Miért terjedt el a jobboldali közeledés?
A feljegyzések szerint az ókorban, Görögországban és a Római Birodalomban egyaránt a baloldali közlekedés dominált. Ez a középkorban és a kora újkorban is megmaradt mindenhol, amikor is a 18. században, a napóleoni Franciaországban egyszer csak bevezették a jobboldali közlekedést, majd Napóleon hódításai nyomán elterjedt megközelítőleg egész Európában és közel másfél évszázad alatt meghódított mindent (mármint a jobboldali közlekedés), csak Nagy-Britanniában, Írországban és néhány másik országban maradt meg a baloldali közlekedés.
De miért lett bevezetve a jobboldali közlekedés? Miért nem volt jó a bal? Milyen előnyei voltak és miért érte meg az országoknak átállni?
Írtad, Napóleon miatt:
" A francia forradalom idején szimbolikus jelentősége volt annak, ki melyik oldalon halad: a szegények a jobb oldalon, a ribillió ellenfelei, az arisztokraták pedig a bal oldalon. Így nem csoda, hogy Napóleon a közlekedés megváltoztatása mellett döntött. Rossz nyelvek szerint döntésében szerepet játszott az is, hogy ő maga balkezes volt. Napóleon fél Európát elfoglalta, és ezekben az országokban bevezette a jobb oldali közlekedést."
A jobboldalra való áttérés a 18. században kezdődött, Amerikában. Ekkor kezdték az utak forgalmát uralni a több pár ló húzta, nagy méretű szekerek. Ezeken jellemzően nem volt külön bak a sofőrnek, aki így a bal oldali leghátsó lovon ült. Azért a bal oldalin, mert onnan tudta a legjobban irányítani a lovakat a jobb kezében tartott ostorral. Igen ám, de így bal oldali közlekedésnél a szekér vezetője egészen az út bal szélére szorult, ahonnan nehezebb volt úgy navigálni a járművet, hogy az ne ütközzön neki a szembejövő szekereknek. Ha a felállás viszont jobboldali közlekedés - baloldali ló, a sofőr közelebb kerül az út közepéhez, azzal a szembesávhoz, és egyszerűen jobban látja, hol a szekér széle, és mennyire van messze tőle a szembejövő. A jobboldali közlekedés az 1700-as években el is terjedt Amerikában, és 1792-ben törvénybe is iktatták.
Európában a franciák kezdték el először a jobboldali közlekedést használni, hasonló okokból, majd a napóleoni időkben ezt a rendszert egyszerűen rákényszerítették az összes meghódított terület népességére. Ezt a szokást később átvették a németek is, így a 20. századra nagyjából az egész kontinensen a jobboldali közlekedés lett a módi (Magyarország 1941-ben állt át). A britek azonban ellenálltak. London és az angol városok szűk útjai egyébként sem kedveztek a szekereknek, ami miatt az egész váltás elindult, és az angolok egyébként sem arról híresek, hogy csak úgy átvegyenek szokásokat, pont a franciáktól. A brit szigeteket ráadásul sosem hódították meg sem a franciák, sem a németek, tehát a kényszer is kiesett, mint ok a közlekedés megfordítására.
Így miközben a 20. század második felére az egész világ beállt a jobboldali közlekedésre (az autógyárak pedig ennek megfelelően a baloldali kormányra), az angolok, és az egykori brit gyarmatbirodalom tagjai, mint India, Ausztrália, és Afrika délkeleti része, megmaradt a bal oldalon. Csak néhány olyan ország van, ami úgy maradt meg a baloldali közlekedésnél, hogy nem volt a brit gyarmatbirodalom tagja, ilyen például Japán, Indonézia és Nepál.
Így hogy olvastam, teljesen logikus, de nem jöttem volna rá.
Köszönöm mindenkinek!
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!