A helikopter tud vitorlázni?
Leesik, mint a kő. Repülőnél a felhajtóerőt nem a hajtómű szolgáltatja, hanem az attól teljesen különálló szárnyak. Ha a hajtómű leáll, felhajtóerő akkor is van a szárnyakon, persze hajtómű nélkül egyre lassul a gép és egyre kevesebb lesz a felhajtóerő, de egy jó ideig még tud vitorlázni.
A helikopter "szárnyai" a lapátjai, amit közvetlenül a hajtómű hajt, tehát a hajtómű közvetlenül generálja a felhajtóerőt. Ha leáll a hajtómű, azonnal megszűnik a felhajtóerő és lezuhan, mint egy kő.
Ha jól tudom autogiro-nak nevezik ezt a leszállást. Nem fog lezuhanni mint a kő ! 😉
A főrotor áttételében van egy szabadonfutó, és ha leáll a hajtómű, akkor a pilóta meredek negatív állásba állítja a rotorlapátokat, ettöl az felpörög, majd a talajhoz közelítve "felhúzza" amitől szépen letudja tenni a gépet sérülés nélkül. A táv magasságfüggő, max 1-2 km lehet szerintem.
Autorotáció, ahogy előttem is írták. Konyhanyelven, leegyszerűsítve:
Megszűnik a forgószárnyakon a nyomaték (leáll az összes hajtómű). Elkezd a helikopter gyorsan süllyedni, a forgószárnyakat úgy állítják, hogy a levegő áramlása jó irányba gyorsítsa őket. Amikor elért egy előre meghatározott sebességet, akkor a lapátokat vissza fordítják és a lendületének köszönhetően ismét termel felhajtó erőt.
Ezt az egészet akár többször kell ismételni és a végén úgy kell időzíteni, hogy a helikopter vertikális sebessége a földhöz nagyon közel kevés legyen.
Eközben van ezer egyéb dolog ami még fontos (és nem vagyok helikopter pilóta).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!