A valós életben melyiknek van elsőbbsége, a kötött pályán mozgó járműveknek vagy a megkülönböztető jelzést használó járműnek?
Pl. ha szirénázó rendőrautóban ülve megyek, mint a meszes és látom, hogy x méteren belül egyik oldalról közelít egy gyorsan mozgó villamos, akkor:
1) bele lépek a gázba hadd szóljon, me úgy is meg kell álljon mindenki
2) lassítok
3) gázra lépek, és majd meglátom, hogy közelebb érve az adott ponthoz jó ötlet-e még gyorsítani.
Komoly a kérdés, mert régen azt mondták, hogy elsőbbséged csak akkor van, ha megadják.
Ez nem túl komoly kérdés. Aki megkülönböztető jelzést használó járművet vezet, hidd el, a másodperc töredéke alatt felméri, merre jó neki mennie, és mikor melyik szabályt hagyja figyelmen kívül. Nyilván nem fog négysávos úton a szembeforgalom sávjában haladni, pedig elvileg megtehetné, ugyanígy nem fog villamos elé hajtani.
Azt gondolom nem kell magyarázni, hogy egy villamosnak mennyivel nagyobb a fékútja, mint egy abroncsokkal rendelkező, aszfalton közlekedő járműnek, ezen logika mentén alakultak ki az olyan szabályok is, mint pl. hogy a körforgalmon áthaladó villamosnak elsőbbsége van, egyenrangú kereszteződésben balról érkezve is elsőbbsége van. Nem olyan emberek vezetik a rendőr- és mentőautókat, akik ne látnák, hogy jön a villamos, és ne tudnák eldönteni, átérnek-e előtte. Hozzáteszem, a villamost sem olyan vezeti, aki siket lenne és ne próbálná meg figyelni, merről jön a sziréna hangja.
1 q megkülönböztető jelzést használó jármű vezetője sem száguldozhat bármilyen körülmények között, oka van annak, hogy a legmagadabb PÁV követelményeknek is meg kell felelni a megkülönböztető jelzéssel haladó jármű vezetéséhez.
2 - a villamos vezetője nem gyorsíthat, ha hallja a szirénát.
Az, hogy pontosan mi fog történni az az adott körülmények függvényében dől el, előfordul, hogy akadályozzák a megkülönböztető jelzést használót, ami szabálytalan, de ha balesetet okoz, nem mentesítő, sőt súlyosbító tényező a megkülönböztető jelzés, ott minimum az alkalmasság azonnal kérdőjelessé válik.
A vonat az egyetlen, amelyiknek a megkülönböztető jelzést használó járművekkel szemben is elsőbbsége van, de az teljesen más megítélés alá esik, mint a villamos.
A villamosra a KRESZ szabályok vonatkoznak, azok szerint nem csak a megkülönböztető jelzést használóval szemben, de q többi járművel, gyalogossql szemben is lehetnek elsőbbségadási kötelezettségei, a vezetője nem hagyhatja figyelmen kívül a szirénát sem, ha mégis, arra a megkülönböztető jelzést használó köteles reagálni
A villamossal szemben elsőbbsége van, a vasúti átjáróban viszont nincs.
De egyébként a mkj-t használó sofőr is köteles meggyőződni arról, hogy megadták az elsőbbséget neki.
"(2) * A megkülönböztető fény- és hangjelzést együttesen használó gépjármű vezetője - a rendőr és a vasúti átjárót biztosító jelzőberendezések jelzéseit kivéve - a közúti jelzéseket, továbbá a 24-43. §-okban foglalt rendelkezéseket figyelmen kívül hagyhatja, ha magatartásával a közlekedés biztonságát, valamint a személy- és vagyonbiztonságot nem veszélyezteti, és meggyőződött arról, hogy a közlekedés többi résztvevője az akadálytalan továbbhaladást lehetővé tette."
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!