Kékfényes autó elhagyhatja az ország területét?
Sziasztok!
Van egy olyan kérdésem, amit ha hiszitek ha nem eddig senki nem tudott nekünk megválaszolni, se jogász se olyan aki régóta benne van a kékfényes vezetésben, senki, pedig próbálkoztam több helyen. Jogásznak még fizettünk is mi marhák aztán kibökte, hogy hát nem is igazán biztos semmiben ... na király.
A kérdés:
Kékfényes, azaz megkülönböztető jelzéses autó elhagyhatja-e az ország területét?
Ha igen, akkor ott használhatja is indokolt esetben?
Na azért nem egyértelmű a dolog, mert emlékszem volt ebből egyszer botrány, hogy egy magyar rendőr üldözött valakit és átszaladt szirénázva a szlovák oldalra azt hiszem Komárom-Komárnónál (ha jól emlékszem), és úgy tudom akkoriban volt is ebből nagy cirkusz.
De aztán tudok egy ellenpéldát is: tudok olyan esetről, hogy magyar rohammentő egészen Bécsig szirénázott egy beteggel, mert azt hiszem kígyómarás volt vagy valami ilyesmi lényeg, hogy itthon nem tudtak vele mit kezdeni, és akkor jött az ötletük, hogy leegyeztették valamelyik osztrák kórházzal és kiszirénáztak a beteggel.
Na most ilyenkor mi van ?? Ez felvet egy vagon kérdést, de most csak szorítkozzunk arra, hogy egész más KRESZ-szabályok vonatkoznak a megkülönböztető jelzéses autókra Ausztriában mint nálunk, azaz akkor ez amolyan "senki se tudja aztán majd csak lesz valahogy" kategória vagy mégis hogy van ez? Egyszer mi (én mentős gyakorlaton voltam) a magyar mnentővel kimentünk Ausztriába mert volt valami mentős rendezvény, és igaz senki nem kötött belénk, de amikor meglátták pl hogy a mentőn van piros fény is, na azt mondták, hogy úr isten, eszünkbe ne jusson használni, mert piros fényt náluk csakis a parancsnoki kocsi használhat ha konvojban mennek a kékfényesek. Na akkor ez hogyan van ?
És akkor olyan kérdést már nem is feszegetek, hogy eltérő a jogi szabályozás egyes országokban azt illetően is, hogy mi az ami kábítószernek minősül és mi az ami nem, és mi is csak mikor már kint voltunk akkor gondolkodtunk el ezen, hogy ajaj, hát a kocsiban van nem kevés olyan ampulla ami annak minősül.
Tud nekem erre a kérdéskörre valaki válaszolni ? Többen is hálásak lennénk érte.
Köszi előre is: Tamás
Elvileg elhagyhatja. Itt azért meg kell különböztetni rendőr és mentőt.
A rendőrnek az ország határon kívül nyilván nincs hatásköre, hiszen ahogy írtad más törvények stb. Persze ha a kollégákkal együttműködik, akkor nyilván kap valamiféle jogkört, de az adott ország hatóságának tudtán kívül nem intézkedhet. Sztem még a kocsival is kimehet, csak gondolom ahhoz is kell valami engedély, papír, hogy ő kiment az autóval, ilyenkor nyilván a kék fényt nem használhatja az illetékes hatóság tudtán kívül.
Mentő esetében nyilvá más a helyzet, mivel ott emberéletről van szó. Tehát nem fog megállni a határon, hogy megvárja míg odaér a szomszéd ország mentője. Gondolom itt is kell valami engedély, vagy legalább beszólni, hogy "fiúk kiugrunk kicsit a szomszédba", de utána mehet. Nyilván a rendőr se fogja megállítani, amikor szirénázva megy, hogy "öcsi mit keresel itt", mert lehet addig meghó a beteg.
Amúgy sztem az átlag autósnak az kék fény, piros fény stb nem okoz nagy lelki traumát. Ő tudja, hogy a szirénázó villogó kocsi elől félre kell álni, hogy mit jelenet a jelzése, az meg nem az ő dolga, nem is érdekli. Ez csak jogi vitát eredményezhet, de a gyakorlatban nincs jelentősége.
Tűzoltót azt nemtom, de sztem ha a külföldi ország kifejezetten segítséget kér, akkor azok is kimennek/kimehetnek.
A kék fény szerintem nem esik tiltó hatály alá, gondolom, erről van egyértelmű EU szintű megegyezés, és törvény, hiszen ez, -ami nálunk még csak most probléma- a német-francia határon pl több tíz éves gond lehetett.
Más eset viszont a fegyver, fegyveres testület, fegyveres alakulat, sőt egyenruhás alakulat országelhagyási lehetőségei.
Én hallottam egy speciális csapatról itt, Magyarországon, nekik anno speciális engedély kellett speciális útvonalengedéllyel a külföldre utazáshoz, ami meghatározza azt is, hogy hol lehet megállni pisilni, illetve hol használhatnak tömegközlekedési járműveket, milyen besorolású álca szükséges ahhoz, hogy géppisztollyal felszálljanak a repülőre, vonatra. Szóval nem úgy van az, hogy csak bejön az országba egy repülő, ledob 4-5 embert, azok rendetlenséget csinálnak, majd hazamennek... de én is csak hallottam...
Hűha, nagyon köszi a válaszokat, de csak jobban összekuszálódott sztem bennem minden, ne hari nem sértés, nagyon köszi tényleg, de felvet egy vagon újabb kérdést:
1, van akkor jogszabály ami ezt konkrétan szabályozza? Na de hiába is van ha van, hiszen az már más országban nem lesz érvényes . Á rejtély ez nekem.
2, Na amúgy pont hogy hatalmas Úniós vita ez úgyhogy koránt sincs semmilyen úniós egyezmény erről tudomásunk szerint, mert látod a példa is amit mondtam, hogy most nálunk elterjedt a piros-kék használata de Ausztrtiában vagy a horvátoknál meg megölnek ha pirosat csak úgy önmagában használod.
3, KRESZ-beli különbségek, nézd itt mondok egy egyszerű példát: Magyrországon ugye a kékfényes kocsi felrúghat (pár kivétellel) minnden kresz-szabályt. Nos ez se Ausztriában se a horvátoknál nem így van, és amikor pl. horvát mentőállomáson is voltunk látogatáson, ott beszélgettünk, és ők speciel azon voltak nagyon felháborodva, hogy "átmenni a piroson???", szóval náluk a szirénázó rohammmentő se mehet át a piroson !! Na most Ausztriában azt hiszem átmehet, de ott is egész más korlátozások vannak, merthogy ott pl. lakott területen belül úgymond takarékra (azt hiszem 30%-ra) kell venni a sziréna hangerejét, magyarországon pedig ilyesmi nem létezik és még egy sor olyan dolog, hogy hát én nem tudom .... szerintem nekem továbbra is sötét ez a terület nagyon.
Aztán mondok még valamit: nagyon meglepett engem hogy azt írtad, egy autósnak mindegy hogy kék vagy piros ... huha, hát én ezt nem is gondoltam volna, dehogy mindegy, régen az átkosban ugye a pirosat önmagában a diplomáciai kocsik használhatták ill közrefogott védett kocsikat felvezető autó. Na most meg játszunk itt amerikásat, és bejötttek hozzánk is az amerikai kék-piros fényhidak, nagyon szépek persze, de az ezen a területen dolgozóktól tudom, hogy pont emiatt az Únió iszonyúan cseszegeti Magyarországot, mert egységesen a megkülönböztető szín a kék, mese nincs, ennyi, a kék önmagában, és nem lehet karácsonyfát csinálni a kocsiból, és nincs piros, vagyis úgy van csak ahogy leírtam, hogy parancsnoki kocsin lehet csakis, azaz ha mennek egy tűzesethez mondjuk ez tűzoltóknál a leggyakoribb, Ausztriában láttam én ilyet, megy 6-8 tűzoltó, abból az egyiknek van csak piros, és az a parancsnoki kocsi, ennyi, tehát hatalmas jelentősége van. Megmondom őszintén ez megdöbbentett amit írtál a színekkel kapcsolatban, na mert nálunk olvasd csak el a vonatkozó jogszabályt (majd előkeresem), iszonyatosan fontos kérdés, és mellesleg egy szándékosan meghagyott kiskapu, hogy ahogy te is mondtad az átlag autós úgyse tudja értelmezni a különbséget, na jogszabály szerint pl. önmagában piros nem is létezik, ellenben páran mégis használják szirénával együtt, és ahogy mondtam egy kiskapu a mai napig (rossznyelvek szerint szándékosan), hogy ha nincs mellette kék szín, akkor elvileg nem is lehet érte megbüntetni, emrt a kék nélkül egyszerűen jogilag nem minősül megkülönböztető színnek. Na de akkor az alapján amit te ísz, pl. az angoloknál meg gyakori a zöld villogó (az orvosok színe), akkor tényleg azt mondod, hogy neked teljesen mindegy milyen színnel villog "félre kell állni és kész" ?? Huh, ez meglepett most nagyon, nem is gondoltam volna, hogy ennyire nincsenek ebben benne olyanok akik nem ezen a területen tevékenykednek.
Na úniós ewgyzményekről annyit, hogy az únió egységesen kitűzte, hogy a megkülönböztető szín a kék, a figyelmeztető szín pedig a sárga, és a piros pedig csak a parancsnoki ill, sporteseményeken a felvezető szín, de annak nincs prioritása önmagában a közlekedésben.
Na most megy ám a harc gőzerővel, hogy magyarok elkezdték amerikát játszani, és konkrétan tudom, hogy valahogy kötelezni akarják a magyarokat az úniós norma betartására, de hát ... vannak itt egyéb okok is (hadd ne mondjam ki .....)
Plusz azt is mondom, hogy olyannyira nincs úniós egyezség, hogy nálunk pl. kifejezetten megtiltja a jogszabály hogy egy ugyanazon autón egyszerre kék és sárga is legyen azaz hogy megkülönböztetető és figyelmeztető jelzés is legyen rajta, aztán nézd meg a franciákat, ők meg egyenesen keverik, a rendőrautóikon kék-sárga keverékkel szirénázgatnak, sőt a spanyolok meg csak tiszta sárgával sziránáznak, ami nálunk ismét abszurdum lenne. Náluk kéket csak a rendőr hazsnálhat, minden más egyéb (tűzoltó, mentő) a sárgával szirénázik.
Na úgyhogy korántsincs összhang sem a jelzséleket sem pedig a KRESZ-szabályokat illetően, és nem azért, de ha átcsúszna egy pécsi mentő pl a horvbátokhoz szirénázva és átmegy a piroson, ahogy azt itthon megszokta, a rendőr bizony utána szirénázik és abból gond lesz.
Azt írtad, "ez csakl jogi vitát eredményezhet de a gyakorlatban nincs jelentősége" --- hát izé , és az nem elég ? :-) Hogy érted ezt? Éppen elég ha jogi vita miatt a rendőr nem enged tovább pl Ausztriában.
Hadd adjak még egy adalékot hozzá, egy tök jó példa:
nekünk a családban van kékfénnyel ellátott személygépkocsi mert egyik szülőm a saját magánkocsijára igényelt és teljesen szabályosan meg is kapta a munkakörénél fogva. Na aztán jött a meglepettés, hogy nyaralni akartunk menni, és csak teljesen véletlenül a spanyol család akihez mentünk, egy fotón meglátta a háttérben a kocsinkat, és rákérdeztek, hogy azzal akarunk menni? Mi meg mondtuk, hogy persze, vagyis mindkettővel, és ne tudd meg milyen cirkusz indult el, mármint amiatt hogy azt mondta, ha azt spanyol rendőr meglátja, hogy egy civil autón kékfény van, őszintén szólva nem is tudja mi lesz, de még le is csukhat szerinte, és azt mondta olyan is volt már, hogy szirénázó mentőt megállítottak és ott helyben leszedették róla a piros fényt, csak úgy engedték tovább, szóval csak jóindulatból mondták nekünk, hogy eszünkbe ne jusson azzal kimenni, mert hatalmas botrány lesz belőle. És édekes, bennünk ez fel se merült, hiszen itthon minden szabályosan le van rendezve ezzel kapcsolatban, na de nekik is igazuk van abban, hogy a spanyolt baromira nem fogja érdekelni hogy a magyar jogszabály szerint rendben van-e avagy sincs, és úgy képzeld el a végén kölcsönautóval mentünk ki, mert az fixen rá van szerelve, nem lehet leszedni a mienkről. Gondolkodtunk, hogy arebndőrségi engedélyt lefordíttatjuk hi9vatalosan spanyolra és angolra, na de ,megint az jutott eszünkbe, hogy a spanyol rendőrt egyszerűen nem érdeli, hogy a magyar rendőrség milyen engedélyeket adogat ki és mire.
Úgyhogy hát maradok továbbra is tele kételyekkel a külföldet illetően mindenképpen, de azért ezzel a színes dologgal maygarországon is megleptél rendesen, komolyan nem gondoltam volna, hogy egy átlag autósnak tök mindegy, hogy kékkel vagy pirossal szirénázik valami.
De oké, köszi az infót .. aki pedig esetleg tud többet, annak megköszönjük!
Üdv: Tamás
Abban igazad van abszolút, hogy fegyveres testület aztán megint más kategória, csak erre se találok mondjuk jogsztabályt, bár minket most leginkább egy mentőautó esete érdekel nagyon nemzetközi viszonyltban.
Azt hiszem rendőrautónál hivatkoztak állambiztonsági dolgokra is, amiért nem mehet külföldre ....
Tamás
Egyik kollégám a Pest Megyei Kutató Mentő Szolgálatnál is dolgozik. A saját autóját használja mentési célokra is, ezért van rajta megkülönböztető jelzés. Amikor a nyáron Horvátországba mentek le kellett takarniuk a fényhidat az autón, mert nem engedték ki a határon miatta. Viszont uniós országba kimehet vele, de nem használhatja.
Az 5. képen a fekete Vito:
A spanyol út előtt be kellett volna menni a spanyol követségre tanácsot kérni. Valószínűleg nem azonnal, de pár nap átfutással megmondták volna neked a pontos választ, amit írásba is adtak volna (spanyolul), hogy legyen mit mutogatni az esetleg kekeckedő spanyol rendőrnek.
Nagy valószínűséggel még neten is meg lehetett volna tudakolni. Én már érdeklődtem így valamelyik nagykövetségen, már nem tudom, miről, de kb. 1 hét múlva válaszoltak.
Most az utolsó kommentelő poénnak szánta ezt? :-)
Na spanyol nagykövetségről eddig annyi tapasztalatom van, hogy beadtam oda iskolai EREDETI bizonyítványokat hitelesítésre (+nyelvvizsgabizonyítványt is), majd lazán közölték mikor már két hónap után érdeklődtünk mégis mi van, hogy sajnálják, de lvesztették és ez van, nem tudok mit tenni.
Ó mondom de jó ez így, és persze panaszt se tudok tenni ellenük meg stb, na meg értelme se lenne. Úgyhogy mire nagykövetség megmozdul bármire is, az ..... az maga a csoda.
A horvátországi eset az jó példa igen, láttam már pl. német vöröskeresztes kocsit nálunk és annak is le volt egy ronggyal takarva. Na de most már nincs határ ....
Azért megállapíthatjuk: nem sikerül ezt kiderítenünk akkor sehogy sem, úniós egyezmény kellene nagyon, de majd ha lenne is ilyen, azt pont a magyarok fogják leghamarabb elutasítani (ugye lásd közös úniós Btk, ha jól tévedek, azt is a magyarok nem akarták ....)
Oké, köszi.
Tamás
Ja, aki az elműs példát írta, annak mondom, hogy dehogy! állj csak 10 percet a Rákóczin és meglátod kli mindenki szirénázgat keresztbe kasul, jelenlegi jogszabály szerint mindenki kaphat aki bizonyítja, hogy életmentési feladatokat végez vagy anyagi kármegelőzés stb, úgyhogy innen aztán: BKV, gázosok, elmű, vérszállítás, de még a vízműnek is van kékfényes autója, nemrég egy vízműves terepjáró mögöttem szirénázott az Alkotáson a síneken, de szerintem csak unta a forgalmat. Az a helyzet, hogy ezt teljesen legálisan meg lehet tenni ma sokaknak, mert követhetetlen az egész, ebben is olyan káosz van az országban, hogy a jó isten nem igazodik itt ki, főleg nem egy utcai rendőrnek fogalma nincs ha lát egy kékfényes akármilyen autót, hogy az most miért és hova meg minek ...
Üdv: Tamás
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!