Mi az oka annak, hogy a közúti járművekkel ellentétben a vasúti járműveknek a menetirány szerinti jobb oldalon vannak a kezelőszervei és a vezetőállása?
Hagyomány. Régen magyarországon az közúti járművek is jobbkormányoak voltak, baloldali közlekedés volt volt 1941-ig. A gödöllői HÉV a mai napig úgy megy. A gőzösökön is jobb oldalt ült a mozdonyvezető.
De a görögöknek szállított M41-essel kb azonos mozdonyokon bal oldalt volt a vezetőállás, ők így kérték. Horvát mozdonysorozatok közül is van olyan amelyiken bal oldalt van a veztállás (1142 például)
3. a V46, V63, M41, M40 is? :D
"közúti járművekkel ellentétben jobb oldalon"
Előzni a mozdonnyal relatíve keveset kell. A jelzők viszont általában jobb oldalon vannak.
A régebbi nagy gőzmozdonyoknál praktikus okokból úgy volt, hogy a meghajtás szabályozásáért felelős főgépészi pozíció a peron felőli, míg a kazán kezeléséért felelős munkás helye a másik oldalon volt kialakítva.
A vonat indítását és megállítását a legtöbb esetben a peronra kitekintve kellett végezni, mert ott állt a jelzést leadó forgalomirányító hivatalnok, és így látszott a helyes beállási pozíció is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!