Mivel müködik és mivel töri fel a jeget a jégtörő hajó?
Probálok keresni az interneten olyan rajzot a jégtörő hajóról ahol az alját is mutatja és azt a részét is ami feltöri a jeget a vizen.
Sima hajóról már láttam rajzot milyen motorja van neki és kormány alkatrésze van, belül a hajó motorházát is láttam rajzos keresztmetszeneten.
A jégtörő hajónak elnyújtott orra van, ami segít hogy felszaladjon a jégre, amit a súlyával összetör.
Legalábbis a régiek így működtek.
Az újjabbak már kicsit mások:
A Széchenyi jégtörő hajó
Épült: 1988, Ganz Danubius Hajó- és Darugyár Óbudai Hajógyár
Típus: ikerdöngölős jégtörő-vontató
Hossz: 40,55 m
Szélesség: 9,33 m
Fixpont magasság:7,85 m
Legnagyobb merülés: 1,90 m
Vízkiszorítás: 420 tonna
Főgép teljesítmény: 2 x 735 kW (2 x 1000 LE)
Fogyasztás jégtörés közben: 130 l/üzemóra/főgép + 30 l/üzemóra segédüzem (kb 290 l/óra)
Személyzet: min 6 fő, jégtörésnél 10 fő
Specifikus berendezések:
döngölő: a hajót billenő-csavaró mozgásba hozza (mintha tengeren a hullámok mozgatnák), így nem csak a súlyánál fogva képes jeget törni;
megerősített orrkiképzés: 20 mm vastag nagy szilárdságú acéllemez borítás (normál hajókon 6 mm), különleges merevítő bordázat, kanál alapú orrkiképzés a feltört jég jobb elvezetésére;
különleges farkiképzés: hátramenetben is hatékony jégtörés, széttört darabok zúzása. 30 cm vastag síkjégben 3-4 km/h sebességgel képes haladni, akár napi 30 km-t tud törni. Fenékig összetorlódott jég, ún. jégtorlaszok bontására, jégrombolásra alkalmas.
Pontosan, ahogy az előttem szóló írta. Kis kiegészítés: a Dunán máig használják mind a ráfutós, mind a döngölős jégtörőket. Általában nagy torlaszoknál az a bevett szokás, hogy párban mennek, egy döngölőshöz egy ráfutós van beosztva.
A ráfutós a hagyományos jégtörő, megerősített hajótest és orrkiképzés, kanál alakú orr. Egyszerűen ráfut a jégre, és súlyánál fogva megroppantja. A döngölős jégtörő hátsó fedélzetén van egy hatalmas excentrikus lendkerék, ez a "döngölő", ami többnyire a segédmotorról üzemel. Ez ad hosszirányú és keresztirányú billegő mozgást a hajónak.
Magyarországon a nagy jégtörők közül Jégtörő 1-től 6-ig ráfutós (6 db), 7-11-ig és a Széchenyi pedig döngölős (szintén 6 db).
Az oroszoknak még atommeghajtású is van belőle.
A hajó orrába hihetetlenül vastag anyagok vannak. A kiképzése pedig olyan mint ahogy azt az első írta , A súlyával töri a jeget ,ezt úgy csinálja hogy a hajó orra mindig a jég fölött van és lefelé préseli a jégréteget a hajó test alá.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!