álmodunk. Továbbá szükséges lenne valami vezetéstechnikai tréning kötelező jelleggel, ugyanis nem mindenkinek van autóversenyző/rally múltja, ha 180-nál megcsúszik az autó, azt össze is kéne tudni szedni. Annak semmi értelme, hogy legalizáljuk 3 millió embernek, hogy irányítatlan kocsikkal 150+ tempóban csússzanak a szalagkorlát/árok felé. :)
Ehhez ki kell zárni az emberi tényezőt. Ha nagy tömegben elterjednek a megfelelő biztonsági rendszerek és ezek megléte és működése is könnyen ellenőrizhetővé válik, akkor nem tartom kizártnak. Egyrészt az autók menetstabilitását kell ehhez olyan szinten kontrollálni, hogy semmilyen körülmények között ne történhessen az eddig megszokottnál jóval nagyobb sebesség miatt egyszerű kisodródás. Aztán fontos az emberi tényező kizárása a követési távolság betartásából és főként a sávváltásból. Ezek szerintem még sokáig nem terjednek el olyan szinten, hogy lényegesen megemelhető legyen a sebességhatár.
Gond az is, hogy a mai járművek jelentős része nagyon gazdaságtalanul megy már 130-nál is, a 160-180-at pedig már sok autó alig éri el (mert pl. gyenge motorral rendelték).
Tehát szerintem hosszú távon várható gyorsulás, de nem 10 és talán nem is 20 éves időtávon belül.
Ma egyébként a gazdaságosabb és biztonságosabb, de egyáltalán nem gyorsabb közlekedési forma, a konvojok fejlesztése az aktuális. Ennek az a lényege, hogy a járművek között adatkapcsolat van, elektronika tart a megszokottnál kisebb követési távolságot egy vezérjármű (pl. egy kamion) és a mögé besoroló járművek között, az utóbbiakat teljesen automatikusan vezetve. Ez elsősorban a teherforgalomban lesz hasznos, mert egyrészt több jármű a másik a szélárnyékában tud haladni, így spórolva üzemanyagot, másrészt pedig azért, mert így a konvojba becsatlakozva a járművezetők menet közben tudnak pihenni, hiszen csak a legelső jármű vezetője vezet. Ezt a technológiát mostanában tesztelik, de a bevezetésére még sem a jogszabályi környezet, sem maga a technológia nem érett meg.
Egyébként sok ország éppen azért döntött a gyorsvasúthálózat fejlesztése mellett, mert ezeknél már rendelkezésre áll a közútinál lényegesen gyorsabb haladást biztonságos keretek között, az emberi tényező szinte teljes kizárását biztosító technológia. Ezért középtávon én biztos vagyok abban, hogy a távolsági közlekedésben hosszú távokon a repülés, közepes távokon pedig a vasút lesz a nyerő megoldás és a közút mindezekhez csak nagyon lassan vagy egyáltalán nem tud felzárkózni. (A vasúttal kapcsolatos okfejtésem nyilván furán hangzik egy olyan országban, ahol a leggyorsabb vonatok is csak 160-nal csoszognak, de a - nem csak nyugat-európai - trendek ezt mutatják.)
Igen, ha az autók repülni fognak!
A magyar utakon csak lassulunk majd a kátyúk miatt!
Próbáltad már a forma 1-et?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!