Mi a legfontosabb hiányzó elem a budapesti közúti közlekedésben?
Már nem fért bele:
Kelenföld és Őrmező közötti alagút, Kelenföld vasútállomás
(bár ez talán lakossági tiltakozás miatt sosem fog megépülni.)
"Mi a legfontosabb hiányzó elem a budapesti közúti közlekedésben?"
A rendszerszintű szemlélet.
A #2-esnek amúgy igaza van és az autómentesítéshez is ami leginkább hiányzik az a rendszerszintű szemlélet.
Pl. ha lezárod a Rákóczi utat, akkor jelen formájában csak egy üres baromi széles aszfaltcsík maradna a helyén, amit senki semmire nem tudna használni. Ezt össze kellene vonni egy komplex közterületfejlesztéssel, szintbe hozni a járdát az úttesttel, eltűntetni a záró akadályokat, széles bicikliutak, aszfalt helyett egy jobb fajta útburkolat, fatelepítés, padok, kandeláberek stb.
Szerintem nem infrastrukturális gondok vannak. Hanem az, hogy a szabályok gyakorlatilag dísznek vannak és a sofőrök nagy százaléka úgy érzi, hogy rájuk nem vonatkoznak. Ebben a hitükben meg is erősíti őket az, hogy gyakorlatilag senkit, soha, semmilyen szabálysértésért nem büntetnek meg. Az M7-esen letolhatlak 200-al, mehetek egyenesen a kanyarodó sávból, előzhetek vagy válthatok sávot záróvonalon, megelőzhetlek a buszsávban, átcsúszhatok a piroson, parkolhatok tilosban, veszélyeztethetem a körülöttem közlekedők testi épségét, semmi nem fog történni.
Ebből aztán két dolog következik logikusan.
Az egyik, hogy aki Magyarországon autóba ül az azzal a következtetéssel fog kiszállni belőle, hogy aki szabálytalankodik, az jut előre, a többi meg ül a dugóban, mint a madár. Úgyhogy legközelebb már ő is szabálytalankodik.
A másik, hogy ezek a szabálytalanságok nagyon lassítják a forgalmat, csak egy rövid példa: állnak az emberek az egyenesen menő sávban a pirosnál nyugalomban. Az egyenesen menő sáv mellett a jobbra kanyarodó sávban is áll egy autó, szintén pirosnál. Amikor az egyenesen menő sáv zöldre vált, akkor a kanyarodó sávban álló autó kilő, és berántja a kormányt az egyenesen menő sávban álló első autó elé. Ő már közben elindult, azt hitte mehet, megijed, fékez. Ezért a mögötte lévő autó is fékez. Ezért az amögött lévő autó is fékez, és így tovább. A vége az, hogy a szabálytalankodó már a láthatáron sincs, de a lámpánál még mindig van olyan aki miatta fékez...
Na, ez a baj, és ezt semmilyen infrastruktúra nem fogja megváltoztatni.
A másik dolog, hogy a közúti fejlesztések mindig kétélűek. Ha kényelmesebb lesz egy közlekedési folyosón a közúti közlekedés mint korábban volt, az mindig autósokat vonz oda, megnő a forgalom és olyanok is autóba ülnek, akik eddig nem használták.
Épp ezért előzi meg szinte az összes közúti fejlesztést ellenállás a lakosság, önkormányzatok részéről. Ld. M0 nyugati rész, a Kelenföld alatti alagút, Szegedi úti felüljáró. Nyílván a kelenföldiek nem szeretnék, ha a teljes M1-M7 forgalma rájuk zúdulna, mert jelenleg védi őket az, hogy a vasúton nagyon nehéz átjutni autóval.
Az utolsó 2 kivétel ebben, a Kőér utcai és Szerencs utcai felüljárók nem teremtenének új utazási igényt, csak csökkentenék a balesetek, torlódások számát.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!