A kresz kimondja, hogy a kereszteződés előtt mennyivel kell megadnom az elsőbséget? Vagy az utca metszésponta az én sávom vége, és odáig előre gurulhatok?
Najó, először az általános szabályok:
- ahogy a múltkor itt a GYK-n egy kisebb vitából kiindulva megtudtam lámpánál MINDIG van vonal is (legalábbis kötelező felfesteni, utána persze lekophat)
Ide ez:
"
az útkereszteződésnél - a kijelölt gyalogos átkelőhely, illetőleg a megállás helyét jelző útburkolati jel, ezek hiányában a fényjelző készülék előtt - meg kell állni;
"
vonatkozik.
"
a)38 „Elsőbbségadás kötelező” (9. ábra); a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésben elsőbbséget kell adni a keresztező (betorkolló) úton
"
Mivel nem kötelező a megállás, úgy adsz elsőbbséget ahogy tudsz, a lényeg valóban az, hogy az
"
(3) Útkereszteződést járművel csak olyan sebességgel szabad megközelíteni, hogy a vezető eleget tehessen elsőbbségadási kötelezettségének és e tekintetben másokat a jármű sebességével ne tévesszen meg.199
"
"
b) Elsőbbség: továbbhaladási jog a közlekedés más résztvevőjével szemben. Azt a járművet, amelynek elsőbbsége van, az elsőbbségadásra kötelezett nem kényszerítheti haladási irányának vagy sebességének hirtelen megváltoztatására. Azt a gyalogost, akinek elsőbbsége van, az elsőbbségre kötelezett nem akadályozhatja és nem zavarhatja áthaladásában.
"
"
ÁLLJ! Elsőbbségadás kötelező” (11. és 12. ábra), a tábla azt jelzi, hogy az útkereszteződésnél - a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt, ilyen útburkolati jel hiányában az útkereszteződésbe való behaladás előtt - meg kell állni, és az a) pontban említett úton érkező jármű részére elsőbbséget kell adni.
"
RÉGEN volt az, hogyha nincs vonal, a STOP tábla vonalában kellett megállni. Ez azonban már nem így van, mert sok helyen a STOP tábla akár 5-10m-re van a kereszteződéstől, ilyenkor kétszer kellett megállnod. Egyszer a stop tábla vonalában, majd mégegyszer a valós elsőbbségadás miatt. A jogalkotó ezt a hülyeséget küszöböli ki az új szabállyal, hogy rád bízza hol állsz meg, a lényeg hogy elsőbbséget tudjál adni, és persze álljál meg, azért STOP.
Jobbkéznél szintén nincs lefektetve hol álljál meg, a lényeg hogy elsőbbséget tudjál adni.
Ennyit a megállásról, akkor most nézzük a kanyarodóra vonatkozó szabályokat:
"
31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.
"
"
(3)203 A járművel másik útra - ha közúti jelzésből más nem következik - jobbra kis ívben, balra nagy ívben kell bekanyarodni, úgy, hogy a jármű a bekanyarodás után a menetirány szerinti jobb oldalon maradjon.
.......
"
A probléma csak az, hogy ebből nem derül ki, a kanyarodó milyen íven kanyarodhat, erről pont nem ír a KRESZ.
De azt gondolom (nem jogi emberként) hogy itt egy 50-50% kihozható lenne. Számodra azért, mert nem adtál elsőbbséget, a kanyarodónak pedig azért, mert nem megfelelő íven kanyarodott.
Egy másik fórumon olvastam ezt a részletet egy határozatból:
"
a baleset bekövetkeztéért mind a két fél felelős, mivel balra történő kanyarodásukat nem nagy ívben, a menetirány szerinti jobb oldalon maradva tették meg, hanem a kanyarodás ívét lerövidítve, de egymást megkerülve szándékoztak kanyarodni, így összeütköztek
"
Vagyis ha neked is ívet lerövidítve jött, akkor ha jó az ügyvéded, lehet hogy rá tudod verni, mert a baleset kiváltó oka egyértelműen az volt, hogy a kanyarodó levágta az ívet. Nyílván a kereszteződéstől fényévnyi távolságra (elvileg mindegy hogy az most 1,5 m vagy 100m, vagy 1000m) nem kell elsőbbséget adnod, a kereszteződésbe való behaladás előtt olyan módon, hogy elsőbbséget tudjál adni. Vagyis ha a kanyarodó szabályosan kanyarodott volna, a menetirány szerinti jobb oldal felől, akkor elvileg nem mehetett volna neked.
Mindazonáltal viszont tudni kéne hol jött beléd, hol van az autódon sérülés, bal vagy jobb oldalon...
Most nézem csak, hogy a jogi fórumra is beírtad az esetet :) (igen, most lebuktál :P, és a határozat 50-50% lett első körben (akkor ezek szerint egész jól megtippeltem látatlanba :P
Sikerült a fellebbezés? Van valami hír?
Azért nehéz helyzet ez, mert igaz hogy elvileg neked lenne igazad, de tudod ilyen elsőbbségi dologban általában mindig annak a javára billen a mérleg, akinek elsőbbsége van. Nehéz egy ilyen esetben 100%-ra az elsőbbséggel rendelkezőre verni a balhét. Márpedig jellemzően vagy 100%os ítélet, vagy 50-50% szokott születni, köztes (mondjuk 30%ban Te, 70%ban a kanyarodó) nem igazán. 1,5m túl kevés az egyértelműséghez szerintem, ha lenne legalább 2-3 méter, akkor már sokkal tisztább lenne a szitu...
Ha jó az ügyvéded, akkor talán meg tudjátok nyerni. 150e ft-ért viszont én nem pereskednék, mert nincs értelme. Ha az igazság harcosa vagy, akkor hajrá!
menj vissza kocsival ,sőt 2 vel és ha nincsen sok kocsi rekonstruálni kell a helyet ,ha erre mód nincsen akor video felvételt vegyél a helyrol csinálj képeket ha rendőr ugy itáli meg te vagy hibás,és te aláirtad elfogadtad kakiban vagy ,ha nem irtál semit és kiadják te is kakis vagy akor felebez !és kérj képeket a rendőrtől a helyszinről.
hogyan történt kapot el a kocsi .
jogod van rá ,biroságra vinni.
Ez egy régi kérdés, de az elv azóta sem változott.
Ha elsőbbségadásra vagy kötelezett, akkor is meg kell tenned, ha a másik fél szabálytalan. Akár olyan áron is, hogy a szokásostól eltérő manővert, elkerülést, stb. igényel a részedről.
Tehát már a megközelítést is úgy kell végezned, hogy eleget tehess ezen kötelezettségednek akár megállással is még ha ezt tábla nem is jelzi.
Szóval ökölszabály.
Amikor elsőbbséget kell adni, akkor nincs magyarázkodás. Vagy adsz, vagy nem. Ha nem, te vagy a hunyó.
Ha történetesen egy gumikerekes vasúti szerelvény jön 25 kocsival, vagy egy lángoló kamion tolatva, akkor is neked kell alkalmazkodni.
Jelntős szöveg került ide, de a lényeg kimaradt:
Az útkereszteződésekben van egy ún. kereszteződési négyszög. Az elsőbbséggel rendelkező járműnek ezen belül van elsőbbsége. Ez a négyszög az úttestek hosszabbított szélei mentén rajzolható be.
Hogyha ezen a kereszteződési négyszögön belül történt a koccanás, akkor a kédést feltevő egyértelműen - 100%-ban - hibás. Ha pedig azon kívül, akkor a balra kanyarodó másik vezető követett el szabálysértést.
Amennyiben a kérdező még nem érintette a kereszteződési négyszöget, és a felezővonalon/terelővonalon belül állt meg a saját forgalmi sávjában, akkor ő semmiféle hibát nem vétett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!