Hogyan kell használni a motorkerékpárok váltóját?
Annyit tudok, hogy balkéznél van a kuplung, és hogy szekvenciális váltó van rajtuk, de leírnátok részletesen, hogyan kell használni?
És még az is érdekelne, hogy menet közben honnan tudom, hogy melyik sebességben van a motor?
Előre is köszönöm!
16/f
Bal lábadnál van egy kar.
Tegyük fel üresben van:
1 kattanást tolod lefele, akkor 1-es.
1 kattanás felfele, megint üres
És innentől kezdve minden felhúzás 1 fokozatot jelent felfele.
Értelem szerűen visszafele ugyan ez.
Azt, hogy hanyadikban van egyszerűen megjegyzed...
Nagyon sok motoron az üresnek van egy visszajelző lámpája.
Meghúzod a kuplungot, oszt' taposol egyet a karon. Általában ha lefelé nyomod, egyet kapcsol lefelé, ha felhúzod, egyet felfelé. Sportmotorokon néha meg szokták fordítani, illetve üresből egyesbe is általában lefelé taposva kell kapcsolni.
Vagyis a váltókarral nem közvetlenül választod ki a fokozatot, csak azt határozod meg, hogy felfelé vagy lefelé kapcsolsz. Éppen ezért az állásából nem is tudhatod, melyik fokozatban vagy. Ebben a fokozatjelző szokott segíteni. Ma már van olyan típusa, ami kijelzi az adott fokozatot a műszerfalon. De ez ritka, általában csak egy zöld színű lámpa jelzi, ha üresben van a váltó.
Így csak magadra hagyatkozhatsz abban, hogy hol is jársz. Vagy számolgatod, hogy mikor hová kapcsoltál és hol kell járnod (na, ez nem lesz könnyű), vagy csak egyszerűen érzed, hol áll a motor. A fordulatszámból és a sebességből, illetve abból, hogy mennyire hajlandó gyorsulni a masina, lehet tudni, melyik fokozatban van. Igaz, ehhez nem árt némi gyakorlat, de rövid idő alatt meg lehet szokni egy motort annyira, hogy ez ne jelentsen gondot.
Köszönöm szépen a válaszokat, sokat segítettek.
Most a tél folyamán fogok vásárolni egy 50-es váltós motort (valószínű valami supermoto-félét), és csak ezért kérdeztem. De azért nem én fogom elhozni, megpróbálom elhozatni házhoz, hogy aztán a kertben tanulgathassam a váltogatást.... :D
Jah, és az elindulás. Jól tudom, hogy úgy kell, hogy szépen lassan kiengedem a kuplungot, és adok finom gázt neki?
Gondolom olyan, mint az autóknál....
Olyan, mint az autóknál azzal a különbséggel, hogy egy 50 ccm-es motor elég gyenge, ha 2 ütemű akkor alacsony fordulaton rettentően kevés nyomatékkal rendelkezik, így esélyes, hogy kell neki egy kicsit nagyobb gázfröccs, hogy el tudj indulni.
Illetve ilyen kisméretű 2T motornál az alacsony fordulatot teljesen el kell felejteni, csak beköpeted a gyertyát.
Nekem van egy 50 ccm-es váltós kis malagutim. 5000-es fordulat fölött egész "vad" ahhoz képest, hogy 50 ccm, de 5000 alatt harmatgyenge.
1500 körül van az alapjárata, ha nagyon finom a kezed akkor 2000 körül már el tudsz vele indulni de 3000-es fordulat az ideális még az induláshoz is (illetve ha ki akarsz lőni akkor mégtöbb...).
Viszonylag olcsón vettem, ami kellett gatyába ráztam rajta, összesen kb. 120e-ben volt. Most elég jól megy, egy fél szezont nyomtam vele. Megtanulni a váltás, kanyargás, fékezés alapjait jó volt, nem bántam meg a vételt. De hosszútávú terveim nincsenek vele, mivel a gyári fojtás benne van, így 80 km/h a vége, a nagyobb teljesítményhez pedig karburátorcsere kéne meg állítgatás, úgyhogy inkább vettem egy nagyobb motort :D
Most cseréltem le egy Kawasaki Ninjara.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!