Miért mondják, hogy az M6-os autópálya kihasználatlan?
Sokfele találkozom ezzel a véleménnyel, főleg ellenzéki oldalról, meg hogy pénzkidobás volt (az alagutakkal kapcsolatban egyet is értek velük).
Viszont a párhuzamos 6-os főút nagy részéről továbbra is ki vannak tiltva a lassú járművek. Nyilván azért, mert 1) megakasztanák a még autópálya mellett is nagy forgalmat 2) ez a nagy forgalom veszélybe sodorná őket, főleg a bicikliseket.
Összehasonlításképp: a sokak szerint legforgalmasabb, legjelentősebb autópályánk, az M1 mellett haladó 1-es főúton csak ott vannak kitiltva a lassú járművek, ahol van valami használható mellékút számukra.
Arról van szó, hogy az M6 mentén élő és közlekedő emberek jellemzően kispénzűek, akik nem veszik meg a matricát, helyette a régi országutat használják, ezért továbbra is indokolt a lassú járművek kitiltása?
Bullshit.
Csúcsidőben Pest és Dunaújváros között van rajta szépen forgalom de az is igaz, hogy éjszakára meg teljesen kihalt lesz.
Mert nem annyira forgalmas.
Igaz, régebbi adatok, de van napi forgalmi adat a kirán:
Napi forgalom:
M6: 25000
4: 30000
M1: 94000
M7: 63000
M3: 66000
Szvsz elég felesleges volt autópálya minőségben megépíteni, miközben pl. a forgalmasabb 4-es csak autóút minőségben épült meg évekkel később.
Mert kihasználatlan. Budapest és Dunaújváros között persze, hogy van forgalom, az agglomerációban tulajdonképpen bárhol lehetne úgy autópályát építeni, hogy kihasznált legyen. Onnan lefelé viszont, különösen Szekszárd alatt pang az ürességtől és vidéki másodrendű főutak forgalmával vetekszik, sok helyen alulmúlva azokat.
És nem az alagutakkal van a legnagyobb probléma, hanem azzal, hogy papíron Pécs elérése miatt épült, de közben 40 kilométeres kerülőt és 5 perccel lassabb utat jelent nem elhagyni a pályát Szekszárdnál a 6-os úton továbbhaladva.
Jelen formában viszont eléggé értelmezhetetlen nyomvonala van: Pécs bekötésére többnyire alkalmatlan, ahhoz más nyomvonal kellett volna Szekszárdtól, csak félünk átvinni az autópályát egy hegységen. A nemzetközi forgalomnak viszont egyszerűen nincs oka használni: a Balkánról az M5 / M43-ason érkeznek Magyarországra, vagy a már kiépült A3-ason mennek Horvátországon keresztül, itt egyszerűen nincs értelme az M6-ost használni. És ezen felül nagyvárosok sem igazán vannak az útvonal mentén lefelé, Eszéken 100 ezren laknak, Szarajevóból (400 ezer) pedig már megint érdemesebb (lesz) a horvát A3-ason menni nyugat felé. Összességében tehát épült egy autópálya egy 150 ezres város bekötésére, de arra sem jó, hiszen az út egy részét gyorsabb főúton megtenni. Nemzetközi viszonylatban pedig semmi, tulajdonképpen ugyanúgy halad végig a pusztában alacsony népességű városok mellett, mint a Budapest - Belgrád vasútvonal, csak az M6-os esetében még a másfélmilliós nagyváros is hiányzik az útvonal másik végéről.
Talán ha egyszer Bosznia-Hercegovinában elkészül az autópálya legalább az ottani szakasz 65-70%-án, nyaranta kihasználtabb lesz az M6-os az Adriára utazóknak köszönhetően, most viszont még úgyis jelentősen gyorsabb Split - Makarska - Dubrovnik környékére Zágráb felé menni, hogy az 150-200 kilométeres kerülőt jelent a boszniai útvonalhoz képest. Meg persze a tranzitforgalomnak is hasonlóak lesznek az adatai.
És végül: ahol az 1-es főútról nincsenek kitiltva a lassú járművek, ott többnyire alternatíva nélküli, településről településre vezető útról van szó. A 6-os főút viszont többnyire eleve korszerű, töltésen vezetett, számos települést elkerülő útvonal, ahol eleve gyorsabb a forgalom zajlása.
És mivel Magyarországról van szó, figyelembe kell venni azt is, hogy az M1-es első önálló szakasza 48 éves, az utolsó pedig 27, míg az M6-os első szakasza 17, az utolsó (eddig megépült) pedig 13 éves, így az M1-esen jóval több idő állt rendelkezésre a tiltások felülvizsgálatára, plusz sok helyen eleve nem is volt ilyen, hiszen a 2000-es évek forgalmának töredéke zajlott egy elsőrendű főúton mondjuk 1975-ben.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!