Szombaton voltak az első rutinóráim, az oktatóm szerint nem voltam rossz, bár én nem így érzem. Hogyan csináljam?
Beülsz, ülést, tükröt beállítod.
Övet becsatolod.
Mielőtt beindítanád kinyomod a kuplungot.(tövig)
Kézifék kiold.
Elindulás: Biztosan mondta az oktatód, hogy csúsztasd a kuplungot. Nos, ne tedd le a sarkad, kb. félig felengeded a kuplungot(fogáspontig) és utána kezded csak el lassan engedni a kuplungot(csúsztatni), közben kis gáz, nem menj 2000 felé(fordulat).
Nem baj, ha nem sikerül teljesen középig felengedni, ezen ne görcsölj, el lehet úgy is indulni, hogy végig csúsztatod a kuplungot, de akkor beletart egy pár másodpercbe az elindulás, ami ugye forgalomban már nem megengedett.
SZóval ahogy mondtam, kuplung fogáspontig, érezni fogod, kicsi, egyenletes gáz, mert, ha lekapod a lábad a gázról akkor lefulladsz és csúsztatod a kuplungot.
Váltás: Ugyanúgy kuplung kinyom, váltásnál, ne nyomj gázt, kuplungot gázzal együtt, csak elindulásnál szabad használni.
Miután váltottál, felengeded a kuplungot, itt már engedheted gyorsan, lényeg, hogy ne csak elengedd, valamennyire fogd meg, mert akkor elkezd döcögni az autó.
Szituáció: Ahogyan írtad, 3-asban vagy, jön egy piros, kuplung kinyom, üresbe teszed és gurulsz(ugye váltásnál mindig kell a kuplung), mikor megszeretnél állni, kinyomod a kuplungot megint csak és fékezel, ennyi a technikája.
Úgy is lehet fékezni, ahogyan az első kommentelő írta, de így az egyszerű és a biztos, javaslom így csináld, az oktatód is ezt fogja követelni.
Állítólag nem igazán nézik jó szemmel, hogy üresbe teszed és gurulsz, márpedig ez az ésszerű, amikor én tanultam így csináltam(mert mindenki így csinálja és így gazdaságos, valamint ésszerű), de van aki szól érte, hogy nyomja a lámpáig a gázt, mindegy, majd megkérdezed tőle.;)
Lényegében ennyi az egész, így leírva soknak tűnik, de pár óra után nevetni fogsz magadon, hogy mennyire adja magát a dolog.:)
Én is ugyanígy mentem vezetni, egy métert nem vezettem előtte. Először én is gondolkoztam, hogy mist, s hogy, de kérdeztem és tapasztaltam.
Gyerekjáték az egész, nem véletlen, hogy ennyi embernek van jogsija.
Ha valami nem tiszta kérdezz nyugodtan.
"Szituáció: Ahogyan írtad, 3-asban vagy, jön egy piros, kuplung kinyom, üresbe teszed és gurulsz(ugye váltásnál mindig kell a kuplung), mikor megszeretnél állni, kinyomod a kuplungot megint csak és fékezel, ennyi a technikája."
Ha már úgyis üresben van, akkor minek megint kuplungolni, koptatni kell a kinyomócsapágyat?
:D
Kérlek ne kekeckedésnek vegyétek, csak leírom az én véleményem:
"Beülsz, ülést, tükröt beállítod.
Övet becsatolod.
Mielőtt beindítanád kinyomod a kuplungot.(tövig)
Kézifék kiold. "
Én így indítok:
- seb. váltót ki üresbe (előtte vagy van kuplung vagy nincs, végülis tökmindegy)
- kuplung benyomod (van aki úgy mondja hogy kinyomod, tökmindegy. A pedált benyomod arra a kuplung kinyom :)
- indítasz, kuplungot még nyomod
- amikor beindult, vársz 1-2 másodpercet hogy a motor magához térjen, kicsit felkapja az olajat
- mégegyszer ellenőriz a váltó hogy tutira üresben legyen
- kuplung felenged
Annyi van még, hogy én a kuplung felengedésével egy időben nyomom még a féket is, mert ha véletlen mégis seb.ben maradna az autó, garantáltan nem fog megugrani. Max lefullad, de megugrani nem. Ez már kicsit nagyobb gyakorlatot kíván, de nem árt ha megtanulod. A biztonság mindenekfelett....
Amúgy ügye elindulásra pedig SIKK szabály:
- sebesség
- irányjelző
- körültekintés
- kézifék
"
Nos, ne tedd le a sarkad, kb. félig felengeded a kuplungot(fogáspontig)
"
Ez egy örökös "vita", mindenki másképp csinálja. Én pont hogy leteszem a sarkam, sokkal könnyebb úgy csinálni szerintem. Sarkad lent marad, csak a lábfejed mozgatod, nem az egész lábad. A lábfejeddel sokkal finomabb mozdulatot tudsz cisnálni mint ha az egész lábad a levegőben kalimpál. PLusz a levegőben tartva hamarabb elfárad. A lábfej azért kevésbé fárad el...
"
Szituáció: Ahogyan írtad, 3-asban vagy, jön egy piros, kuplung kinyom, üresbe teszed és gurulsz(ugye váltásnál mindig kell a kuplung)
"
Két dolgot különítsünk el:
Van az oktatás, meg a vizsga, és van a való élet. Sokmindent másképp csinál az ember az iskolában mint utána az életben. A vizsgán úgy kell vezetned ahogy tanultad, és a szabályok alapján, nem foglalkozva a fogyasztással. Ha már lesz jogsid és saját pénzből állod a benzint, akkor bizony minden csepp elégetett benzin számít, akkor már úgy vezetsz hogy minél kevesebbet egyen az autó. De az oktatásnál, vizsgán ez nem szempont, csakis és kizárólg a szabályos és biztonságos vezetés.
Ha vizsgán kiteszed üresbe és úgy gurulsz, abban a szent minutumban meg is buktál. Szabály szerint (nem kresz, de vezetéstechnika) nem illik üresben gurulni.
Mégpedig azért nem, mert üresben az autó "irányíthatatlan". Nem reagál a hirtelen gázadásra (ha esetleg olyan szitu lenne, akkor abból nem tudsz kikeverdni), instabilabb, fékezni is csak a lábfékkel tudsz. Egy hirtelen sávváltást pl. nem tudsz olyan lazán előadni, sokkal jobban kell figyelni.
Tehát ezek miatt az üresben gurulás nem javallott vizsgán és oktatásnál.
Ezért a helyes sorrend:
3asban gurulsz, nem adsz gázt, vagyis motorfékkel haladsz. Amikor már érzed hogy kezdene leesni a fordulatszám és elkezdene rángatni az autó, akkor kuplung be, kiveszed üresbe, kuplungot felengeded és jobb lábbal ráállni a fékre, és szükség szerint fékezni.
folyt köv.
Ezt ki ne próbáld most még, csak mondom érdekességképpen, hogy a váltót üresbe kivenni kuplung nélkül is ki lehet. Szépen ki kell várni a fordulatot és amikor érzed hogy jó, akkor a kezed rátszed a váltókarra és szép finoman kihúzod. De nem most. Majd saját autón amikor nem a vizsga a tét :)
Az előbb azt írtam hogy amikor leesne az alapjárat közelébe a fordulat, akkor veszed ki 3-asból. De mikor is van ez? Hát ezt érezni kell. Kérd meg az oktatód egyszer hadd gurulj motorfékkel 3asban és hadd érezd hol kezdene el fulladozni, hogy tudjad mennyi az annyi...
Van olyan oktató aki úgy tanítja hogy piros felé közeledve viszza kell váltogatni (3as után be 2esbe), van akinél ezt nem kell. Végülis ez mindegy, egyéni szokás kérdése. Majd ahogy az oktatód akarja, úgy csináld.
A fékezést sosem a kuplungolással kezdjük, hanem mindig először a fékpedállal! Ez alapszabály! Nem a kuplungtól fékeződik az autó, hanem ahogy a neve is jelzi a fékpedáltól. Plusz amíg nyomod a féket addig is motorfékkel lassul az autó sokkal jobban mintha a kuplunggal szerencsétlenkedsz és közben megteszel még X métert....
Tehát mindig először fék és csak utána kuplung, sosem fordítva!
"
Állítólag nem igazán nézik jó szemmel, hogy üresbe teszed és gurulsz, márpedig ez az ésszerű
"
A biztonság mindenekfelett, lsd. amit előbb írtam.
És akkor most jöjjön az a része amikor már lesz saját jogsid és saját autód:
A való életben örökös vita ez a "hogy eszik kevesebbet az autó" motorfékkel vagy üresben. Motorfékkel a fogyasztás nulla, üresben nagyobb távra tudsz elgurulni. Mindig a szitu dönti el melyik az optimálisabb. Ha már messziről látod a pirosat akkor üres. Ha közelről veszed észre a pirosat akkor motorfék. A motorféknél is lehet csak egy seb.ben gurulni vagy visszaváltogatni, ízlés kérdése.
4-es, megállni 1esben kell, úgy tudom, nem szabad üresben! Vagy rosszul tudom?
Nem kötözködni szeretnék, tényleg érdekel, tanuló vagyok én is:)
Én úgy szoktam megállni, hogy pl 4-esből lelépkedek 1-esig, esetleg 2-ig, majd onnan le 1-be. Közben elengedem a pedálokat, hadd fékezzen be a motor is (a váltástól) majd megállok. Üresbe nem szoktam rakni, attól félek:D Van hogy a régi autón nem csúszik a váltó, de az rika ma már:)
A legfontosabb, hogy ha 1-esből mény 2-be, majd 2-ből 3-ba, mindig óvatosan hozd vissza a kuplungot, mert megrándul az autó! ez kb 3-4 mp autótól függően! Ha innen kapcsolsz feljebb, elég 1-2 mp is. De soha ne "kapd fel" a lábad a kuplungról:)
Off: Mielőtt én vezetni kezdtem, azt hittem, a kuplung az a kézifék:DDD Szóval ne aggódj:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!